Quinta de Wyrix, of zeg maar gewoon Fanny

Post hier je eigen lyrics, comics, thrillers en/of horrorverhalen waarin je katten de hoofdrol spelen.
geertje

Quinta de Wyrix, of zeg maar gewoon Fanny

Berichtdoor geertje » ma 27 sep 2010, 15:13

Elke familie heeft zo zijn verhalen die worden doorverteld omdat ze speciaal, ontroerend of gewoon gek zijn. Ik wil zo'n familieverhaal met jullie delen, vooral om aan te geven hoe flexibel een dier kan zijn, zelfs op oude leeftijd.
Mijn grootmoeder was, en ik zal het nog vriendelijk verwoorden, het is tenslotte familie, een op zijn zachtst uitgedrukt zeer excentrieke opvallende en niet al te gemakkelijke vrouw. Ze was gekend in heel haar dorp, maar menig dorpsganger liep liever een blokje om dan haar te moeten tegen komen en dan vooral voor haar scherpe tong en onbehouwen gedrag.
Zij had een hond, een schnautzer. Die hond werd door ons, een gezin met veel kinderen en een hoop uit de goot geraapte dieren smalend een beetje uitgelachen aangezien zij volgens mijn grootmoeder, van adel was. De hond had de naam 'Quinta de Wyrix , met een kleine 'd', want ze was tenslotte van adel. Familie en vrienden, wat er niet veel waren, mochten de hond echter Fanny noemen.
Fanny was volgens mijn grootmoeder een ziekelijke hond, dat gaat nu eenmaal zo bij de adel. Fanny had een medicijnenkast voor zichzelf waar een apotheker een nederige knieval bij zou maken.
Fanny sliep in een wieg naast het bed van mijn grootmoeder, ondergedekt onder kanten lakentjes, kreeg de allerbeste hapjes van de slager. Bij haar dagelijkse wandeling naar de apotheker werden Fanny's nageltjes mooi gelakt, kreeg ze een hoedje op en een mantelpakje aan. Bij de slager proefde mijn grootmoeder het vlees voor haar hond. Meer dan eens ging ze terug met het stukje vlees omdat het niet goed genoeg was want alleen het allerbeste en fijnste stukje vlees was voor Fanny.
Fanny had een heel rustig leven, veel volk kwam er begrijpelijk niet over de vloer. De enige wekelijkse bezoeker was mijnheer pastoor, die kon een kerkganger die haar volledige erfenis aan de kerk had beloof, toch niet in de steek laten.
Toen Fanny een jaar of tien was stierf mijn grootmoeder. Mijnheer pastoor was voor niets wekelijks op zijn knieën binnen gekropen bij mijn grootmoeder, want er was geen testament dus de volledige inboedel plus hond ging naar haar enige zoon, mijn vader.
En toen werd de hond van adel, weggerukt uit haar rustige en verwende leventje om bij een heel druk gezin en een hoopje straatkatten terecht te komen. Op haar leeftijd was het niet de beste oplossing, al die drukte kon het beestje niet meer aan en al snel gingen we op zoek naar een meer geschikte thuis.
Vrij snel vonden we iemand die wel wat gezelschap kon gebruiken. Een oude man, hij woonde in een huis, zo kan je het zelfs niet noemen, eerder een veredelde hut, in een groot bos, dat helemaal omringd was met een hekwerk. We hadden zo onze twijfels of Fanny het leven wel zou kunnen gewoon worden. Een groter verschil bestond er bijna niet met haar oude leventje, maar veel alternatieven waren er niet voor zo'n oude hond. Dus ze verhuisde naar het platteland en ging bij de oude man wonen, de wieg werd omgeruild door een oud deken voor de kachel. De lekkere hapjes werden overschot van de tafel.
Wat niemand had durven hopen gebeurde toch, na een weekje treuren bloeide Fanny helemaal open. Ze mocht vrij rond lopen buiten, maakte veel lawaai als er voobijgangers te dicht bij 'haar' hek kwamen en ging zelfs op haar oude dag mee op jacht met de man. Geen gelakte nageltjes meer, pilletjes of een wekelijks badje, maar wel veel liefde van de oude man die de laatste twee jaar van zijn leven van Fanny heeft mogen genieten.
Hoe het verder gegaan is met Fanny dat weten we niet, na zijn dood beweerden de kinderen van de man dat Fanny bij iemand anders woonde, maar we denken dat ze haar hebben laten inslapen. Hoe dan ook, ik denk dat de laatste jaren voor Fanny de beste van haar leven zijn geweest.
Een foto heb ik niet van Fanny, maar ik heb er één gezocht waarop ze leek:

Afbeelding
Een huis zonder katten is als een aquarium zonder vissen..

