Dagboek van de litter kwitter

Over kattenbakken, korrels en katten
geertje

Dagboek van de litter kwitter

Berichtdoor geertje » ma 06 sep 2010, 20:46

De litter kwitter is een systeem om je kat op een gewoon toilet te leren gaan. Het bestaat uit een witte (toilet)bril en daarin past een systeem van verschillende gekleurde ringen zonder- of met opening waar je kattenzand in moet doen.

Afbeelding

Op een mooie dag kreeg ik de ingeving om dit eens te proberen.....

Ik weet het, een gewaagde onderneming met katten die geobsedeerd zijn door het toilet, niets liever doen dan hun hoofd in het toilet te steken, toiletpapier uit het toilet te vissen of een bommetje te doen..
Toen we nog in onderhandeling waren met Wil of Heaven en Fly hier zouden komen wonen, schreef ze op een gegeven moment: 'als je deze katten neemt heb je gevoel voor humor nodig'.
Ook op de gebruiksaanwijzing van de litter kwitter staat dat je gevoel voor humor moet hebben tijdens het leerproces. Dan kan het toch niet fout gaan denk ik dan....

We hebben een douche die we niet gebruiken, daar staat hun kattenbak in. De bedoeling is om te starten met een niet aangesloten toilet. Als we denken dat het gaat lukken om Fly en Heaven op een toilet te leren gaan, dan breken we de douche uit en installeren een toilet.

Om te beginnen hebben we de bijgevoegde DVD met de uitleg aan de katten laten bekijken. Hopelijk steken ze hier al iets van op....

Afbeelding

Dagboek van het kattenwc

6/7: De litter kwitter hebben we geplaatst op de plaats waar de kattenbak stond. Normaal zet je deze eerst op de grond, maar Heaven en Fly zijn toch al gewoon om iets hoger op de kattenbak te gaan aangezien deze in een douche stond en daarom slagen we de eerste stap over. Met al snel success:

Afbeelding

8/7: Het gaat zo goed, tot hiertoe maar 1 ongelukje, een kakje op de bril, het geheel is ook kleiner dan een kattenbak dus dat is wennen en mikken natuurlijk

14/7: we plaatsen het toilet in de douche nog niet aangesloten natuurlijk met daarop de bril en rode gesloten ring, Het gaat al ineens goed want er volgen snel een kakje en pipietje

Afbeelding

16/7: Nog steeds alles in orde, Heaven en Fly maken geen probleem om wat hoger te zitten
Een nadeel aan het systeem, als ze iets te dicht bij de rand zitten dan loopt het pipietje tussen de rode ring en de bril. dit komt omdat ze nog in de foute richting zitten, de bedoeling is om uiteindelijk met hun poten op de bril te zitten maar dit komt automatisch als de ringen kleiner worden en ze 'gedwongen' worden om omgekeerd te zitten dus met hun snoetje naar de buitenkant.
Wanneer je het systeem ineens op een aangesloten toilet zet dan loopt het plasje uiteraard het toilet in, maar wij moeten steeds de onderkant, waar we een plastiek hebben in gehangen en een bakje met kattenzand hebben ingezet, proper maken.

Afbeelding

17/7: Het gaat zo goed dat we nu al overschakelen op de oranje ring, dus met een gat in het midden. Beide katten staan eigenaardig te kijken naar het gat in het midden van hun bak, maar even later gaan Heaven en Fly voor de eerste keer op toilet met gat.

Afbeelding

19/7: Alles gaat goed. Fly haat zo de kattenkorrels tussen haar tenen en is zo vies van de kattenbak dat als zij hier alleen woonde we na twee weken al zouden overschakelen van kattenbak naar toilet. Maar het aanleren van het systeem gaat zo snel als de traagste kat....Heaven dus.

Afbeelding

20/7: Slecht nieuws, strontje op de trap, duidelijk van Heaven. Was ze dan toch niet toe aan de oranje ring met gat? Wat ook zou kunnen zijn is dat de plastiek in het toilet na een pipietje niet goed proper gemaakt was. Heaven was al een paar keer op het toilet gesprongen en had niets gedaan, een kat doet niet in een vuile kattenbak en onze twee zijn echt viespeuken, er mag helemaal niets in liggen of een reukje hebben.

