Het koppelen, altijd spannend!

Dit subforum is speciaal voor onze kattengedragstherapeute Marthe.
Zij is afgestudeerd kattengedragstherapeute en zal ons regelmatig van interessante onderwerpen over kattengedrag voorzien.
Verder kunt u haar algemene vragen over kattengedrag stellen.

Fritz

Het koppelen, altijd spannend!

Berichtdoor Fritz » ma 08 apr 2013, 11:56

Hoi!

Gister hebben wij ex-dekkater Grayson opgehaald. Het is eg spannend omdat hij sproeide bij de vorige eigenaar en daar in een cattery zat en dus niet echt huiskamer gewend is. (het sproeien had hij 2 weken niet gedaan tot gister na het wassen.)
Hij is gister gekomen, we hebben Klaaz in zijn eigen ruimte gelaten en Grayson even de woonkamer laten verkennen maar hij vond het wel erg spannend dus dook meteen zijn schoen in die ik als veilige haven neer heb gezet.
Toen heb ik hem maar in zijn eigen kamer gezet in de schoen zodat hij in alle rust even kan wennen. Ik wil de stress zo min mogelijk houden omdat de kans op sproeien groot is.
Ik ben een aantal keer lekker bij hem gaan zitten, lekker een beetje knuffelen wat hij erg graag doet en hij werd gisteravond al redelijk onderzoekend in zijn eigen kamer.

Ik wilde even kijken hoe het zou gaan met Klaaz en Grayson samen want toen ze elkaar door het glas zagen waren ze allebei positief nieuwsgierig. Toen we ze op afstand voerde begon Klaaz wel te blazen en was Grayson terughoudend. Toen hebben we ze weer uit elkaar gehaald.
Klaaz is wel heel nieuwsgierig. Klaaz heeft een dekentje van Grayson zodat hij aan zijn geur kan wennen en gaat regelmatig kijken en ruiken bij de deur van Grayson.

Grayson is vandaag wat timide. Ik ben net rustig de was op gaan vouwen die in zijn ruimte hing zodat hij een beetje aan me wendt. Klaaz was echter zo nieuwsgierig dat ie aan de deur begon te mauwen dus heb ik de deur op een kier gedaan zodat ze elkaar even konden zien. Dat ging goed en ze waren allebei nieuwsgierig, Klaaz van achter de deur en Grayson in zijn schoen. Ik wil Klaaz niet in Grayson zijn veilige ruimte laten, dat doe ik alleen buiten zijn kamer.

Het is spannend hoe het nu verder zal gaan. Advies is welkom. Grayson is dus nog erg timide, ik denk zelf hem nog wat meer tijd te gunnen in zijn eigen ruimte alvorens te gaan koppelen. 1 ding tegelijk, maar wat als het klikt en Klaaz hem wat op sleeptouw kan nemen? Lastig dus. Wat zeggen jullie?

Ik hoop dat het sproeien uitblijft, ik ben nu al dol op hem. love3_sm
Ik mis je liever, dan dat ik je nooit had gekend...

Wil
Beheerder
Contacteer:

Re: Het koppelen, altijd spannend!

Berichtdoor Wil » ma 08 apr 2013, 19:05

Hoi Hoi
Ik zou ze voorlopig nog even uit elkaar houden ,ook omdat hij dekkater geweest is.die zijn toch anders in gedraging dan een geholpen kat,
Je kan een Superolin staafje laten zetten dan is het kater zijn tussen zijn oren ook met 3 weken over vaak het plassen ook.
Goed dat je dekentjes uitgewisseld hebt zodat ze aan elkaars geur kunnen wennen .

