Ondergraven in bak

Over kattenbakken, korrels en katten
Marthe
Contacteer:

Ondergraven in bak

Berichtdoor Marthe » za 28 aug 2010, 16:41

Ik ben mijn mailbox momenteel aan het opruimen en kwam een mail tegen uit de tijd dat we Jolie net in huis gekregen hadden. Het kleine viespeukje Jolie nam de eerste tijd niet de moeite om haar ontlasting in de bak onder te graven. Op zich niet heel bijzonder, want dat kan wel verklaard worden door het feit dat ze nieuw in huis was en juist haar geur af wilde zetten. Maar wat wel opvallend was, is de reactie van Miaula daarop. Een keer zat ik er bij toen het volgende gebeurde: Jolie ging naar de bak die in de bijkeuken staat, Miaula was in de keuken bij mij. Zij hoorde dat er een kat op de bak ging en er even later weer vanaf ging. Vlak daarna rende Miaula in de hoogste versnelling naar de kattenbak, duikt erin, en begint heel fanatiek de niet ondergegraven drol van Jolie onder te graven. Toen dat gedaan was, was ze weer rustig en kwam uit de bak. Het leek echt doelgericht gedrag te zijn om de ontlasting van Jolie onder te graven, ze hoefde zelf niet naar de bak op dat moment. Dit is meerdere malen gebeurd.
Hebben jullie het wel eens gezien dat een poes de ontlasting van een andere kat ondergraaft? Ik vond het zo opvallend, en vraag me vooral af hoe dit gedrag verklaard kan worden. Ik weet dat katten bij onzekerheid, en als ze meer richting de rand van hun territorium gaan, minder geneigd zijn tot ondergraven, om juist aan andere katten duidelijk te maken dat het hun plek is. Hoe meer je richting de kern van hun territorium gaat, hoe meer ze ondergraven, om geen geur af te zetten en zo kwetsbaar zijn als prooi. Zou het dan zo zijn dat Jolie uit 'onzekerheid' nog niet ondergroef, maar dat die kattenbak in het hart van Miaula's territorium stond, waardoor zij zo fanatiek onder ging graven? Maar dan nog vind ik het heel opvallend en bijzonder dat ze dit van een andere kat deed.
Ben benieuwd of mensen dit herkennen, ik had het zelf nog niet eerder gezien namelijk.

geertje

Re: Ondergraven in bak

Berichtdoor geertje » za 28 aug 2010, 16:54

Hier alleen twee wegspurtende katten, dus geen ervaring met opkuiskatten, zou anders wel handig zijn.
Een huis zonder katten is als een aquarium zonder vissen..

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » za 28 aug 2010, 16:57

DjiDji is expert in zijn poep niet begraven en het ergste is ook nog dat hij het meeste stinkt.
Als Sadie of Joy toevallig dan ook net moeten wil het wel eens gebeuren dat zij het voor hem begraven maar zij doen dit alleen als zij er zin in hebben.
Ik vind het ook een zeer slechte gewoonte van DjiDji.
Begraaft Jolie haar drolletjes nu wel dan?
Groetjes Clem
Afbeelding

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » za 28 aug 2010, 17:30

Nee, Jolie graaft nu wel netjes alles onder, en gaat uitermate grondig te werk bij het graven. Net zoals haar zus, ik weet feilloos wanneer Miaula een grote boodschap gedaan heeft, die staat minutenlang de bak om te spitten.
Grappig dat Sadie & Joy het in ieder geval ook wel eens doen voor Dji Dji, maar ik begrijp dat ze dit alleen soms doen als ze zelf de bak moeten gebruiken?
Hier alleen twee wegspurtende katten, dus geen ervaring met opkuiskatten, zou anders wel handig zijn
lach_sm Die hebben het slim bekeken wink_sm

jsphynx

Berichtdoor jsphynx » za 28 aug 2010, 21:32

Hier begraaft Sambal haar drollen nooit en zij stinkt echt als de neten. De bakken staan op zolder maar haar ruik je bij de voordeur al. Sam is altijd heel lang aan het graven, heel fanatiek ook......op de kap.....daarna loopt ze vrolijk de bak uit en laat haar drol lekker s5 Stoer begraaft het soms voor haar als ze toevallig in de buurt is of ook moet en alleen als ze er zin in heeft.
Als je de beste plek in huis wilt, moet je de kat verplaatsen...
Groetjes Marjolein

Hildeke

Berichtdoor Hildeke » za 28 aug 2010, 22:07

Haha De jongens die graven alles netje onder.
Miss Lelie daarintegen legt een ferm stinkende drol s5 en gaat dan ook krabben aan de kap
want er zou iets aan mevrouwtje haar pootjes kunnen hangen, maar ondergraven oh nee
das niks voor haar.
Groetjes Hildeke

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » za 28 aug 2010, 22:11

Volgens mij is dat ook gewoon zo'n typisch sphynx kwaaltje.
Groetjes Clem
Afbeelding

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » za 28 aug 2010, 22:32

Gelukkig zijn er dus meer van die smeerkezen hier die weigeren onder te graven en ook een aantal lieverdjes die de troep van anderen opruimen smile_sm

dadelus
Contacteer:

Berichtdoor dadelus » ma 30 aug 2010, 10:40

Bij ons durven ze al eens te vlug na elkaar in de bak gaan met als gevolg dat ze in elkaars D1 graven. Gelukkig met geen al te smerige gevolgen. Er staan nochtans twee bakken.
Wij hebben een sphynx verslaving! YES!

Groetjes Kurt, Annick, Mayté - Maye & Marvin & Aayla & Anariko

www.ostendsphynx.tumblr.com

lathyrus

Berichtdoor lathyrus » ma 30 aug 2010, 19:34

hier een gelijkaardig kakkeledoedieverhaal
De eerste maanden dat we diddl en yoshi hadden begroef diddl (katertje) zijn drollen nooit en ging zijn zusje yoshi dan altijd zijn drollen gaan bedekken.
Diddl had wel de smakelijke gewoonte om altijd in zijn drollen te trappen, hij had ook een doedelieprobleem waardoor zijn poep vol drollen bleef hangen, ik moest dus heel alert zijn en moest paraat staan met natte doekjes als hij een kakje ging doen want als ik niet snel genoeg was stond hij in zijn drollen te trappelen en zette dan een sprintje in door het hele huis waardoor je overal kakvoeten terugvond op de vloer...
Eigenlijk was t wel goed dat hij ze niet begroef (of is t begraafde?) de eerste maanden want we moesten omwillen van zijn kakjesprobleem goed in t oog houden hoeveel keer hij kakkeledoedie deed en hoe die drollen er dan uitzagen en dat is natuurlijk een pak makkelijker om te doen als er dan geen laag kattenbakvulling opligt (ik kon snel naar de doedelies kijken terwijl ik diddl opnam om zijn poep en poten af te vegen en dan ging yoshi de drollen begraven)
Na enkele maanden was dat van de ene dag op de andere plots gedaan en legde diddl netjes een laagje kattenbakvulling over zijn drollen.
Raar maar waar, zomaar van de ene dag op de andere.
Nu heeft onze yoshi een rare gewoonte
De kattenbakken staan in de living naast onze zetel.
En op onze zetel ligt een dekbed
Iedere keer yoshi op de bak is geweest blijft ze met haar achterpoten in de bak staan en kuist ze dan netjes haar voorpoten af aan het dekbed dat achteraan over de zetel hangt
Het zijn toch rare beestjes hoor lach_sm
Afbeelding

Terug naar “De Kattenbak”