Kozy blijft plassen naast de bak...

Over kattenbakken, korrels en katten
Kozy&Skinny

Kozy blijft plassen naast de bak...

Berichtdoor Kozy&Skinny » vr 05 feb 2016, 09:06

Lieve allemaal,

Ik heb online veel gelezen en geprobeerd om het plasprobleem van mijn sphynx Kozy (vrouwtje) te verhelpen. Maar tot vergeefs. Ze blijft plassen pal naast de kattenbak. Drolletjes gaan gelukkig wel in de bak maar ben inmiddels radeloos. Wat heb ik tot nu geprobeerd:

- 1 kattenbak ca 40×50 cm voor iedere kat (ik heb er dus 2)
- Verschillende vormen kattenbakken. (Schakelsysteem, kartonnen doos, rechthoekige bak)
- Met en zonder kap op de bak. Luikse of geen luikje het maakt haar niet uit.
- Verschillende soorten kattengrit. Parfum is vreselijk, neutraal gaat iets beter.
- Schoonmaken met schoonmaakazijn naast de bak, en met bleek in de bak. De azijnlucht trotseert ze nu ook zonder probleem...
- mispoes spray op de plek waar ze niet mag plassen.
- sochtends en savonds plasjes en drollen eruit scheppen en met schoon grit bijvullen. Ik heb wel het idee dat kozy (anderhalf jaar oud) veel meer plast dan skinny (12 jaar oud).
- na 5/6 dagen de hele bakken verschonen.
- wel / geen krant op de bodem
- opsluiten in de badkamer met een kattenbak, slaapmandje en voer voor enkele dagen. Hielp ook niet.

Het enige wat ik kan verzinnen is nog:
- Er ligt altijd een vuilniszak op de bodem van de kattenbak om deze redelijk schoon te houden. Deze kan ik proberen weg te laten.
- een hoekvormige kattenbak.
- de katten krijgen graanvrije brokken en barf vries vlees te eten. Soms ook carnibest. Kan het iets met voeding zijn?
- catnip spray IN de kattenbak sprayen?

...ik hoop dat ik iets over het hoofd zie hier..

Ben benieuwd naar jullie ideeën.

Liefs!

wub_sm

Audrey

Re: Kozy blijft plassen naast de bak...

Berichtdoor Audrey » vr 05 feb 2016, 09:34

Kan je meer bakken neerzetten? Voor 2 katten is de standaard minimaal 3 bakken, maar misschien heb je zelfs meer nodig. Ik had er 4 voor George en Asbo.

Je geeft aan dat Kozy veel meer plast dan Skinny. Heb je Kozy laten checken door de da? Veel plassen kan een indicatie zijn dat er iets medisch aan de hand is, bv. diabetes. Of misschien blaasproblemen of whatever. Zeker omdat je aangeeft dat poepen in de bak wel lukt, dus dan kan Kozy de bak wel vinden en wil die er wel in. Dat doet ook vermoeden dat er misschien een probleem met het plassen zelf aan de hand is.

Succes, sterkte voor jou en Kozy, en hopen op verbetering!

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » vr 05 feb 2016, 13:42

Ik zou beginnen met urine naar de da brengen voor onderzoek. Ze kan een blaasontsteking hebben, maar bijv. ook blaasstenen of idd diabeter, nierproblemen (weet niet hoe oud ze is etc.) Maar bij afwijkend plasgedrag moet je altijd eerst een medische oorzaak uitsluiten. Als er uit urine onderzoek niks komt, kan je ook een echo of foto laten maken. Wij hebben op de praktijk een kat gehad die ook naast de bak plaste. Urine onderzoek leverde niks op, maar gedrag hield aan. Eigenaren waren overtuigd van gedragsprobleem. Het heeft ons maanden gekost om ze te overtuigen van verder onderzoek. Deze kat had een steen met een doorsnede van ruim 1 cm in haar blaas, waar ze dus maanden mee heeft rondgelopen. Dus zorg er eerst voor dat medisch alles is uitgesloten.
Afbeelding

riddle

Berichtdoor riddle » vr 05 feb 2016, 17:52

Precies wat Manoe zegt: éérst naar de dierenarts!
Ann

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » vr 05 feb 2016, 19:27

Ook ik vind dat je eerst naar de DA zou moeten gaan om uit te sluiten dat het een medische oorzaak heeft.
Groetjes Clem
Afbeelding

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » vr 05 feb 2016, 20:03

Hoi Hoi
balen dit soort problemen ;(( kijk als je de bak op een andere plek zet of dat helpt ,,en laat de DA even kijken mega veel succes!!!!
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

jzocchi

Berichtdoor jzocchi » vr 05 feb 2016, 23:49

Urine na laten kijken op blaasontsteking. Heb je ook heel fijn grit geprobeerd en inderdaad toch zonder zak proberen.
Bak op een andere plaats. Je zou er nog een extra bak bij kunnen zetten om daarmee te experimenteren met grit. Ik heb 4 katten en 2 houden niet van grof grit van eco moeten ze helemaal niks hebben en ook geurtjes zijn uit den boze. Ik heb zelfs nu biocats classic en daar doen ze het goed op. Ik heb zelf ook het probleem gehad en nog af en toe bij mij was het een blaasontsteking en de houtkorrels. Het is echt soms zoeken naar een naald in de hooiberg en anders een Kattengedragdeskundige raadplegen.
Groetjes,
Jolanda, Max, Balou en Catootje

Kozy&Skinny

Berichtdoor Kozy&Skinny » za 06 feb 2016, 16:48

Bedankt voor jullie reacties!
Het eerste wat ik nu heb gedaan is een derde kattenbak zonder zak erin erbij geplaatst. Even kijken hoe dat vandaag gaat ph34r_sm
Maandagavond zal ik gelijk met haar naar de DA gaan om nierproblemen o.i.d. uit te sluiten.

keep you posted!

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » ma 08 feb 2016, 20:28

Hoi Hoi
we gaan heel hard duimen ,,, dry_sm
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Kozy&Skinny

Berichtdoor Kozy&Skinny » wo 10 feb 2016, 12:49

Vrijdagmiddag plasje inleveren en afspraak voor checkup bij de DA. Met de derde bak erbij helaas nog geen succes. Maakt het gelukkig wel makkelijk een plasje op te vangen [FACE WITH TEARS OF JOY]

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Terug naar “De Kattenbak”