zelf wasmiddel maken is veel goedkoper

De plek voor handige tips en leuke links
asielkat

zelf wasmiddel maken is veel goedkoper

Berichtdoor asielkat » ma 16 sep 2013, 23:29

Hoi Hoi

op het hondenforum las ik een tip om zelf wasmiddel te maken
en dan gaat het om het onderste,3e, recept
de zeep koop je bij Dille &kamille het goedkoopst of anders de Tuinen
en je kan er zelf nog etherische olie door doen als je er een luchtje aan wil
bv. lavendel
ik ga het eens proberen rolleyes1_sm
Top 3 recepten wasmiddel zelf maken.
Crisisrecepten » Top 3 recepten wasmiddel zelf maken.
Goedkoop wasmiddel maak je zelf!
En as tip van de topic starter daar:
Mijn was behoudt zijn kleur perfect. Ik gooi een scheutje natuurazijn in het wasverzachterbakje voor het kleurbehoud, werkt super.

http://crisisrecepten.plazilla.com/top- ... zelf-maken

Dat is besparen! Wasmiddelen zoals Ariël, Dreft, Dash en ga zo maar door zijn duur. Ook de eigen merken van de prijsvechters zijn prijzig. Dit, terwijl je voor 20 eurocent 2,5 liter vloeibaar wasmiddel zelf maakt. Daarnaast is eigen gemaakt wasmiddel ook nog beter voor het milieu en hoef je niet met zware pakken of flessen wasmiddelen te sjouwen. Je hebt gelijk geen Calgon ed. meer nodig daar de soda in een dergelijk wasmiddel datzelfde werk doet. Dit wasmiddel is daarnaast geschikt voor alle wassen: de witte was, de gekleurde en de fijne was.

Recept wasmiddel soda en sunlightzeep:

Ingrediënten:

4http://plzcdn.com/ZillaIMG/4feb1fea4dcdcb1527cabf11ee63032d.jpg0 gram Driehoek huishoudsoda

40 gram Sunlightzeep

2,5 liter water

http://plzcdn.com/ZillaIMG/555036f68e34 ... 26.jpgMaak de 40 gram Sunlightzeep fijn met behulp van een rasp en doe hier een halve liter koud water bij. Verhit dit al roerende tot de zeep is opgelost; voeg dan de soda toe. Doe deze substantie dan in een emmer en voeg hier dan twee liter warm water aan toe. Na twee nachten is het wasmiddel klaar. Schep het dan over in een bak met deksel. Zorg dat de substantie goed is doorgeroerd.

Gebruik van dit wasmiddel 200 ml. Je kunt ook dit wasmiddel ook half om half gebruiken met een wasmiddel van de winkel. Als je de was wilt verzachten kun je dit doen met wat schoonmaakazijn. Je hebt zo een frisse was voor weinig geld. Het middel is daarnaast ook nog eens multifunctioneel daar je er prima de aanrecht en keuken mee kunt ontvetten.

Recept wasmiddel met olijfzeep.

Inhttp://plzcdn.com/ZillaIMG/2bc1c797f4ce27dc43dbc575f8527ce8.jpggrediënten:

5 liter water

100 gram zuiveringszout. (baking soda uit de natuurwinkel).

75 gram (geraspte) puur natuur olijfzeep. (bijvoorbeeld Aleppo).

Doe dit bij elkaar in een grote pan en breng het aan de kook met de deksel op de pan. Als de zeep is opgelost kun je de brij laten afkoelen. Verdeel over bakjes en potten en zet dit bij de wasmashine. Gebruik hiervan zo'n 150ml-200ml voor een volle wasmachine.

Recept wasmiddel met Savon de Marseille

Dat klinkt wel even high standing toch? Ook dit recept zorgt ervoor dat je altijd voor weinig geld wasmiddel in huis maakt.

