Verzekeren wel of niet??

Kwalitatieve informatie rond de gezondheid van onze poezels oa. (Erfelijke) Ziektes en Aandoeningen
antoinette1

Verzekeren wel of niet??

Berichtdoor antoinette1 » wo 18 sep 2013, 23:12

Graag wil ik jullie vragen je ervaringen met verzekeren van je katten met me te delen. Welke voors en tegens zijn er...Kan je beter de beestjes verzekeren of beter elke maand een klein bedrag reserveren voor als het eens nodig zou kunnen zijn...

Nubi is inmiddels 10 en eigenlijk niet vaak ziek geweest, op ongeveer 4 jarige leeftijd werd hij ziek, hij gaf over, was aan de diarree en we konden aan alles zien, zijn hele houding dat hij zich beroerd voelde. Hij heeft toen antibiotica gekregen en een paar dagen achtereen vocht onder de huid en daar knapte hij, - gelukkig- enorm van op.

Bij alle controles en entingen bleek hij ook last te hebben van zijn tanden en tandvlees, hij stonk op t laatst ook enorm uit zijn giegeltje...
Ook had hij enorme stukken tandsteen en blootliggende tandhalzen en was zijn tandvlees chronisch ontstoken..
Het tandsteen liet zich in het begin nog prima door de dierenarts met een haak verwijderen. -En Nubi vind ook alles nog goed ook, zon schat!!-

Afgelopen jaar kreeg Nubi ( 10 jaar) zon last van zijn tandjes dat hij er ook pijn aan aangaf door continue met zijn bek over de grond of een ruwe ondergrond te douwen, alsof ze kopjes geven maar echt enorm hard en niet meer goed te eten...heel zielig.
Toen is ons geadviseerd om zijn tandjes te laten trekken. We schrokken hiervan maar werden al snel gerustgesteld, een kat zonder tanden kan nog heel goed eten en zich redden!..
We zijn met Nubi naar de Wagenrenk in Wageningen geweest, een flink eind rijden maar daar zit de autoriteit op het gebied van tandheelkunde dr Krake.
Al met al..een dikke 500,- nog zonder de consulten, pijnstillers, ontstekingsremmers bij onze eigen dierenarts .

Ayla, onze tortipoes van 4 is helaas 3 weken gelden overleden aan de gevolgen van HCM.Ze is 2 keer in Ommen geweest voor het maken van een echo, waar de meesten van jullie de kosten wel van kennen, de laatste keer moesten we 400,- afrekenen!
Ze heeft haar korte leven lang benakor en atenolol gebruikt, gemiddeld 17 euro per maand en stond ook nog eens op hyper sensitivity control brokjes van gemiddeld 35 euro per 3 kilo...Alsof je een emmer leeg gooit.

Jullie begrijpen waar ik naar toe wil, hebben jullie ervaring met - goede- verzekeringen en is het wel of niet een aanrader..en wordt dan ook vergoed wat nodig is??

ik hoor graag reacties, Antoinette1 blink_sm

Odett

Re: Verzekeren wel of niet??

Berichtdoor Odett » do 19 sep 2013, 07:57

Als je een kat verzekert kun je dat het beste doen van jongs af aan. De premie gaat namelijk vaak omhoog bij een bepaalde leeftijd. Bij het afsluiten van de verzekering moet je aangeven welke medische klachten je kat al heeft gehad, waarna ze vaak uitgesloten worden voor die specifieke zaken in de verzekering. Zo is mijn kater Freak overgevoelig voor bepaald voedsel en had voor het afsluiten van de verzekering al meermalen een bezoek gebracht aan de DA voor braken en diarree. Dus bij het afsluiten van de verzekering worden maag en darmklachten nu niet vergoed.

