hoe kunnen we mensen overtuigen dat dit niet nutteloos is?

Wat als je kat het ongeluk treft en een postieve test uitslag heeft.. Op huisnr. 13 van ons plein delen we hoe het met onze positief geteste katten gaat. Ook bespreken we vraagstukken rondom een kat met HCM, om hen toch een zo gelukkig mogelijk leven te geven
Wil
Beheerder
Contacteer:

Re: hoe kunnen we mensen overtuigen dat dit niet nutteloos i

Berichtdoor Wil » di 24 jul 2012, 21:42

Hoi Petra
Het is jammer dat ik je nog steeds niet duidelijk kan maken wat het kost om zo goed mogelijk te fokken Om je verandwoording te nemen voor de kittens die je op de wereld zet .en je verandwoording te nemen tegen over de mensen waar je een kitten aan verkocht hebt .

Dat is ook het punt wat Barbara bedoeld.dat veel fokkers nu op meerdere dingen gaan testen PKD HCM bloedgroep DNA testen
Dat particulieren daar vaak geen idee van hebben ,dat die alleen een pluizenbolletje zien ,dan het zo goedkoop mogelijk in handen willen hebben .

Petra als je bij een fatsoendelijke fokker koopt heb je wel garantie ,ik hoop dat jou kitten 18 jaar wordt en nooit ziek ,
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

nisha's wonderland
Contacteer:

Berichtdoor nisha's wonderland » di 24 jul 2012, 21:47

Ik ben een koper en zou ook, terwijl ik weet van HCM en testen, toch naar de prijs kijken.
Veel mensen groeit het geld nu eenmaal niet op de rug.
Ik zou dus kijken bij welke fokker die test het kitten goedkoper is.
Bijvoorbeeld, er zijn fokkers die testen die kittens verkopen voor 700 euro en fokkers die testen en kittens verkopen voor 1000 euro.

Waarom kost een kitten dat uit geteste ouders komt eigenlijk 200 euro meer?
Stel je hebt 3 kittens, dan heb je dus 600 euro meer. Bij twee nesten per jaar dus 1200 euro meer.
Waar wordt die 1200 euro dan aan besteedt? wat kost een HCM test en hoevaak doe je die?
Zou bijvoorbeeld 50 euro meer per kitten niet genoeg zijn? Dat is dan bij 2 nesten van drie 300 euro? En wil je als fokker die kiest om te testen dat de koper geheel opdraait voor de met jou hobby gemaakte kosten? Is dat reeel?
maar dan vraag ik me ergens af hoe ik met mijn kittens uit de kosten kom? dan moet ik boven mijn verkoopprijs gaan om de kosten te dekken? dit klopt toch ook niet?
het is niet verkeerd om naar de prijs te kijken voor hetzelfde kitten tenminste...
Ik heb dit jaar al 4nesten gehad, waarvan in totaal 7kittens en waarvan er 3de eerste dagen overleefd hebben.
djalissa is dan nadien bij bridget helaas gestorven aan FIP ( heb ik haar volledig terugbetaald +ook de second opinion in merelbeke en de autopsie die er nog aan komt.) dit vind ik mijn plicht als fokker. Dus ik heb 3kittens.
maar ik heb wel 4katten moeten laten testen (prijs 600euro) en dan vaccinaties, chip, ontwormingen, pippetjes (preventief),verdere dierenartskosten, kattenzand en eten en ook mijn tijd die ik erin stop.
Het witte kitten vertrekt ook niet zonder BEAR test ( nog eens 150euro erbij). Deze test is trouwens in belgie niet verplicht maar ik doe ze wel.

Hoeveel moet ik dan vragen voor mijn kittens om uit de kosten te komen volgens jou?
Het is nooit een win-win operatie dat fokken, ook al denken menig mensen dat we er rijk van worden.

Dus ik heb zoiets van, nu heb ik verlies maar ik ga ook niet meer vragen voor dit kitten om deze reden. dus waarom zou ik dan minder moeten vragen voor grote nest? Het trekt zichzelf recht.

trouwens de cattery waar ik over spreek, is goedkoper dan ik. Hier gaan de prijzen naar kleur, vachtlengte en liefhebberspoes of niet.
Afbeelding

nisha's wonderland
Contacteer:

Berichtdoor nisha's wonderland » di 24 jul 2012, 21:51

Dat is ook het punt wat Barbara bedoeld.dat veel fokkers nu op meerdere dingen gaan testen PKD HCM bloedgroep DNA testen
Dat particulieren daar vaak geen idee van hebben ,dat die alleen een pluizenbolletje zien ,dan het zo goedkoop mogelijk in handen willen hebben .
ik hoorde net nog van iemand... haar poes is zwanger (is geen selkirk) maar testen is niet nodig want de ouders zijn getest. dit terwijl ze zelf met een positieve pers zit... Een half uur tegen de muren zitten praten want je krijgt het er gewoon niet in!
op den duur kreeg ik te horen, zal het wel na de bevalling doen. wat brengt dat op? als die poes echt positief is (wat ook altijd kan van geteste ouders bij aankoop), kan ze ook dood vallen tijdens de bevalling....

de theorie die je hierop krijgt (dan weer wel van een selkirk fokker), is dat ze zoveel open poezen heeft. jaarlijks testen kost dan weer zoveel... als er na zoveel tijd eentje dood valt aan hcm, ben je nog altijd goedkoper met een nieuwe poes te kopen?!
sorry maar mijn katten zijn me wel een pak meer waard dan dat.
Afbeelding

nisha's wonderland
Contacteer:

Berichtdoor nisha's wonderland » di 24 jul 2012, 21:59

Veel mensen groeit het geld nu eenmaal niet op de rug.
Ik zou dus kijken bij welke fokker die test het kitten goedkoper is.

