Een uit de hand gelopen project.

Post hier je eigen lyrics, comics, thrillers en/of horrorverhalen waarin je katten de hoofdrol spelen.
geertje

Een uit de hand gelopen project.

Berichtdoor geertje » ma 19 dec 2011, 21:05

Hoe kon het ook anders, wanneer je in huize aquarium woont, je besmet raakt door het virus: Reintje wou ook een vis. Een betta vis....Oké, mooie beesten maar wel met beperkingen. Zo kan je er maar weinig vissen bijzetten want de lange vinnen zien er verrukelijk uit en menig visje ziet dit als een delicatesse. Maar ook de betta kan je niet vertrouwen, hij noemt niet voor niets een kempvis. Dus op zijn beurt durft hij ook wel aan andere vissen gaan bijten, meer nog, je kan hem niet met zijn eigen mannelijke soortgenoten samenzetten want ze vechten tot ze dood vallen. Dus al wat een beetje lange vinnen heeft ziet die als een concurrent en gaat er aan.
Om het even te verduidelijken, Reintje haar vis moet in een apart aquarium. Dus aquarium drie kwam in onze woonkamer te staan.

Afbeelding

Dan heeft ze een speciale betta gekocht: een half moon. Dit wil zeggen dat, wanneer die zijn vinnen spreidt het een halve maan vormt:

Afbeelding

Afbeelding

Reintje dolgelukkig met haar man die ze fishstick noemt. Of het beestje daar zo blij met is dat weet ik niet. Na een maand begon dat beest al een schuimnest te maken, en voor de aandachtige lezers van het forum, die weten al dat dit de voorbereiding is op een paring.
Reintje vond het een goed idee om er een vrouwtje bij te kopen.....ik iets minder. Want ook het vrouwtje wordt vermoord na de paring dus dat beestje moet ook weer apart zitten. Gelukkig viel de zoektocht naar een vrouwtje half moon wat tegen, uitstel van excecutie. Maar uiteindelijk moest ik er toch aan geloven en kwam er een vrouwtje bij. In een aquarium van mij omdat ook man en vrouw niet zomaar samen kunnen zitten.

Mevrouw betta:

Afbeelding

Het paren gebeurt best in een apart aquarium......je raadt het al, aquarium nummer 4 in onze woonkamer!

Afbeelding

Na enkele weken aanpassingstijd was het vrouwtje klaar voor haar man die nog steeds naarstig aan zijn bouwwerken bezig was, het schuimnest dus.

De introductie van het vrouwtje aan de man moet heel voorzichtig verlopen. Pas als mijnheer helemaal klaar is mag het vrouwtje er bij. Maar dan begint het mooie paringsritueel weer dat op dezelfde wijze verloopt als bij de goerami's.

Enig verschil met de goerami's is dat na de paring, het vrouwtje snel uit de kweekbak genomen moet worden want, jawel, anders vermoordt het mannetje zijn vrouwtje. Niet echt attent, maar het zijn dan ook kempvissen. Dus stonden Reintje of ik met een schepnetje in de aanslag tijdens de paring om mevrouw te redden.

Paren met betta's schijnt niet gemakkelijk te zijn. En we zijn nog maar beginners dus verwachtten we er niet te veel van.

Nu is het wachten tot we de eerste kleintjes zien zwemmen, en twee dagen later is het zover. De eerste mini mini visjes zwemmen rond, zoooo schattig.
Een eerste kweek kan zo'n 10 visjes opleveren waarvan dan ongeveer de helft blijft leven. Omdat we rekening moeten houden dat de mannetjes, eens ze macho geworden zijn, allemaal in een apart aquarium moeten, lijkt 5 kleintjes prima. Statistisch gezien zijn dat dan 2,5 mannetjes dus nog maar 3 aquariums er bij.

Hier enkele foto's van de piepkleine beebjes:

Afbeelding

Afbeelding

De volgende dag tellen we er twaalf....ook goed, dan blijven er misschien wat meer over.