Hildeke

Re: Quinta de Wyrix, of zeg maar gewoon Fanny

Berichtdoor Hildeke » ma 27 sep 2010, 15:21

Dit is dus een verhaal om kippenvel van te krijgen.Je ziet dat alle luxe
niet altijd het beste is.
Groetjes Hildeke

Tanja
Contacteer:

Berichtdoor Tanja » ma 27 sep 2010, 15:27

Wat een leuk verhaal weer Geertje. Jammer dat je geen foto van Fanny hebt met haar nageltjes gelakt, hoedje op en een mantelpakje aan.
Groetjes van Tanja

Cattery Thisabor
Siamezen en Oosters Korthaar
http://www.thisabor.nl

Wil ik er iets mee? Moet ik er iets mee?

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » ma 27 sep 2010, 15:35

Inderdaad weer een leuk verhaal.
Zeker jammer dat je geen foto van Fanny hebt.
Groetjes Clem
Afbeelding

geertje

Berichtdoor geertje » ma 27 sep 2010, 15:37

Jammer dat je geen foto van Fanny hebt met haar nageltjes gelakt, hoedje op en een mantelpakje aan.
Inderdaad, ze was ook assorti met mijn grootmoeder, een gek zicht dat duo.

maria

Berichtdoor maria » ma 27 sep 2010, 15:49

ongelooflijjk.. ongelooflijk.. hier had je een programma showroom.. en de stoel.. ..daar zou je grootmoeder en Fanny zeker in gepast hebben.. wat een verhaal.. en wat een leven heeft Fanny gehad..

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » ma 27 sep 2010, 16:42

Dat is inderdaad echt ongelooflijk. 'Als het maar goed en mooi overkomt voor de buitenwereld', dat is een beetje de gedachte die bij mij overkwam. Maar zo zie je maar dat de prioriteiten van een hondje heel ergens anders liggen dan het beste van het beste wat betreft voer, kleding en naggelak (!!). Hoewel ik overigens wel meteen geloof dat je oma op haar manier met heel veel liefde zorgde voor Fanny, maar dat Fanny eigenlijk behoefte had aan andere dingen. Toch fijn dat Fanny de laatste 2 jaar van haar leven wel echt hond heeft mogen zijn en daar ze van genoten heeft. Mooi verhaal.

geertje

Berichtdoor geertje » ma 27 sep 2010, 16:57

Hoewel ik overigens wel meteen geloof dat je oma op haar manier met heel veel liefde zorgde voor Fanny, maar dat Fanny eigenlijk behoefte had aan andere dingen
Ja hoor, ik denk ook dat mijn grootmoeder dacht dat ze echt het allerbeste deed voor haar hond. En ik denk dat Fanny er geen probleem met had, ze wist niet beter, tot ze een leven van een hond mocht leiden natuurlijk. Gelukkig was haar levensverhaal niet andersom.

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » ma 27 sep 2010, 19:39

Hoi Geert
Ik denk dat jou grootmoeder veel meegemaakt heeft ,wat haar het vertrouwen in de mens heeft doen wegnemen,
Dat ze al haar liefde op haar hond gegooid heeft ;)

Schitterend ik had hem graag willen zien lopen met je oma ,nagels gelakt ,en in die tijd vlees voor je hond kopen is echt giga speciaal ,
Denk dat hij van beide levens genoten heeft ;)) echt een hond van adel ,en een echt ruig hondeleven ,
bedankt voor het delen TOP ,
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

geertje

Berichtdoor geertje » ma 27 sep 2010, 19:48

Schitterend ik had hem graag willen zien lopen met je oma ,nagels gelakt ,en in die tijd vlees voor je hond kopen is echt giga speciaal ,
Dat klopt hoor, mijn grootmoeder is gestorven in 1977, toen gingen de mensen op een hele andere manier om met hun dieren. En speciaal vlees voor de hond gaan halen dan werd je inderdaad bekeken alsof je gek was.

Terug naar “De uitgeverij”