Laten we wel wezen, het is crisistijd, onzekerheid in inkomens etc. voor veel mensen. Dus ook bij de aanschaf van een dier letten mensen dan op de prijs.
hier geef ik je gelijk in, het is crisistijd maar als ik verliefd word op een kitten en ik wil dat... dan ga ik niet verder zoeken of gaan pingelen aan de prijs, dan betaal ik het gewoon.
Ik vind het verkeerd dat mensen naar de prijs kijken ipv het kitten. Je kiest toch in eerste plaats een kitten?
en petra, voor het geval dat je dit denkt. ik heb niet de loterij gewonnen en wij wonen zelf nog in een huurhuis, dus net als iemand anders moeten we ook uitkijken wat we doen.
Afbeelding

asielkat

Berichtdoor asielkat » di 24 jul 2012, 22:17

Lieve Allemaal,

dit blijft een moeilijk iets
het is iets wat nu onbekend is en bekend moet worden en
als het dan bekend is of eigenlijk beter gezegd als mensen zelf ervaren
dat een kat dood gaat aan de HCM op vroegere leeftijd dan wordt men pas wakker
alleen kijken niet veel dierenartsen naar HCM omdat ze het ook bar weinig kennen
maar ik weet zeker dat er zelfs enkele asielkatten destijds aan HCM zijn overleden
de tijd zal het moeten leren
en ik denk dat we eerst de vermeerderings en funnestjes tegen zouden moeten gaan
dan vallen er al veel ellende gevallen af dus castreren zou veel vaker moeten

maar wees blij dat je er al 1 zover hebt gekregen die ook test
ergens moeten we beginnen

liefs An

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » di 24 jul 2012, 22:19

Weet je Barbara
Dat de mensen die voor 1 dubbeltje de hemel in willen ,vaak degene zijn die het hardst gillen als hun kat dan HCM krijgt ,
DAN weten ze wel wat een fokker had moeten doen Testen namelijk ohmy_sm
en vergeten ze voor het gemak dat ze dat eigelijk al wisten ,maar die 200 toch mooi meegenomen was ;((
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

zenga13

Berichtdoor zenga13 » di 24 jul 2012, 23:07

Weet je Barbara
Dat de mensen die voor 1 dubbeltje de hemel in willen ,vaak degene zijn die het hardst gillen als hun kat dan HCM krijgt ,
en vergeten ze voor het gemak dat ze dat eigelijk al wisten ,maar die 200 toch mooi meegenomen was ;((
Daar heb je helemaal gelijk in Wil dry_sm
Afbeelding

tijgerhofjes

Berichtdoor tijgerhofjes » wo 25 jul 2012, 10:11

Dit zijn altijd moeilijke dingen, waar trek je de grens.
Maar testen vind ik een MUST!!!
Het is wel zo dat mensen zich vaak niet beseffen wat het met zich mee brengt als dieren niet getest zijn, en tot aanschaf overgaan. Tot het dier zelf wat gaat mankeren.
Vaak val je voor een dier en dan overtreft het gevoel boven het verstand.
Ik denk dat de koper zelf ook een verantwoording heeft en voor zichzelf ook eisen moet stellen als ze een dier aanschaffen.
Zouden mensen de niet geteste dieren niet aanschaffen gaan fokkers wel testen want anders raken ze de dieren niet kwijt.
Zo zou het eigenlijk moeten worden!!
Hobby of geen hobby, fokken moet rasverbetering zijn en geen rasvermeerdering!!!
Ik spaar dan liever wat langer door voor een getest dier!!!
En weet uit ervaring dat fokken, als je het goed wilt doen geld kost en echt niets oplevert, al denken mensen er vaak anders over.
Groetjes van Stella, Bitch, Bonny, Reetje, Lou, Bimbo, Faylinn.

nisha's wonderland
Contacteer:

Berichtdoor nisha's wonderland » wo 25 jul 2012, 10:58

Zouden mensen de niet geteste dieren niet aanschaffen gaan fokkers wel testen want anders raken ze de dieren niet kwijt.
Zo zou het eigenlijk moeten worden!!
Hobby of geen hobby, fokken moet rasverbetering zijn en geen rasvermeerdering!!!
hier geef ik je volledig gelijk in maar helaas zijn er mensen die er totaal niks van weten en alleen naar aankoopprijs gaan kijken. wat weet een gewone particulier nu over HCM? das zo een doofpot ook, want nee, het zal mij niet overkomen maar als het zover is, dan gillen ze het uit langs alle kanten. net zoals wil zegt....
Afbeelding

Petra
Contacteer:

Berichtdoor Petra » wo 25 jul 2012, 19:59

Weet je Barbara
Sorry hoor Wil, maar ik kan er niet goed tegen dat fokkers die honderden euro's vragen voor hun kittens de schuld in de schoenen proberen te schuiven van kopers en deze mensen dan mensen noemen die voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en noem maar op.
Ik denk dat iedereen hard gilt als zijn kat HCM heeft of hij nu 1 euro of 3000 heeft gekost...
Maar ik stop deze discussie wat mijn gedachten betreft, die liggen te ver af van de gedachten van fokkers.
Afbeelding

Terug naar “Huisnr. 13”