Hoe vaak maken jullie de bakken schoon?

Over kattenbakken, korrels en katten
zenga13

Re: Hoe vaak maken jullie de bakken schoon?

Berichtdoor zenga13 » vr 28 jan 2011, 23:11

Ok, maar dat zelf aan en uit zetten gaat dus niet lukken als ik een hele dag werken ben. Maar dan blijft hij dus zo staan totdat ik thuiskom en op het knopje druk? Of gaat hij dan na 7 minuten ook gewoon weer verder?
Afbeelding

poesje8

Berichtdoor poesje8 » vr 28 jan 2011, 23:38

hij maakt zelf na 7 minuten alsnog de cyclus af.
of de bak vuile grid moet te vol zijn dan doet hij het ook niet.
de sensor voorin de bak reageert ook op de vuile grid in de onderbak zeg maar.
dus als de bak vuile grid te vol is dan stopt hij ook met reinigen.
eigenlijk natuurlijk normaal want anders kan hij zijn vuile grid niet kwijt:-)
ik laat hem altijd aanstaan.
ook als ik een hele dag weg ben.
g sylvia

jsphynx

Berichtdoor jsphynx » za 29 jan 2011, 01:49

Mowie hee wat ik zo'n ding duur zeg surprised_sm!! Dat heb ik echt niet over voor een kattenbak, ouderwets met het schepje dan maar. Wel superknap dat ze zulk soort dingen ontwikkelen! Ruik jij nooit meer geurtjes in huis dan Sylvia?
Als je de beste plek in huis wilt, moet je de kat verplaatsen...
Groetjes Marjolein

poesje8

Berichtdoor poesje8 » za 29 jan 2011, 12:30

nou echt niet ruiken kan ik ook weer niet met 100% zeggen
zeg maar 90%.
je blijft altijd soms wel iets ruiken als de kat net een grote boodschap gedaan heeft maar dat ligt ook weer aan de geur van de kat zelf.
Bij sommige katten ruik ik totaal niets als ze naar de bak geweest zijn en andere katten blijven gewoon stinkerds.
gr sylvia

Anunaki
Contacteer:

Berichtdoor Anunaki » za 29 jan 2011, 12:42

Wat ik me afvraag met die bak ...... wat met de "sociale" kakkers :lol: ..... ik heb er hier die lekker sociaal op de bak gaan en de ene graaft de drol dan al onder van de andere die nog bezig is, daardoor beland er soms wel een deel tegen de randen!

Ik heb gezien dat dat ding ronddraait en dat kakje dan in de lade mikt, maar ik kan me voorstellen dat als dat kakje vastplakt dat dat niet in de lade geraakt en dan blijft dat toch in die rooster plakken?
Hoe moet je dat dan schoonmaken?

Pas op ik vind het een aanlokkelijk idee hoor ..... maar het is dat we Sphynxen hebben hé, ze zijn in alles een tikkeltje anders ;-)

Sylvia, als je alleen nog maar Sphynxen zou hebben, zou je het systeem dan ook gebruiken ;)
Groetjes, Wendy
Wie met mensen omgaat als pionnen, ziet spoedig dat zijn schaakbord leeg is!
Afbeelding

poesje8

Berichtdoor poesje8 » za 29 jan 2011, 12:52

soms blijft er inderdaad wel eens iets plakken waar het niet hoort.
Als ik de zak onderin verschoon blijf ik rustig voor de bak zitten met een afwasborstel.
Als dande bak draait hou ik in de gaten of er ergens ontlasting zit waar het niet hoort en dat haal ik dan gelijk weg.
Dan moet je wel zorgen dat je je handen niet op de bak houdt want dan draait de bak natuurlijk niet meer want dan denkt de bak dat er een kat in is gekomen:-)
en eens om de 2-3 maanden maak ik de bak helemaal schoon:-) gewoon onder de douche.
helaas heb ik geen enkele sphynx meer dus kan niet bepalen of het bij de sphynx werkt.
Denk zeker dat de lucht dan sneller weg zal zijn en schoner blijft het grid ook.
ik zou het persoonlijk proberen.
was voor mij ook een gok maar volgens mij mag je de bak altijd zoveel dagen uitproberen! als het dan niet bevalt stuur je hem terug.

gr sylvia

adaenruud

Berichtdoor adaenruud » za 29 jan 2011, 21:20

hier geen litter robot maar voor 5 katten 5 bakken, 2 met kap, 2 zonder kap + 1 peewee allemaal met houtvulling
Heel de dag door worden de drollen eruit geschept en om de andere dag zeef ik alle bakken (daarvoor gebruik ik de peewee), boen ze uit met kokend water en bleekmiddel en vul ze weer bij.
Kost me ongeveer een half uurtje per keer maar het scheelt gigantisch in de knip, kgebruik totaal 1 zak a 8 ltr per week.