Dieetvoeding wordt niet vergoed bij mijn verzekering (Proteq) en volgens mij bij andere verzekeringen ook niet. Bij Proteq is de gebitsreiniging dit jaar uit het basispakket gehaald en zit nu in het aanvullende pakket. Bij een aanvullend pakket betaal je dan rond de 25 euro per maand (afhankelijk van leeftijd). In het basispakket zit dan wel weer de vergoeding van een echo. Ik krijg van de kosten voor een Echo 145,48 incl BTW in totaal 117,-- vergoed van Proteq.

Al met al is verzekeren denk ik een afweging van hoeveel dieren je wilt verzekeren en je eigen financiele situatie. Ik zou Nubi met een leeftijd van 10 jaar en misschien een medische achtergrond waardoor hij van veel zaken uitgesloten wordt van verzekering, niet meer verzekeren. Dan kun je denk ik beter een spaarpotje aanleggen.
Groetjes Odett

Katten hebben een mooi principe: het kan geen kwaad alles te vragen wat je wilt. Joseph Wood Krutch.

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » do 19 sep 2013, 10:18

Ik heb Miaula wel verzekerd. Maar daarnaast ook 3 onverzekerde katten. De overige 3 dames (onverzekerd) hebben vrijwel nooit iets. Lotus had laatst wel een probleem, en na 1x met mijn ogen geknipperd te hebben was ik 450 euro armer aan onderzoek en een operatie. Zoiets weet je als je dieren in huis neemt. Er kunnen, naast het "onderhoud" van voer en eten, altijd onvoorziene uitgaven zijn. Ik vind dat je daar rekening mee moet houden.
Miaula heb ik bewust verzekerd toen omdat ze een dure raskat is. En achteraf ben ik daar heel blij om. Ik denk dat ik alleen dit jaar al zo'n 800 euro (niet overdreven) aan medische kosten gemaakt heb met haar. Ze heeft in die zin dit jaar een slecht jaar, met hardnekkige oogproblemen en nu recent die kwaadaardige (huid)tumor. Het grootste deel is daar gelukkig van vergoed door de verzekering.

Net zoals Odett zegt, merk ik ook wel dat ze bij Proteq bezuinigen en enkele vergoedingen uit de basisverzekering halen. Of je je kat wel/niet verzekert, is een persoonlijke keuze, waarbij je zelf ook je eigen financiële situatie mee moet nemen. Kun je onvoorziene dure uitgaven voor je katten te allen tijd opbrengen? Zo ja: wil je dat ook, of kies je liever voor de zekerheid van vergoeding? Bij mij is de keuze bewust om alleen Miaula in de verzekering te houden, zoals het dit jaar (maar ook afgelopen jaren) gelopen is, houden ze aan Miaula weinig tot niks over.

Let er ook wel op dat er soms clausules in je 'contract' worden opgenomen wanneer een kat al bekend is met problemen. Zo werden bij Miaula oog- en darmproblemen het eerste half jaar niet vergoed, omdat ze daar toen al mee aan het sukkelen was. Ik herinner me geloof ik ook dat Marjolein (jsphynx)moeite had om haar kat Sambal te verzekeren, omdat die HCM had. Maar misschien heb ik dat verkeerd onthouden.

Odett: de ouderdomspremie is er geloof ik niet meer bij Proteq! In diezelfde mailing waar aangegeven werd dat bepaalde vergoedingen uit de basisverzekering gehaald werden, stond geloof ik ook dat oudere katten niet duurder werden om te verzekeren.

Odett

Berichtdoor Odett » do 19 sep 2013, 10:47

Inderdaad Marthe nu je het zegt, die ouderdomsclausule hebben ze eruit gehaald bij Proteq.
Groetjes Odett

Katten hebben een mooi principe: het kan geen kwaad alles te vragen wat je wilt. Joseph Wood Krutch.

antoinette1

Berichtdoor antoinette1 » do 19 sep 2013, 12:47

Klopt Marthe, als je een kat pas verzekerd zodra je merkt dat er problemen zijn ben je te laat voor die kosten en klachten omdat ze die dan niet meer mee verzekeren, terwijl je bij een gezonde kat waar "nooit" iets mee is niet zo snel kiest voor een verzekering omdat er geen directe aanleiding voor is.
Ik heb dus nu wel bij verschillende gelegenheden gemerkt dat als er dan iets is, de kosten wel snel oplopen tot in de honderden euro's.

