Casus Gatzo

Dit subforum is speciaal voor onze DierenHomeopaat Manoe.
Zij is afgestudeerd homeopaat voor dieren en zal ons regelmatig van interessante onderwerpen over homeopathie voorzien.
Verder kunt u haar algemene vragen over homeopathie stellen.

Afbeelding
manoe76
Contacteer:

Casus Gatzo

Berichtdoor manoe76 » zo 26 aug 2012, 14:45

Hier nog een van mijn casussen uit mijn scriptie....

Gatzo, duldt geen katten op zijn terrein
Gatzo is een gecastreerde Europese korthaar kater van 15 jaar oud. Hij is op 7 jarige leeftijd bij eigenaresse gekomen.
Hoofdklacht: overmatig likken en bijten van buik en binnenkant poten (voor en achter). Deze klachten zijn 2 jaar geleden begonnen. Heeft op hypoallergeen voer gestaan zonder resultaat. Hij heeft vermoedelijk ook artrose, hij loopt stram. Hij heeft ook altijd koude extremiteiten: poten, staart, oren.

Gatzo heeft een enorme territoriumdrang, katten worden direct de tuin uit gejaagd. Tijdens het consult loopt er achter in de tuin een kat op een schuurdakje, Gatzo vliegt naar buiten om de indringer te verjagen en duidelijk te maken dat hij niet meer terug moet komen. Bij binnenkomst gaat hij direct eten, lijkt overspronggedrag. Hij zal ook vechten als het moet, hij duikt er bovenop. Daarna gaat hij zitten likken en bijten, altijd op hetzelfde plekje. Hij zit vaak op de schoorsteenmantel naar buiten te kijken, alsof hij op wacht zit. Het is een tijdje beter geweest met het kaal likken en bijten, toen nam eigenaresse hem vaak mee naar ex-vriend waar geen andere katten waren.
Hij sproeit ook in huis, bij de keukendeur waar het kattenluik zit. Eigenaresse doet TTouch en komt dus vaak bij mensen met huisdieren. Als zij dan thuis komt sproeit hij ook vaak tegen de spullen aan die mee zijn geweest. Bij zijn vorige eigenaren heeft hij oestrogeen toegediend gekregen tegen het sproeien. Hij heeft mogelijk hierdoor goedaardige mamatumoren ontwikkeld, deze zijn operatief verwijderd.
Gatzo is erg aanhankelijk en op zijn baasje gericht. Als eigenaresse weg gaat zit hij heel klagelijk te miauwen. Als ze thuis komt “moet” hij eten. Hij is ook altijd thuis als eigenaresse thuis komt.
Hij is ook wel onzeker. Als hij iets niet snapt dan raakt hij gefrustreerd. Hij leert wel snel, maar het moet niet te ingewikkeld worden. Clickertraining vindt hij leuk, maar moet wel rustig opgebouwd worden. Hij moet gestimuleerd worden om te spelen.
Hij is erg ongeduldig, als het eten niet snel genoeg komt gaat hij zitten likken, ook als hij zijn zin niet krijgt.

Drinken wil hij alleen uit een metalen bak. Als er geen metalen bak staat drinkt hij gewoon niet. Voorheen dronk hij alleen buiten, tot de metalen bak kwam. Hij drinkt veel kleine slokjes achter elkaar.
Bij voerwisselingen krijgt hij dunnere ontlasting. Hij houdt van vette dingen. Eet vrij snel als het eten hem aanstaat.
Als hij gepoept heeft moet de bak gelijk schoongemaakt worden.

Analyse
Gatzo is een dominante kat die geen andere katten in zijn territorium duldt. Ook de geur van andere dieren in huis moet direct gemarkeerd worden. Vecht als het moet. Is ook wel onzeker, als hij iets niet snapt raakt hij gefrustreerd. Hij is impulsief: vliegt naar buiten om andere kat te verjagen. Zijn territoriumdrang geeft hem wel stress wat hij laat zien met overmatig likken en bijten.

