Vraag over nieuw topic

Heb je een vraag of een verzoek aan het SRB-team?
Stel ze hier.

Nathalieke
Contacteer:

Vraag over nieuw topic

Berichtdoor Nathalieke » vr 02 mar 2012, 07:34

Ik vroeg me af of jullie het goed vinden dat ik een topic open over de zwarte lijst?

Of deze bestaat of mensen daar wat in zien en of de overheid hier iets in moet betekenen.

Ik weet niet of deze disussie al eens geweest is.
Mijn kat is mijn engel, mijn liefste troeteldier, met een hart vol liefde en een tong van schuurpapier.

geertje

Re: Vraag over nieuw topic

Berichtdoor geertje » vr 02 mar 2012, 08:20

In België bestaat 'laster en eerroof':

Het strafwetboek stelt in de artikelen 443 en volgende een reeks misdrijven strafbaar die een inbreuk vormen op het privé-leven, de reputatie of de eer van een persoon. Het betreft de misdrijven laster, eerroof,
belediging, lasterlijke aangifte, kwaadwillige ruchtbaarmaking.

• Laster: iemand kwaadwillig iets verwijten dat de eer van die persoon aantast of hem blootstelt aan publieke verachting, zonder dat men erin slaagt het wettelijke bewijs ervan te leveren, terwijl de wet het leveren van het bewijs veronderstelt.

• Eerroof: iemand kwaadwillig iets verwijten dat de eer van die persoon aantast of hem blootstelt aan publieke verachting, zonder het te kunnen bewijzen.

Belediging: verspreiden van informatie over onduidelijke feiten, die de eer van een andere persoon aantast.
•
• Kwaadwillige ruchtbaarmaking: Anders dan laster en eerroof impliceert de kwaadwillige ruchtbaarheid het verspreiden van weliswaar correcte informatie waarvan de verspreiding op zichzelf storend overkomt (bv een veroordeling)

ONTLEDING LASTER

• Laster bestaat erin aan een persoon kwaadwillig een bepaald feit ten laste te leggen dat zijn eer kan krenken of hem aan de openbare verachting kan blootstellen, en waarvan het wettelijk bewijs niet wordt geleverd, terwijl de wet dat bewijs toelaat. Laster is o.m. strafbaar wanneer deze gepleegd wordt in tegenwoordigheid van verscheidene personen, in een plaats die niet openbaar is, maar toegankelijk voor een aantal personen die het recht hebben er te vergaderen of ze te bezoeken (art. 443 en 444 Sw.). (Cass. (2e k.) AR P.01.0175.F, 2 mei 2001 (P. / C.) http://www.cass.be (18 oktober 2001)

Dus zelfs het kenbaar maken van een bewezen misdaad is verboden.
Een huis zonder katten is als een aquarium zonder vissen..

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Vraag over nieuw topic

Berichtdoor Clemmetje » vr 02 mar 2012, 08:22

Wat bedoel je precies met zwarte lijst?
Groetjes Clem
Afbeelding

Anunaki
Contacteer:

Berichtdoor Anunaki » vr 02 mar 2012, 08:23

Iedereen mag altijd topic's openen.

Maar je moet beseffen dat je niet zomaar andermans naam openbaar mag "beschimpen" ...... hoe terecht een bepaalde "aantijging" ook mag zijn, een mens is pas schuldig als hij of zij door het gerecht schuldig bevonden is!
Tot zo lang dat niet in een rechtbank bewezen is moet je daar helaas openbaar over zwijgen, anders spreekt men over laster- en eerroof, en als het geregistreerde fokkers met een een btw-nrummer zijn dan kan je ook nog eens een proces aan je laars gelapt krijgen wegens broodroof!

In sommige gevallen is dit ontzettend frustrerend, want van sommigen weten we had het regelrechte broodfokkers zijn die doodzieke dieren afleveren, die na een tijdje sterven en die gaan maar door en door en door!
Meer nog als een persoon vol emotie en verdriet zijn/haar ervaring dan wil delen, dan worden deze mensen de mond gesnoerd omdat de fokker/uitmelker begint te zwaaien met proces wegens laster & eerroof!

Rechtvaardigheid is soms ver zoek!

Wat je altijd mag doen is een topic openen in bv. de regenboogbrug, of onze patiëntjes waar je meldt: mijn poesje met naam (stamboomnaam: daarin zit altijd de naam van de cattery verweven) heeft die of die aandoening of is overleden aan dit of dat!
En dan weten mensen ook wel genoeg.