Wij zelf zullen altijd alles in het werk stellen om onze dieren te laten helpen , ik vind dat je anders niet aan dieren moet beginnen ze zijn compleet afhankelijk van je maar ik snap dat dat niet altijd bij iedereen kan.
In dat geval kan je misschien beter maandelijks een "relatief" klein bedrag betalen om zo verzekerd te zijn in onverwachte situaties, maar dan zijn er nog veel verschillende aanbieders en verschilt het nogal wat je vergoed krijgt!.. Blijft lastig..

Bedankt voor de reacties tot nu toe,.. leuk om te lezen.. en de vraag is inderdaad in zijn algemeen bedoeld, niet meer voor mijn senioren. Als je kiest voor verzekeren zou ik dat vanaf kitten al doen inderdaad.

groetjes fijne dag, Antoinette1 dry_sm

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » do 19 sep 2013, 20:04

Hoi Hoi
wij zijn ook niet verzekerd omdat dat voor ons niet te betalen is ,

Elfy is nog bijna nooit ziek geweest ,voor mij nog nooit maar dat weet ik niet zeker ,Tandjes is een probleem wat bij he naakt rassen hoort
Moeilijk meid ,,
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

asielkat

Berichtdoor asielkat » do 19 sep 2013, 23:47

Bij ons is vrijwel alles verzekerd en dan ook nog aanvullend
zeker nadat ik met onze hond Broes die bijna 5 jaar lang in de medische molen heeft gezeten ivm zijn allergie
en ook gezien op mijn voormalige werk wat de kosten zijn van operaties
maar nu komen ze de katten bij ons niet buiten
de honden dus wel en we lopen gewoon een risico

maar let op Proteq heeft net eea veranderd dus vul je aanvraag in op de site dan zie jet het bedrag
ik kom op ca 35 euro per kat per maand meen ik
maar ze hebben de leeftijdsgrens latten vervallen maar bv 5 consulten worden vergoedt dus het is met het ander binnen hun club een beetje gedempt

maar ga zelf kijken en vergelijken op de sites en kijk naar de dekking en de totale dekking

verder is het belangrijk te weten of je een spaarrekening hebt want vergeet niet een operatie van bv een gebroken poot is een smak geld en moet vaak in 1 en als je dierenarts lief is in 2x betaald worden, of een doorverwijzing naar speciali

ik kan alleen maar zeggen doe waarbij je jezelf goed voelt

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » vr 20 sep 2013, 12:50

Met twee katten zou ik het misschien nog wel overwegen maar met het aantal dat wij nu hebben is dat onbetaalbaar.
Ik heb een spaarrekening voor dit soort dingen.
Groetjes Clem
Afbeelding

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » vr 20 sep 2013, 20:55

Tja, dit is een vraag die mensen mij ook vaak stellen op de praktijk. Je moet in elk geval heel goed vergelijken. Er zitten echt veel verschillen tussen de verzekeringen. Proteq vind ik erg duur en ze vergoeden steeds minder. Petplan is ook erg duur en gaat een beetje dezelfde kant op als proteq. Maar ik ben bang dat meer verzekeringen zullen volgen en hun premies zullen verhogen.
Ik denk dat je met een kat echt veel pech moet hebben om het eruit te halen, maar aan de andere kant moet je het ook kunnen betalen als er wel wat gebeurt wat veel geld kost. Dus dat is denk ik vooral iets wat je moet overwegen. Maar over het algemeen denk ik dat je uiteindelijk voordeliger uit bent als je het premiebedrag op een spaarrekening zet.
Afbeelding

Terug naar “Medisch”