Keuze van het middel
Voor Gatzo heb ik gekozen voor Nux vomica. Nux vomica is dominant en impulsief. Hij is de baas in huis, inclusief de tuin. Niet bang om te vechten. Nux vomica houdt niet van vreemden, Gatzo duldt absoluut geen vreemde katten in zijn tuin. Verder heeft Nux vomica ook koude extremiteiten, is ongeduldig, ook wel onzeker, is hongerig en krijgt diarree van voerwisselingen.

Verloop van de behandeling
Vlak voor we begonnen zijn met de behandeling is eigenaresse van Gatzo met hem verhuisd naar een landelijk gebied. Met de verhuizing zelf ging hij prima om, maar het feit dat hij binnen moest blijven zorgde voor erg veel stress bij Gatzo. Toen is eigenaresse begonnen met het geven van Nux vomica. Hij was erg onrustig en plaste overal in huis. Eigenaresse heeft toen toch maar besloten Gatzo naar buiten te laten. Sindsdien gaat het stukken beter met Gatzo. Er is een kater in de buurt waar hij wat problemen mee heeft, maar dit leidt niet meer tot overmatig likken. Als een van de buurtpoezen door de tuin wandelt laat hij dit gewoon gaan, kijkt even en slaapt dan weer verder, dit terwijl hij voorheen geen enkele kat in zijn tuin duldde. Hij is heel ontspannen en zijn huid begint er weer mooi uit te zien en zijn vachtje begint weer aan te groeien. Ook lijkt het humeur van eigenaresse minder invloed op hem te hebben.
In dit stadium is het nog niet zo duidelijk in hoeverre de homeopathie van invloed is geweest op het gedrag van Gatzo, maar als ik later contact heb met de eigenaresse verteld zij mij dat als Gatzo van slag is door veranderingen in de buurt zij hem homeopathie geeft en TTouch en dan is hij weer ontspannen... Een mooi voorbeeld van waar 2 therapien samen gaan.
Afbeelding

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Re: Casus Gatzo

Berichtdoor Clemmetje » zo 26 aug 2012, 17:38

Wat interessant weer om te lezen Manoe.
Wel goed dat Gatzo zich nu een stuk beter voelt en relaxter is.
Misschien is het wel een combinatie van alle drie de dingen die het hem doen.
Groetjes Clem
Afbeelding

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » zo 26 aug 2012, 18:54

Hoi Manoe
wat leuk om dit weer te lezen ,hoe is het toch mogelijk dat ze zo veranderen van eigelijk als je kijkt een heel klein pilletje in water ,
Wat zal de eigenaar vreselijk blij wezen dat het probleem opgelost is ,en Gatzo giga blij zijn dat hij wat rust in zijn lijf heeft ,
bedankt Manoe .
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » zo 26 aug 2012, 21:26

Ja Clem, bij Gatzo was het zeker een combinatie van factoren. De buitenruimte in zijn nieuwe huis is veel ruimer (woonde eerst in de stad, nu meer buiten), dus minder confrontaties. Maar liet toch een madammeke zo voorbij lopen, vond ik wel bijzonder. En de TTouch deed ze al met hem, maar was niet voldoende. Dus de combinatie van factoren heeft hier zeker geholpen. Had het leuk gevonden om te zien hoe hij gereageerd had als hij niet verhuisd was, maar ja, da's beroeps interesse. Belangrijkste is dat hij veel relaxter is.

En Wil, mooi he dat die ieniemienie korreltjes zulke dingen kunnen doen. Ik blijf dat ook wel bijzonder vinden hoor. Er zal nog wel een dag komen dat ik het allemaal normaal vindt, maar voorlopig blijf ik mij ook verbazen, hoewel ik wel volledig overtuigd ben van die kleine korreltjes ohmy_sm
Afbeelding

Terug naar “Onze DierenHomeopaat”