Reintje heeft op een visforum haar filmpje en kweekverslag geschreven en foto's geplaatst. Blijkt dat ze wel een erg speciale man en een heel goed vrouwtje gekocht heeft waardoor er nu kans is op double tails.....Oké, even opzoeken wat dat is, blijkt dus visjes met een dubbele staart die nog mooier uitgroeien dan de vader. Niet zo gemakkelijk te kweken, beginnersgeluk dus echt wel in het geval van Reintje als er een double tail zou tussen zitten.
De visjes zijn zo'n 1mm groot, met een grote lens op het fototoestel op zoek naar die dubbele staarten....en inderdaad we zien er twee zwemmen. Tellen nog even de babytjes.....14 stuks....hm, het mag gaan stoppen zo. Het worden er meer omdat de allerkleinsten zich verstoppen voor de grotere vissen die hen wel eens als een lekker hapje zouden kunnen aanzien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We zijn weer enkele dagen later, de vader mag terug in zijn eigen appartement gaan wonen, per ongeluk zetten we ook twee kleintjes mee over bij hem. Gelukkig is hij een goede vader en ze mogen bij hem blijven wonen zonder dat hij zijn gebruikelijke agressie boven haalt.

Afbeelding

We tellen nog even de babytjes...18 stuks....ai, ai, ai, delen door 2 is 9 mannetjes, dus 9 aparte aquariums.....Dit komt niet goed.

De baby's worden al groter en krijgen een beetje kleur.

Hier eentje met een lekker hapje, een wormpje:

Afbeelding

Afbeelding

We tellen de peutervisjes nog een keer 20 stuks!!!!! En overal lezen we dat het niet eenvoudig is om te kweken, wat moet het dan zijn als het vanzelf gaat.
Reintje heeft ondertussen een uitnodiging gekregen om op een Nederlandse aquariumbeurs te komen helpen. Als dank krijgt ze.....een koppel vissen, dat hadden we nu net nog nodig......niet dus.

Maar het is zalig om de kleintjes op te volgen, ze krijgen nu allemaal kleur, sommige lijken helemaal blauw te worden of helemaal rood, of blauw met een rode staart of omgekeerd.
Als iemand de visjes nog begint te tellen begin ik te gillen.....het heeft geen effect: 24 stuks.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er zijn ongeveer 8 dubble tails, hier al een groter exemplaar:

Afbeelding

De grootste vissen zijn een maand oud, we gaan ze uit het kweekaquarium halen om in een groter aquarium te zetten. Als ze te dicht opeen zitten durven ze al eens een hapje uit elkaar te nemen en moeten de mannetjes al vroeger opgepot worden, dus uit elkaar gezet worden. En omdat het totaal 24 visjes.....of neen toch niet, het zijn er ondertussen 26, kunnen het 13 mannetjes zijn dus...o ja, je weet het al.

Afbeelding

We zijn nu 1,5 maanden verder na de paring, de grootste vissen zijn ongeveer 4 cm groot en beginnen al echt betta gedrag te vertonen. Ze showen hun kleine vinnetjes als volleerde mannequins.

Afbeelding

Afbeelding

Ik tel ze voor de laatste keer....30 stuks, jawel DERTIG!!! En het kunnen uiteraard ook dertig mannetjes zijn.
Reintje heeft een oproep gedaan aan alle mensen of er nog iemand een aquarium heeft staan dat ze tijdelijk mag gebruiken. En dat zal nodig zijn want het loopt hier echt wel uit de hand, we lopen hier bijna rond met duikbril en snorkel. Ik hoop dat, eens ze groot zijn we ze kunnen verkopen.
Al heeft Reintje nu al gekozen welke ze wil bijhouden.....alle 30..... h1
Laatst gewijzigd door geertje op ma 19 dec 2011, 22:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Een huis zonder katten is als een aquarium zonder vissen..

lathyrus

Re: Een uit de hand gelopen project.