Neem in ieder geval ruimschoots de tijd ,dan komt het wel goed succes,
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » ma 08 apr 2013, 19:56

Het blijft altijd spannend dit soort dingen.
Ik heb al een paar keer voorbij zien komen dat je ze moet wisselen van ruimtes met enige regelmaat.
Ik zou ook alle tijd nemen om ze aan elkaar te laten wennen.
Groetjes Clem
Afbeelding

Fritz

Berichtdoor Fritz » di 09 apr 2013, 20:32

Het gaat goed. Ze hebben inmiddels wat contact gehad en eigenlijk zijn ze best lief voor elkaar. Ze zitten nu naast elkaar op de vensterbank, zij het met de vitrage ertussen haha. Grayson ademt heel zwaar, bijna blazend maar Klaaz is redelijk relaxed. Ze mauwen lief en zijn heel voorzichtig en ogen totaal niet agressief ook al wordt er soms iets geblazen en gegromd. Maar dat is steeds minder.
Ze hebben beide nog niet gesproeid en lijken daar ook helemaal niet mee bezig te zijn. Ik heb sinds vanmiddag Feliway opgehangen. Grayson gaf net al wat kopjes tegen de bank en krabpaal.

Fritz

Berichtdoor Fritz » di 09 apr 2013, 22:11

Aargh, helaas heeft Grayson net op de bank geplast. Balen. :( Het is zo wel stressvol voor ons pffff.

riddle

Berichtdoor riddle » wo 10 apr 2013, 09:38

Volgens mij ga je wat te snel.Laat Grayson toch wat alleen in zijn veilige ruimte zodat hij op zijn gemak kan wennen.Vergeet niet wat voor gigantische verandering dit voor hem is: een nieuw huis, nieuwe mensen , nieuwe geuren, geen katerverblijf meer, maar een écht huis en dan ook nog een andere kat!
Wij mensen willen zo graag dat ze meteen samen spelen en op de bank liggen, maar daar moet je wat geduld coor hebben.
Geef hem dus zijn kamer en laat dat eerst zijn veilige ruimte worden, waar Klaaz voorlopig niet inkomt(anders is het niet veilig meer, snap je?).Als het goed gaat kan je ze af en toe eens samen in de woonkamer laten, maar hou het dan bij 5 minuutjes en scheidt ze weer terwijl het nog goed gaat.Geef een lekker hapje aan allebei terwijl het goed gaat, gebruik de geurdoekjes en wissel de ruimtes na verloop van tijd.Het belangrijkste: ga stapje voor stapje en neem je tijd!Succes,
Ann

Fritz

Berichtdoor Fritz » wo 10 apr 2013, 11:16

Daar dacht ik ook al aan Riddle, ik ga het verder ook zo aanpakken idd. Ik laat hem lekker met rust.

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » wo 10 apr 2013, 20:08

Gefeliciteerd met jullie Grayson! Spannend hoor. Inderdaad rustig aan beginnen en geuren uitwissel. Dan komt het vast wel goed.
Afbeelding

Fritz

Berichtdoor Fritz » wo 10 apr 2013, 21:57

Nu hebben we Grayson op de gang, hij is heerlijk aan het ronddartelen maar wilt toch het allerliefst de woonkamer in, en begint ook wat te mauwen. Ik vind het lastig want ik wilde hem eigenlijk even rust geven. Klaaz en hij hebben wel even geneusd wat heel goed ging, want ze zaten door het raampje heel rustig en bijna lieflijk naar elkaar te mauwen. Maar dat heb ik afgekapt nadat Klaaz van hem weg ging. Ik ben net wel een half uur bij hem geweest, lekker geknuffeld en wat gespeeld, wat nogal ruw gaat want hij is echt sterk :P
Hij volgde me ook overal en ik ging lekker met hem kletsen wub_sm

Fritz

Berichtdoor Fritz » do 11 apr 2013, 17:54

Het koppelen houd ik nu kort en het gaat steeds beter maarr....
Hij heeft me vanmorgen weer gebeten en dit keer echt heel hard. Ben nu helemaal bang voor hem geworden, was geen pretje. Ik was hem gewoon aan het aaien, hij was aan het spinnen en wilde graag aandacht en ineens greep hij me. Heb hem gestraft en daarna gewoon weer verder gegaan met wat ik aan het doen was maar nu heb ik echt angst om naar hem toe te gaan, stom :(

Terug naar “Onze Kattengedragstherapeut”