Tumult in 't kiekenkot...

Post hier je eigen lyrics, comics, thrillers en/of horrorverhalen waarin je katten de hoofdrol spelen.
geertje

Tumult in 't kiekenkot...

Berichtdoor geertje » zo 04 apr 2010, 09:31

Speciaal omdat het Pasen is, een verhaal dat zich lang geleden afspeelde rond de paasperiode.
Ik ben opgegroeid in de stad dus kende en ken nog steeds niets van kippen. Ik was ‘op den buiten’ gaan wonen en had een hele grote tuin.
Ik kon van iemand 4 kippen en een haan krijgen. Door het dolle heen en helemaal in een romantische bui zag ik mezelf al ‘s morgens huppelend met mijn rieten mandje op Pasen mooie en echte eitjes uit het kippenhok halen omringd door lieve kippetjes.
Zonder de kippen gezien te hebben nam ik het aanbod aan en maakte in mijn tuin een mooi hok zoals in de sprookjes, met een puntdakje. Dit hok stond op een groot stuk grond daarrond een draad van 1,50 m hoog.
Ik mocht de familie kip op een avond komen halen, ‘kom ‘s avonds’ zei de eigenaar ‘en zet ze in het donker in hun hok’. Ik dacht dat dit was omdat ze ‘s avonds dan geruster waren ofzo.
Toen ik ze ging ophalen zaten ze al in kartonnen dozen, ik zielsgelukkig naar huis met mijn nieuwe aanwinsten. Het was al donker toen ik thuiskom, de dozen opengezet en het kot toe.
Na een onrustige nacht spring ik uit bed om eitjes te gaan rapen, ik loop naar het hok doe dat open zodat de kippen in hun ren kunnen…..zijn dat kippen!?!? Om een idée te geven hoe ze er ongeveer uitzagen heb ik enkele foto’s op het internet gezocht van ongeveer gelijkaardige kippen.

Afbeelding

Afbeelding

Kippen met haar op hun poten!!!! Eigenlijk pluimen, maar een heel gek zicht, en groooot!!!! Na de kippen kwam ook mijnheer haan buiten, nog groter dan de kippen, hij kwam bijna tot aan mijn buik!! Op slag ging dat beest in aanvalshouding staan en begon uit te halen naar mij ondertussen luid briesend. Ik vlug de ren uit om hem op zijn gemak te stellen, ik dacht, hij zal wat geschrokken zijn.
En daar stond ik dan MIJN kippen te bewonderen, ietsje groter uitgevallen dan in mijn gedachten maar ik mocht niet kritisch zijn, ik had ze tenslotte zomaar gekregen.
De volgende morgen, het was nog aan het schemeren, kijk ik buiten, kon niet goed zien…wat zie ik nu op die hoekpalen…op elke hoek een kip en op het puntdak mijnheer haan. Ik naar buiten die kippen terug binnen jagen, wist ik veel dat een kip kan vliegen. Ik had nog nooit een zwerm kippen zien overvliegen, maar laat je niet bedotten door een kip, die kunnen wel degelijk vliegen.
Nu de kipjes doorhadden dat de afrastering er alleen maar voor de versiering stond kon ik heel de dag door mijn kippen verzamelen en ze terug binnen zetten. Ik zag het niet zo zitten dat ze mijn volledige tuin omploegden, het waren vlijtige dames

