kattenbak hoe viezer hoe beter!

Over kattenbakken, korrels en katten
mirnadaa

Berichtdoor mirnadaa » wo 25 feb 2015, 13:21

Gutentag!

Vraagje over mijn witte donderstraal.
Toen ik hem met 12 weken ging halen sliep hij nog net niet in zun eigen vuil! Kattenbakken waren overvol vlooien waar je niet goed van word. Oftewel gewoon een ranzig huis!

Nu is Dot hier inmiddels 2.5 jaar en vraag me al of ik wat aan zun kattenbak gedrag kan doen.

Hij houdt namelijk niet van een schone bak.. hoe viezer hoe eerder meneer erop gaat zitten! Plassen doet die wel op een schone bak maar poepen doet die ernaast.

Alle kattenbak vulling wat er te koop is al geprobeerd maar hij wil gewoon een vieze bak dan poept die er netjes op!

Ik heb er 2 staan 1 schone en 1 die ik 1x in de 3 dagen leegschep maar zodra die schoon is gaat meneer er weer naast zitten.

Met zun ontlasting is niks mis mee ik heb het een paar keer laten controleren of die parasieten of iets had maar de DA vond het mooie schone drollen tjaa das niet vreemd als die op mn laminaat gaat zitten... pfff.

Kattenbakken hebben ook al op een andere plek gestaan daar deed die het ook.

Tips? Of heb ik gewoon een achterlijke kat? Haha
Groetjes Miran

Raaf
Contacteer:

Re: kattenbak hoe viezer hoe beter!

Berichtdoor Raaf » wo 25 feb 2015, 14:42

Kan me eigenlijk niet voorstellen dat jou donderkont het liefst op een vieze bak zou gaan zitten.
Tenslotte zijn katten van nature erg schone en zindelijke dieren.
Goed dat je al een en ander heb geprobeerd met betrekking tot je kattenbak korrels en dergelijke, misschien heet het ook nog effect als je de kap er eens af laat bij een van je bakken......misschien vind hij dat fijner??
Top dat er ook al contact hierover met een dierenarts is geweest.

Anders is er mogelijk toch iets anders aan de hand, mogelijk in de thuis situatie.
Zo komen de meeste katten van mij van buitenaf en zijn totaal geen kattenbak gewend, maar maken daar stuk voor stuk netjes gebruik van.....bij mij zijn geen van alle wild poepers/ plassers, ook al zou je dat gezien hun achtergrond mogelijk wél verwachten.

Maar hier zijn wel wat mensen die werk maken van kattengedrag, dus ben er zeker van dat er wel een mogelijke oorzaak/ oplossing op stapel staat!!
CATHOUSE-ART; EEN UNIEK PORTRET VAN JE HUIS/DIER/WILDLIFE.
http://www.cathouse-art.nl/

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » wo 25 feb 2015, 15:43

Ik denk niet dat je kat per se een vieze kattenbak waardeert. Ik kan het me moeilijk voorstellen, omdat katten juist heel hygiënisch zijn. Ik weet niet hoe jouw kattenbak management is, maar het kan voor katten wel fijn zijn om een beetje hun eigen geur te ruiken.Omdat hij uit een huis met veel katten komt, was er misschien ook meer de drang om de eigen geur af te geven.
Ik vind het wel een intrigerend verhaal moet ik zeggen, dat totaal tegennatuurlijk is voor de kat. Graaft hij ontlasting wel onder? Anders zou het nog markeringsgedrag kunnen zijn, waardoor je een vieze bak wel beter kunt begrijpen.

Het telkens wisselen van soorten kattenbakvulling maakt dat er nooit een eigen geur ontwikkeld wordt en het elke keer nieuw ruikt. Daarbij zijn katten niet de meest stressbestendige dieren en geven alle veranderingen in meer of mindere mate stress, met alle gevolgen van dien.
Je zou kunnen kijken of er een balans te vinden is tussen een volledig schone bak en een heel vervuilde bak. Uit onderzoek is gebleken dat katten een lichte voorkeur hebben voor fijn, klontvormend grit. Ik zou dit dan ook als grit kiezen. Je zou dit eens kunnen proberen om dagelijks de bak leegscheppen, waarbij je er bijv. 1 plasje in laat liggen. Dan ruikt hij altijd nog zijn eigen geurtje (vertrouwd), terwijl de bak toch schoon is.

Ramses

Berichtdoor Ramses » wo 25 feb 2015, 15:52

Als je de kattenbak proper maakt ga je hem ook met sop
Poetsen ?

Orion heeft ook niet zo graag als het met producten word
proper gemaakt , wat doe ik ik spoel de bak met water
uit en maak dat ik een deel van zijn kattegrind weer in de bak
kan doen , en zo heeft hij het liefst .

Wie weet is dit de gouden tip ?
Afbeelding

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » wo 25 feb 2015, 17:28

Ik herken dit ook niet. Ook mijn katten hebben een voorkeur voor een schone bak.
Als ik chloor gebruikt heb vinden ze het extra lekker.
Groetjes Clem
Afbeelding

mirnadaa

Berichtdoor mirnadaa » wo 25 feb 2015, 17:56

Wat een hulp! Ze hebben nu als grit dat slicaat? Heet dat zo? Anyway alleen poepjes eruit zeg maar en dat gaat al stukken beter maar nog niet het resultaat wat ik wil haha

De kappen zijn er ook af en weer op geweest nu zijn ze er weer op. Hij doet dit ondertussen al 2 jaar maar sinds ik dit forum heb ontdekt denk ik vraag het toch maar ff, want normaal gedrag is het niet. Maar chloor heb ik nog niet getest vind ik wel een goeie! Ga ik zeker proberen. Hij is wel heeeeel schoon op zichzelf en Sikke die wassen elkaar de hele dag door.

Ontlasting begraaft hij ook netjes en als die na de schone bak erbuiten heeft gepoept begraaft die het ook soort van teminsten dat probeert die.

Klontvormig heb ik heeel láng gehad maar nu ik die ander silicaat heb gaat het wel al heeel stuk beter.

Ik heb geeeeeen idee

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » wo 25 feb 2015, 20:09

Hoi Miranda
wat idioot he dat hij dat doet ,katten zijn normaal echt heel erg schoon op zichzelf ,,
Dat spul wat je nu hebt is super he ;) alleen hier altijd heel veel uitloop ervan ,
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

mirnadaa

Berichtdoor mirnadaa » wo 25 feb 2015, 20:18

Snap jij het??? Maar dat is net zoiets als een grote schoonmaak. Ik heb dan chronische opruimwoede alles moet dan van zun kant weggooien enzo.. Sikke is een dag van slag maar Dot loopt vrolijk tussen de rotzooi.. echt hoor ik heb een raar beest!

Maar die silicaat is echt top! Ik heb er weinig uitloop van.. Dot veegt goed zun pootjes af en Sikke ook.. dat doe die dan wel weer haha het is zo'n knappert Afbeelding

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » wo 25 feb 2015, 20:20

Miranda wat een plaatje!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
dat is wel heel fijn dat ze dat doen ,hier de Sphynxen rennen met 20 km per uur eruit ;) poten uitschudden doen ze 3 meter verderop mad1_sm
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

mirnadaa

Berichtdoor mirnadaa » wo 25 feb 2015, 22:27

Hahahahaha er staat me nog wat te wachten dan

Terug naar “De Kattenbak”