21/7: toch maar terug naar de rode gesloten ring, misschien waren we te vlug gegaan. Resultaat na 5 minuten, 2 mooie kakjes en 1 pipietje.

26/7: opnieuw de oranje ring met gat en nu gaat alles voortreffelijk. Het kakje op de trap zal dus een protest geweest zijn tegen een 'vuil' toilet.

3/8: ik zit hier goed te lachen...Heaven is op haar wc geweest, Reintje, die dat aan het opruimen is, hoor ik heel de tijd mopperen...ik zeg dat ze de humor er van moet inzien waarop Reintje zegt dat ze niet zeker weet of ze afdruipende bruine drets wel humor vindt.
Ondertussen is Heaven lekker bij mij komen zitten...met een wel heel vuil achterste. Kan mijn broek in de was, als ik terug voorbij het kattentoilet kom, komt Heaven daar opnieuw uit. Ik ga kijken, kan ik beginnen mopperen want Heaven heeft een pipietje volledig tussen de rand gemikt. Reintje roept dat ze dààr de humor wel van inziet.

5/8: Het gaat heel goed, af en toe een 'randgevalleke': een kakje een beetje op de toiletbril. Eigenlijk is tijd is gekomen om over te schakelen naar de laatste groene ring waar het gat nog groter is.
Ik vrees echter dat we dat pas kunnen doen als het toilet aangesloten is omdat het gat dan zo groot wordt dat ik met zekerheid kan zeggen dat Heaven in het gat gaat kruipen. Dus moeten er eerst breekwerken aan te pas komen, om van de douche een toilet te maken

13/8: Het uitbreken van de douche is een feit.....
Blijkbaar heeft mijn vader een muurtje gemetst als ondersteuning van de douche. Die mens heeft de oorlog nog meegemaakt dus het muurtje is in bunkerstijl gebouwd. Als er hier een bom was gevallen zou alles ingestort zijn behalve onze douche.
Zware breekwerken dus die onverwacht verschillende dagen in beslag hebben genomen, er is zelfs een drilboor aan te pas moeten komen.

Afbeelding

18/8: Voor de aansluiting van het toilet moet er iemand een kijkje gaan nemen in de beerput. Sam is te lang, Marc kan niet door de opening, ik heb claustrofobie, wie blijft er nog over....Reintje natuurlijk:

Afbeelding

23/8: nu nog tegels leggen en dan wachten op de loodgieter

Afbeelding

27/8 het toilet is aangesloten. Fly wijdt het in met een pipietje, Heaven….hoe kan het ook anders met een echte waterdoop.

Afbeelding

29/8: Heaven vond het vroeger niet nodig om alles onder te krabben. Maar nu het kattenzand in het toilet valt, kan ze het niet laten om toch wat kattenzand achter haar pipietje te gooien en gaat dan luisteren naar het geplons.

Afbeelding

30/8: voorlaatste fase: de groen ring op het toilet geplaatst, deze is nog maar 4 centimeter breed. Als ze hier geen bezwaar tegen maken is het nog maar een kleine stap naar alleen de wc bril.

Afbeelding

Maar het gaat zoals we verwacht hadden, heel goed. Al kijkt Fly argwanend naar het water in het toilet dat nu wel heel zichtbaar is. Heaven moet dit van nog dichterbij gaan bekijken:

1/9: Het gaat nog enkele weken duren voordat de laatste groene ring er af kan en de katten dus alleen op de wc bril zitten. Maar als we de fotowedstrijd winnen willen we onze prijs weggeven bij de ra, ra, ra. Daarom gaan we het wc-verhaal vroeger bekend maken dus met de laatste groene ring nog op het toilet. Zo kan iedereen op het forum het laatste stukje van het proces life volgen.