Tijd om eitjes te rapen, ik ga de ren binnen, maar dat was buiten de haan gerekend, komt die op mij afgevlogen, jongens toch, ik heb niet vlug schrik van een dier, maar ik was rapper terug buiten dan binnen. Tweede poging, met een borstel in de hand om die hooligan van mij weg te houden vlug naar het kot…geen eitjes.
Ondertussen staat mijnheer als een razende rond mij te springen, Ik laat mij niet intimideren door een man, en zeker niet als er pluimen opstaan.
…wat zie ik daar…aan zijn poten hingen gewoon messen te blinken. Ik wist niet hoe snel ik terug buiten kon geraken.
Ik dacht, misschien is macho man wel een beetje slechtgezind omdat hij hier moest komen wonen. Hij had echter geen reden tot klagen, prachtige omgeving, plaats genoeg mooie slaapgelegenheid met vier dames…Maar ook dat was niet volgens de zin van Don Juan. Wanneer het avond werd ging hij resoluut voor de ingang van het kot staan zodat de dames noodgedwongen dan maar op de palen hun dutje moesten doen of bovenop het dak.
Ik had er genoeg van, ik moest mij toch niet laten doen zeker door een beetje overgroeide soepkip!!!
De volgende avond dacht ik: ‘als mijnheer te fier is om in het kot te slapen, dat hij dan maar de nacht doorbrengt in de kou buiten. De dames moeten daar geen hinder van ondervinden. Dus gewapend met mijn ondertussen onafscheidelijke borstel ik de ren in, Ik jaag één voor één de kippen het kot in, ondertussen goed in het oog houdend dat er geen mes in mijn rug gestoken wordt. Zo, alle meisjes in bed, en mijnheer woedend en krijsend achterlatend ga ik met een voldaan gevoel terug naar binnen.
Ik kijk naar buiten en zie mijnheer ook binnenstappen. Trots ben ik dat ik als kippenleek toch de kippen op stok heb gekregen en dat ook mijnheer haan zich bij mijn gezag heeft neergelegd. Mijn geluk was echter van korte duur…enkele seconden na de intrede van haan hoor ik een kabaal in het kippenhok…grote tumult, tot er een kip terug buiten vliegt gevolgd door haan die dat arme beest naar buiten trapt. Zij moest samen met hem bovenop het dak gaan zitten en de nacht met hem doorbrengen…mannen hé!
Ondertussen was het ook al zover gekomen dat ik ‘ s morgens met mijn eiermandje, borstel en knikkende knieën voor het kippenhok stond terwijl Don Corleone met getrokken stiletto’s de wacht aan de deur hield.
Zou hij mijn gedachten kunnen lezen? ‘Haantje in wijsaus, haantje op jagerswijze, haantje In eigen nat…
Mijn mooie droom van kippetjes eitjes, bloemetjes en bijtjes naar de maan gewoon door een Italiaanse macho maffiahaan.
Vrienden zijn we nooit geworden, en alle moeite, geduld, mooie huisvesting ten spijt…ik heb geen enkel eitje kunnen rapen..
Ik heb uiteindelijk heel het stel aan een andere ongelukkige cadeau gedaan.
En ik denk dat ik nu maar eens buiten ga kijken, volgens mij hoor ik de paasklokken aan komen vliegen…misschien dan toch eitjes...

Afbeelding
Een huis zonder katten is als een aquarium zonder vissen..

Marthe
Contacteer:

Re: Tumult in 't kiekenkot...

Berichtdoor Marthe » zo 04 apr 2010, 09:47

Erg leuk verhaal Geertje! Jammer dat je droom van 's ochtends vroeg al huppelend met je mandje de eitjes rapen nooit uitgekomen is.

Tanja
Contacteer:

Berichtdoor Tanja » zo 04 apr 2010, 09:52

Hahahh leuk verhaal weer Geertje. Mijn god wat een haan zeg d5 , ik ben wel benieuwd hoe het verder is gegaan met de kippekes.
Ik moest erg lachen om jouw opmerking dat je niet wist dat kippen konden vliegen, hier nog zo eentje. Toen ik nog bij mijn ouders woonde gingen we een keer op vakantie bij een boerderij. Joh ik had de week van mijn leven, allerlei dieren, geweldig. Maar wat me het beste is bijgebleven is dat wij tijdens een avond wandeling een boom tegen kwamen die vol zat met kippen. Tja die waren er in gevlogen en zie zaten op stok. Mijn ouders/broers en ik hebben met verbazing staan kijken, ach wij komen ook uit de stad b4
Groetjes van Tanja

Cattery Thisabor
Siamezen en Oosters Korthaar
http://www.thisabor.nl

Wil ik er iets mee? Moet ik er iets mee?

