Twee verschillende plaatsen voor de kattenbak?

Over kattenbakken, korrels en katten
Linda & Patrick

Twee verschillende plaatsen voor de kattenbak?

Berichtdoor Linda & Patrick » ma 10 mar 2014, 22:45

Over 3 weken kunnen wij ons eerste Sphynx kitten ophalen.
We zijn volop bezig met de voorbereidingen op de komst van ons kleine dametje.

Wij zitten alleen met een vraag over de plaats van de kattenbak.
Wij willen de kattenbak plaatsen in ons woonvertrek op de momenten dat wij thuis zijn.
Maar als wij niet thuis zijn, en 's'nachts willen wij de kattenbak in een andere ruimte plaatsen, ivm met het alarm wat staat ingeschakeld in ons woonvertrek.

Is het een kitten aan te leren dat de kattenbak op 2 verschillende plaatsen kan staan?
Of is dit te verwarrend (in het begin)?

Graag ervaringen,tips etc.

Alvast bedankt,
Groetjes Patrick en Linda

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Re: Twee verschillende plaatsen voor de kattenbak?

Berichtdoor Clemmetje » ma 10 mar 2014, 23:06

Ik zou dan twee bakken neerzetten en deze niet verplaatsen zodat ze altijd weet waar de bakken staan.
Heeft ze nog ander gezelschap als jullie er niet zijn? En 's nachts mag ze dan mee naar bed?
Groetjes Clem
Afbeelding

marisser

Berichtdoor marisser » ma 10 mar 2014, 23:15

Ik ben het helemaal eens met clem.
En der vragen wil ik ook wel graag weten,
want Sphynx zijn geen alleen katten.

Linda & Patrick

Berichtdoor Linda & Patrick » di 11 mar 2014, 07:05

Op de momenten dat ze alleen thuis is heeft ze geen gezelschap, wij hebben geen andere huisdieren.
Maar deze momenten van alleen zijn zullen niet vaak voorkomen en ook geen uren achtereen zijn.
Hebben onze specifieke situatie met de cattery besproken en verwachten hier geen probleem mee.

Ze mag s nachts mee naar bed.
Het gaat er dus vooral om, dat als wij er niet zijn of naar bed gaan, de Sphynx ivm met het alarm niet in de woonkamer kan blijven, vandaar een 2e en andere plek voor de kattenbak.

Denken jullie dat we het kitten aan2 verschillende plekken kunnen laten wennen en later evt. Met één bak toekunnen die wij verplaatsen?

Groetjes Patrick en Linda

ClioCleo
Contacteer:

Berichtdoor ClioCleo » di 11 mar 2014, 08:54

Ik denk dat het juist erg handig is als je meerdere bakken hebt staan. Hier staan ze ook over het huis verdeeld, zodat ik niet hoef te sjouwen met een bak.
En jullie kitten is natuurlijk nog erg klein, dus een extra bak is dan altijd wel handig voor het geval hij de bak even niet binnen handbereik heeft tijdens het drukke spelen laugh_sm

Wel jammer dat hij geen vriendje heeft... mijn kittens mogen niet verhuizen als er geen andere dieren zijn. Los van het feit dat je er zelf niet altijd bent, leren ze ook nog zoveel van elkaar, heb je minder snel last agressie-spelen en is het bovendien veel leuker om 2 kittens samen te zien opgroeien.

peggy72

Berichtdoor peggy72 » di 11 mar 2014, 09:12

Hier hebben wij ten tijden dat de kittens nog klein waren ook de kattenbak meeverhuisd. In de praktijk hebben de katten er geen probleem mee.....alleen het is voor jezelf onhandig....en stel dat je hem eens vergeet

g.w.

Berichtdoor g.w. » di 11 mar 2014, 09:49

Ik zou gewoon voor 2 bakken gaan......heb ik zelf ook, 1 beneden en 1 boven. Heb je niks te sjouwen en de katten kunnen
altijd terecht als ze nodig moeten.
groetjes Gerry

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » di 11 mar 2014, 10:32

Katten zijn van structuur, dus een "onvoorspelbare" bak die het ene moment hier staat en het andere moment daar, schept voor een kat vaak verwarring en onrust. 2 bakken voor 1 kat is het absolute minimum, zeker bij een binnenkat die echt toegewezen is op de bak. Vuistregel voor het aantal kattenbakken dat je in huis moet hebben is: aantal katten + 1. Dit wordt geadviseerd omdat katten in het wild ook eigenlijk nooit dezelfde plek gebruiken om te plassen en zich te ontlasten. Dus wil je gedragsproblemen zoals onzindelijkheid voorkomen, dan is het zeker raadzaam om 2 bakken te nemen. Ik zou echt nooit 1 bak neerzetten. Ik heb in huis 5 kattenbakken voor 4 katten. Als ik soms al zie hoe vol sommige bakken bij mij zijn na krap een dag.. Kun je nagaan hoe dat is als ik de helft minder aan bakken zou hebben staan.

Yaella

Berichtdoor Yaella » di 11 mar 2014, 15:36

Ik zou ook geen kittens laten verhuizen als er geen andere dieren aanwezig zijn waarvan de baasjes beide werken. Een Sphynx heeft een maatje nodig vindt ik om weg kwijnen te voorkomen.
Hier meerdere katten bakken in huis en allen worden ze gebruikt. Ze hebben wel een voorkeur maar als het niet anders kan gaan ze ook op de andere bakken.
Wie nooit op de proef wordt gesteld, proeft nooit van het goede.

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » di 11 mar 2014, 19:58

Hoi Hoi
wat leuk dat je eerdaags een kleintje krijgt ,ook ik zou gewoon voor 2 bakken gaan
Net wat Marthe zegt het schep verwarring en het scheelt gesleep ,

en ja 2 is altijd veel leuker ;)wij kunnen niet een soortgenoot vervangen ,dus knuffel en speel ze !!!!!
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Terug naar “De Kattenbak”