Groetjes,
Ada
Groetjes Ada

Frodo, Fay en Suus

Caitlin en Dobi rainbow_sm

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » za 29 jan 2011, 23:23

Hoi Hoi
in huis hebben we 5 mamoet bakken ,daar past 1 zak biocat frech in per x ,wij mengen het met litter pearls ,en scheppen de bakken 2 x per dag uit ,met 8 katten
In de katerverblijven heeft iedere kater zijn eigen bak ,daar staan er 4 ,zelfde vulling ,Maak ik 1 x per dag schoon

Ik heb geen idee hoe vaak we ze helemaal schoonmaken ,we vullen altijd bij ,Weet ook niet ,hoeveel grit en pearls we gebruiken ,
Je ruikt ze hier niet ,,
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

wess2wya

Berichtdoor wess2wya » di 31 jan 2012, 21:16

Hoi,

Wj hebben 4 bakken staan, 2 mega bakken zonder deksel en 2 kleine met kap. Ik gebruik al zolang als ik katten hebben de paarse zak kitty friends, dit is fijn grid wat heel goed klontert. Wij scheppen 1 a 2 keer per dag of als er een heeft zitten kakken en je van de stank bijna omvalt. ( wat een kale stinkers zijn he!) In de grote bakken gaat er per keer een hele zak van 15 kg in en in de kleine een halve en die vul ik dan om de twee dagen altijd bij. Wij kunnen zo wel 3 weken doen, zonder dat de boel gaat stinken of echt vies wordt. Soms als er door het gegraaf iets aan de rand zit maak ik dat direct schoon en de bakken zelf maak ik helemaal schoon met chloor. Ga toch even kijken naar de link wat nou die liter robot is, ben nieuwsgierig!!

asielkat

Berichtdoor asielkat » wo 01 feb 2012, 02:03

handig een oude topic weer eens omhoog te zien

hier 6 katten en 2 litter robots
ik gebruikte extreem classic en nu expocat
maar doe nu een proef met de biocat men
en ga ook de sivo ultra fresh proberen

voor Zazu staat er een bakje houtkorrel die gaat helaas niet gelijk op de Litter Robots
voor hem komt er nu vrijdag Flamingo kitten grit met kruiden
(geen idee wat het is en echt aantrekkelijk,
heb een beetje idee dat het kattenkruid is maar we proberen het gewoon)

de Litter Robot maken we 1x per dag schoon
dwz de onderlade eruit trekken en een kattenbakzak met geklonterde poepjes en plasjes
weg te gooien
elke dag gooi ik wat schoon grit in de robots dat er voldoende blijft om te graven
hier hebben we weinig slechte richters zodat de s5 smurrie niet echt aan de binnenkant van de bol zit of scheidingsrooster
is dit wel zo dan moet ik dat even schoonmaken
maar anders is het 1x in de maand mee onder de douche of eens in de 2 maanden
heel soms gaat het wel eens met de zak mis in de onderlade, vooral als hubby het eens doet ;)
en dan moet ik de onderlade ook schoonmaken
maar in feite is het weinig werk

zomers willen we de onderlade wel smorgens en savonds legen maar meer omdat ik zelf dan het idee
heb dat het door de warmte kan gaan ruiken
onder de litterrobots heb ik 2 van die kantoor stoel onder matten liggen en daarop 2 rubber uitloop matjes
dus de uitloop kunnen we beperken en opzuigen en dit is makkelijk te dweilen met dettol of allesreiniger of wat we hebben
en soms biotex groen gewoon wat ik voorhanden heb

hoeveel grit ik verbuik heb ik eigenlijk niet goed bijgehouden
mijn voorraad gaat in de ton
ik wil dit wel eens bekijken

ik heb 1 gewone LR en 1 met de bubble en beiden worden evenveel gebruikt

op het asiel is het soms 100 tot 140 bakken uitscheppen en de vuile met remsporen wassen en opnieuw
meestal deden we een dun laagje erin net genoeg voor goede opname en dan elke dag weggooien en
schoon grit erin en als het lukt dan 1x in de week schoonwassen en ontsmetten (elke kat heeft eigen bak)
en de bakken met remsporen worden altijd vervangen dus door al deze bakken ben ik thuis aan de Litter Robots gegaan
om mezelf te kietelen

de litter robots werken wel het beste met goed klont vormend grit

ik heb in Belgie gekocht daar was ie veel goedkoper en de 2e van MP want ja het is een uitgave

groetjes An

Terug naar “De Kattenbak”