2/9: Natuurlijk hebben we bewijsmateriaal nodig en daarom willen we één van de katten filmen op het toilet met de laatste ring. De camera staat ingesteld, Heaven heeft zowat een liter water op, maar een plasje, neen hoor, eindelijk na 3 uur wachten doet Heaven een pipietje!!!

6/9: Nu nog enkele weken wachten voordat de groene ring er af kan.
Belangrijk voor het aanleren van dit systeem is je tijd nemen, en humor hebben, al zijn we naar dat laatste nog altijd naar op zoek.

Maar voor ons nooit geen kattenzand meer, uitloop van kattenzand, peewee bakken of wat nog meer. Ook geen kattenbakken meer uitkuisen of drolletjes uitscheppen enkel gewoon simpel even doortrekken.
We houden jullie uiteraard verder op de hoogte van het verdere leerproces en wanneer de laatste ring er af gaat en Heaven en Fly volleerde toiletgangers zijn.
Laatst gewijzigd door geertje op vr 25 nov 2011, 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Een huis zonder katten is als een aquarium zonder vissen..

geertje

Re: Dagboek van de litter kwitter

Berichtdoor geertje » ma 06 sep 2010, 20:52

Het tweede filmpje was niet juist en is ondertussen vervangen.

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » ma 06 sep 2010, 20:54

Hahahah geweldig! Het heeft wel wat, zo'n kat die op een echte wc-pot zit te kletteren! lach_sm
Arme Reintje, ziet er niet echt tof uit in de kruipruimte!

Reintje

Berichtdoor Reintje » ma 06 sep 2010, 20:55

Marthe, het is echt een beerput, geen kruipruimte

Tanja
Contacteer:

Berichtdoor Tanja » ma 06 sep 2010, 20:57

Ik heb er wel eens van gehoord maar nooit iemand gekend die het gebruikt. Mooi dat de meiden het erop doen. al ben ik benieuwd wie er doortrekt of gaat dat vanzelf als ze wat gedaan hebben?
Groetjes van Tanja

Cattery Thisabor
Siamezen en Oosters Korthaar
http://www.thisabor.nl

Wil ik er iets mee? Moet ik er iets mee?

geertje

Berichtdoor geertje » ma 06 sep 2010, 20:58

lach_sm Dat is voor de volgende ra ra Tanja, een wc doortrekker met sensor.

Tanja
Contacteer:

Berichtdoor Tanja » ma 06 sep 2010, 20:59

lach_sm Dat is voor de volgende ra ra Tanja, een wc doortrekker met sensor.
hahaha goed idee geertje.
Groetjes van Tanja

Cattery Thisabor
Siamezen en Oosters Korthaar
http://www.thisabor.nl

Wil ik er iets mee? Moet ik er iets mee?

maria

Berichtdoor maria » ma 06 sep 2010, 21:00

onvoorstelbaar, bij de eerste foto lag ik nog in een deuk..maar naarmate de reportage vorderde.. verbazing.. bewondering.. verwondering.. ongeloof.. en dan gewoon het horen kletteren van de plas...ongelooflijk..
knappe katten ipv gekke katten.. en jullie wat een geduld.. volharding.. het lijkt mij heerlijk.. nu nog leren doortrekken...

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » ma 06 sep 2010, 21:02

Wat ontzettend leuk dat jullie dit voor elkaar hebben gekregen.
Ik was het systeem al eens op show tegen gekomen en vond het toen al bijzonder als je dat je kat zou kunnen leren.
Zeker met acht katten zag en zie ik dat niet zitten.
Ik ben heel benieuwd naar de volgende fase.
Groetjes Clem
Afbeelding

geertje

Berichtdoor geertje » ma 06 sep 2010, 21:05

Ik denk dat het niet mogelijk is met 8 katten omdat het echt wel heel intensief in het oog houden wanneer er een kat op het toilet gaat. Er is maar heel weinig kattenzand in dus moet zo vlug mogelijk weg gehaald worden. Ook de observatie of de katten er aan toe zijn om over te schakelen naar de volgende fase is bijna onmogelijk denk ik, of je moet er iemand met een stoeltje bij zetten.

Terug naar “De Kattenbak”