Berichtdoor lathyrus » ma 19 dec 2011, 21:23

amai, wat een verhaal, heel spannend...
En wat een mooi mannetje.
Maar wat een werk ook zeg...
Ik zou nogal peentjes gezweet hebben bij die paring en k zou dat vrouwtje er waarschijnlijk veels te vroeg uitgehaald hebben om toch maar moord te voorkomen
Dat meen je toch niet dat Reintje die alle 30 wil houden?
Hoe gaan jullie dat gaan doen?
Afbeelding

jzocchi

Berichtdoor jzocchi » ma 19 dec 2011, 21:25

Gefeliciteerd met de kleintjes!!! Kerstsnoep Kerstsnoep Kerstsnoep

Groetjes,
Jolanda, Max, Balou en Catootje
Groetjes,
Jolanda, Max, Balou en Catootje

maria

Berichtdoor maria » ma 19 dec 2011, 21:59

ik heb het ademloos zitten lezen. het is een goed lopende hobbie.. het wachten is nu op een wandvullende aquariumverzameling denk ik...
maar het mannetje is erg mooi.. leuk hoor jullie hobbie.. ik ben benieuwd hoe het verder gaat..

asielkat

Berichtdoor asielkat » ma 19 dec 2011, 22:37

Wat knap van Reintje en je tolerantie Geertje
jullie huis heeft dus een speciale kerstversiering in het teken van de aquaria Kersteland
en wat knap zo snel al jonkies
en leuk dat Reintje is uitgenodigd, je mag trots zijn op haar en je kroost

liefs An

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » ma 19 dec 2011, 22:57

Hoi Geertje en Reintje
wat leuk ;))) gefeliciteerd ,mooi he die staartjes ,
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

geertje

Berichtdoor geertje » ma 19 dec 2011, 23:19

amai, wat een verhaal, heel spannend...
En wat een mooi mannetje.
Maar wat een werk ook zeg...
Ik zou nogal peentjes gezweet hebben bij die paring en k zou dat vrouwtje er waarschijnlijk veels te vroeg uitgehaald hebben om toch maar moord te voorkomen
Dat meen je toch niet dat Reintje die alle 30 wil houden?
Hoe gaan jullie dat gaan doen?
Inderdaad een heel werk want de kleintjes krijgen 6 keer eten per dag en elke dag moet er 20% van het water ververst worden. Ik heb veel plezier aan Reintje haar hobby.... wink_sm

Reintje kan er geen 30 bijhouden, dus ze zal keuzes moeten maken. De vrouwtjes kunnen wel bij elkaar zitten maar het aquarium moet groot genoeg zijn of ze bijten ook de stukken uit elkaars vinnen.

geertje

Berichtdoor geertje » ma 19 dec 2011, 23:20

Wat knap van Reintje en je tolerantie Geertje
jullie huis heeft dus een speciale kerstversiering in het teken van de aquaria Kersteland
en wat knap zo snel al jonkies
en leuk dat Reintje is uitgenodigd, je mag trots zijn op haar en je kroost

liefs An
Reintje zelf is ook erg trots, ze zetten een foto van haar betta op het visforum en kreeg de vraag of ze die voor een affiche mochten gebruiken. Ze heeft echt een heel mooi mannetje en ik denk dat haar kroost nog mooier gaat worden.

lathyrus

Berichtdoor lathyrus » ma 19 dec 2011, 23:21

Oei, de vrouwtjes zijn ook al zo een bijters...
Ik ben toch jaloers op jullie hoor, ik wil ook zo graag visjes, ik wil ook een aquarium, boehoehoe...
Maar ik zou nog altijd niet weten hoe ik er goed aan moet beginnen en ik ben ook bang dat ik soms vissen ga moeten euthanaseren...
Het is wel heel leuk om jullie projecten zo te kunnen volgen
Afbeelding

Hildeke

Berichtdoor Hildeke » ma 19 dec 2011, 23:21

Ik heb echt wel bewondering voor wat jullie doen clapping_sm
Dit is echt prachtig om te zien
Groetjes Hildeke

Terug naar “De uitgeverij”