maria

Berichtdoor maria » zo 04 apr 2010, 10:10

oh een betere paas ochtend heb ik nog nooit gehad. ik moest af en toe stoppen omdat ik zo moest lachen dat de tranen over mijn wangen liepen.. zo geweldig..maar ook zo herkenbaar..
mijn oom had een soort kinderenboerderij achter in zijn tuin. met herten.. kippen.. geiten. maar hij kon er zelf amper in omdat een kleine krielhaan hem aanviel.
en wij hadden (hebben ook kippen ) een haan... een krielhaan.die ooit van de buurjongens slagroom had gekregen..voortaan moesten wij met de slagroombus naar buiten en hem slagroom geven anders liet hij ons niet met rust. dus zaten we buiten thee te drinken en ondertussen slagroom spuiten in de bek van de haan.. hij klopte ook aan de deur als het te lang duurde..
nu nog alleen kippen.. die inderdaad vliegen en snachts op de pergola zitten..
oh maar wat kun je toch geweldig schrijven .. ik zag het helemaal voor mij..dank je voor dit paasverhaal..
he he.. en prachtige paasklokken...

griddie

Berichtdoor griddie » zo 04 apr 2010, 10:46

Ooo wat kun jij schrijven zeg ook ik heb enorme gelachen maar wat jammer he je had het zo anders bedacht en geen eitjes en geen lieve leuke gezellige kippetjes. Maar grote gevaarlijke kamikaze kippen waar je niets mee kunt behalve misschien opeten d3 d3 (grapje)

Groetjes Ingrid
Afbeelding

Hildeke

Berichtdoor Hildeke » zo 04 apr 2010, 10:51

Echt een komisch paasverhaal Geertje, maar voor jou zal het vast
niet zo grappig geweest zijn in die periode met die vliegende rambokippen.
Groetjes Hildeke

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » zo 04 apr 2010, 11:36

Wat een heerlijk verhaal om mee wakker te worden.
En ze zijn zo leuk kippen.
Wij hebben ze bij de paarden gehad en ze liepen daar los op het terrein.
Groetjes Clem
Afbeelding

geertje

Berichtdoor geertje » zo 04 apr 2010, 12:43

@Tanja
ik ben wel benieuwd hoe het verder is gegaan met de kippekes.
Ik heb er niets meer over gehoord, waarschijnlijk de pot in....

@Hildeke
Echt een komisch paasverhaal Geertje, maar voor jou zal het vast
niet zo grappig geweest zijn in die periode met die vliegende rambokippen.
Ik zie van alles nog al snel het komische in hoor, alleen spijtig dat mijn romantisch idee vervlogen was.

@Maria

Code: Selecteer alles

dus zaten we buiten thee te drinken en ondertussen slagroom spuiten in de bek van de haan..
Ha, ha, ha...dat moet ook een geweldig zicht geweest zijn.
Bij ons kwam een ontsnapte kip gewoon een ribbetje van de barbeque stelen, en vechten dat ze voor dat stukje vlees deden, gewoon kannibaal kippen.
Een huis zonder katten is als een aquarium zonder vissen..

Anunaki
Contacteer:

Berichtdoor Anunaki » zo 04 apr 2010, 18:40

Geweldig geschreven .... Don Corleone zal door zijn wandaden volgens mij ook wel geëindigd zijn als een verdronken haantje c2
Groetjes, Wendy
Wie met mensen omgaat als pionnen, ziet spoedig dat zijn schaakbord leeg is!
Afbeelding

isolde

Berichtdoor isolde » zo 04 apr 2010, 19:18

Haha,wat een geweldig mooi paasverhaal. Ik zag het voor mijn ogen gebeuren. Ik heb ook kipjes,vier kleintjes zonder Don,elke dag 4 schattige eitjes.
En inderdaad,ze kunnen vliegen,dan moet je ze kortwieken. Dan kunnen ze niet opstijgen,maar wel aan 1 vleugel.

Maar vind je paasklokjes ook erg leuk hoor! D5
Afbeelding

Terug naar “De uitgeverij”