Maar een echte zwarte lijst, helaas nee dat mag niet!
Groetjes, Wendy
Wie met mensen omgaat als pionnen, ziet spoedig dat zijn schaakbord leeg is!
Afbeelding

Ramses

Berichtdoor Ramses » vr 02 mar 2012, 08:54

@Geertje maar de wet zegt ook als je het kunt bewijzen dat deze persoon kwaadwillig mensen oplicht kan je dit wel neer zetten .

dit heeft temaken met het recht van de consument op informatie .

maar wat je niet mag doen is iets neer zetten van iemand anders das uit 3de hand alleen de persoon die negatieve /positieve ervaring heeft gehad van iets mag dit neer zetten .
Afbeelding

geertje

Berichtdoor geertje » vr 02 mar 2012, 08:59

Probleem is dat er maar heel weinig mensen tot in de rechtbank raken en dat het dan ook bewezen kan worden.
Het is spijtig dat deze wet in België bestaat. Veel bedrog zou voorkomen kunnen worden als je net zoals in Nederland wanpraktijken aan het licht kan brengen.
Een huis zonder katten is als een aquarium zonder vissen..

Nathalieke
Contacteer:

Berichtdoor Nathalieke » vr 02 mar 2012, 10:17

Ik denk dat bij deze de discusie geopend is pardon_sm

De reden dat ik hier ook op internet naar opzoek ben:

Mijn vriend en ik zijn laatst bij een "cattery" geweest om te kijken naar een dekkater.

In eerste instantie via mail en telefoon leek het me een aardig en schappelijk iemand.

Maar daar aangekomen bij het openen van de deur kwam de stank van de katten bakken je tegemoed.
Eenmaal binnen waren er 18 katten te tellen in een niet al te groot huis.

Er lagen drie nesten van nog geen twee weken oud in een klein kamertje bij een gepropt met een dekkater.
In het kamertje daarnaast lag een nog ouder nest.

Alle katten zatten vol met klitten (langharig rasen de honden BTW ook) en waren voor het ras veel te klein. Hieruit trek ik de conclusie dat ze veel te jong een nest hebben gehad. Een paar katten waren ook niet al te sociaal.

Alles wees op een brood fokker ze had 15 nesten per jaar.

Daarom vroeg ik me af of wij als eerlijk fokkers iets tegen dat soort mensen kunnen doen?

Maar blijkbaar niet teveel,ik denk in het ergste geval in nederland 144 bellen.

Ik vind het zo verschrikkelijk om te horen van die mensen die een kitten kopen en met een ziek diertje opgescheept zitten waar ze lang naar uitgekeken hebben. En door de fokker op geen enkele manier hulp krijgen.

wat vinden jullie van een keurmerk?
Mijn kat is mijn engel, mijn liefste troeteldier, met een hart vol liefde en een tong van schuurpapier.

Anunaki
Contacteer:

Berichtdoor Anunaki » vr 02 mar 2012, 11:08

wat vinden jullie van een keurmerk?
't Zou super zijn ..... maar het probleem bij de katten is dat er geen overkoepelende organisatie bestaat, er zijn immens veel kattenverenigingen, als jij morgen zin hebt om er eentje op te starten: feel free, daar staat geen beperking op ........ zo is het dus ook mogelijk dat sommige euhhhh hoe moet ik het noemen - winkelketens, toch ook kunnen adverteren " met erkend stamboom " ;) ...... niemand die ook ooit na zal gaan of de vader op dat stamboom ook echt de vader is ;)

Er wordt zo ontzettend veel gefoefeld en gesjoemeld dat het om misselijk te worden is!

De hondenwereld is op dat vlak veel beter georganiseerd ..... nu is het zelfs zo dat je in een nestje bij honden zowel DNA materiaal van de reu als van de teef moet binnenleveren, en de chipper die neemt dan een willekeurig staal af van één van de pups.
Dat wordt dan gecontroleerd of het daadwerkelijk een pup is van die reu en die teef en als dat niet klopt heb je brute pech! Geen stamboom!
Bij sommige rassen is het ook zo dat als er niet getest is op bepaalde aandoeningen dat je bij de pups ook geen stambomen krijgt!

Als het bij de katten ooit zo ver komt ..... awel dan spring ik ECHT een gat in de lucht!
Groetjes, Wendy
Wie met mensen omgaat als pionnen, ziet spoedig dat zijn schaakbord leeg is!
Afbeelding

Tanja
Contacteer:

Berichtdoor Tanja » vr 02 mar 2012, 12:56

Er lagen drie nesten van nog geen twee weken oud in een klein kamertje bij een gepropt met een dekkater.
Dit vind ik op zich niet erg alleen maar geweldig dat de moeders gezellig bij elkaar zijn en helemaal super dat de vader er ook bij zit.
Groetjes van Tanja

Cattery Thisabor
Siamezen en Oosters Korthaar
http://www.thisabor.nl

Wil ik er iets mee? Moet ik er iets mee?

Nathalieke
Contacteer:

Berichtdoor Nathalieke » vr 02 mar 2012, 13:16

Ik heb het eens bij wakker dier, PvdD en de dierenbescherming gevraagd.

Ik ben benieuwd ik zal het antwoord wel op het forum zetten.

Terug naar “Vragen aan het SRB-Team”