Rond de 11 euro bestel je een kilo Marseille zeepvlokken. Voor 5 liter heb je 80 gram vlokken nodig. Van deze 11 euro maak je dan 62,5 liter wasmiddel. Nog geen 20 cent per liter.

http://plzcdn.com/ZillaIMG/4712df854f41 ... standdelen van 5 liter Marseille wasmiddel:

80 gram Savon de Marseille

60 gram Soda

3 liter water

De zeep raspen en aan kokend water toevoegen. Even laten doorkoken en het geheel roeren tot de soda en de Marseille-zeep zijn opgelost. Laat dit een nachtje afkoelen en je eigengemaakte wasmiddel is klaar. Voor het gebruik even doorroeren of schudden..

Bent u na het lezen van dit artikel geïnteresseerd om meer producten zelf te maken?

Hier vindt u een lijst van boeken bij bol.com over de meest uiteenlopende onderwerpen van zelf cosmetica, kruidenmiddelen, schoonmaakmiddelen maken tot en met het zelf vliegers ontwerpen.

U vindt het leuk om zelf dingen te maken en zo te besparen en het milieu te sparen?
Lees dan verder in één van de onderstaande artikelen in deze Do It Yourself serie met talloze groene oplossingen:

In de serie DIY Beauty: Het zelf maken van:
Tandpasta, zonnebrandcrème, aftersun, haarversteviger, haarkleuring, antiroosmiddel, middel tegen hoofdluis, shampoo, zeep van plantaardige olie, olijfoliezeep, rimpels voorkomen met arganolie, rimpels bestrijden met komkommerkruid, deodorant, droogshampoo, make up remover, gezichtsreiniger,aftershave

In de serie Huishouding: Het zelf maken van:
10 toepassingen van zuiveringszout, 3 recepten om wasmiddel te maken, afwasmiddel,schoonmaakmiddelen, toiletreiniger, 10 recepten om zelf ijs te maken, top tien recepten met oud brood

Ik ben heel benieuwd
ik ga het eens proberen

groetjes An

Marthe
Contacteer:

Re: zelf wasmiddel maken is veel goedkoper

Berichtdoor Marthe » di 17 sep 2013, 10:09

Nou, ik denk dat ik m'n wasmiddel toch lekker gewoon in de winkel blijf kopen. De natuurazijn tip kende ik al wel en pas ik al lange tijd toe. Bij elke wasbeurt een scheutje in het bakje van de wasverzachter. Is niet alleen goed voor je kleding, maar ook zeker voor je wasmachine, schoonmaakazijn ontkalkt immers ook. Ik koop altijd bij de Action schoonmaakazijn met lavendelgeur, stuk lekkerder dan gewone azijn, ook als luchtje van je kleding ;)

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » di 17 sep 2013, 19:00

Hoi An
ik vind het wel heel erg leuk ;))) vroeger dat de kinderen klein waren maakte ik ook zelf yoghurt van een plantje die was heerlijk echt heerlijk ,Dat van die azijn kon ik ook , dry_sm
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

zenga13

Berichtdoor zenga13 » di 17 sep 2013, 19:03

Azijn doe ik vaak bij zwarte kleding, dan behouden ze hun kleur..
Afbeelding

Yaella

Berichtdoor Yaella » wo 18 sep 2013, 16:51

Goede tips en ja Wil het Joghurt plantje ben ik half haar geleden mee gestopt en dan ken je ook de amisch cake. Ik heb nog een yoghurt plantje in de vriezer liggen ga het maar weer eens op starten.
Wie nooit op de proef wordt gesteld, proeft nooit van het goede.

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » wo 18 sep 2013, 18:29

Hoi Yaella
lekker is die Yoghurt he veel zachter en niet zuur ,
hier zette ze dat vroeger in de mesthoop ,zelf zette ik het in bed ;)) wat veranderd er toch veel ;)
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Yaella

Berichtdoor Yaella » wo 18 sep 2013, 19:51

In de mesthoop haha ik zet het donker weg en iedere dag verschonen. De beste probiotica voor je darmen.
Ik blijf het toppie vinden, veel werk maar super gezond!
Wie nooit op de proef wordt gesteld, proeft nooit van het goede.

Terug naar “Links & Tips”