Tandenpoetsen bij uw kat

asielkat

Tandenpoetsen bij uw kat

Berichtdoor asielkat » ma 23 sep 2013, 16:14

Een goede gebitsverzorging bestaat, naast de juiste voeding, uit het poetsen van het gebit. Door het poetsen wordt tandplak verwijderd en krijgt tandsteen geen kans te ontstaan. Door tandplak kan het tandvlees ontstoken raken en terugtrekken. Hierdoor verliezen kiezen en tanden hun stevigheid en raken los. Tevens ontstaat door tandsteen een slechte adem. Net als mensen moeten hond en kat dus hun gebit schoonhouden. Maar zelf zullen ze dat natuurlijk niet doen, daar hebben ze uw hulp bij nodig!

Het is wetenschappelijk bewezen dat het dagelijks poetsen van het gebit van uw hond en kat veruit de beste manier is, om de vorming van tandplak en tandsteen tegen te gaan.

Hoe wen ik mijn kat aan tanden poetsen?

Zoals met alles dat nieuw is, moet uw kat stapsgewijs vertrouwd gemaakt worden met tanden poetsen. Bovendien moet hij beloond worden bij elke positieve reactie. Kies een goed moment uit voor het poetsen, zoals net voor iets te eten geven. Uw kat zal het poetsen als iets prettigs gaan ervaren, als direct daarna een beloning (snoepje of spel) volgt. Eenmaal aangeleerd kan het poetsen op ieder moment van de dag.

Wanneer u het poetsen reeds als kitten aanleert, geldt: jong geleerd is oud gedaan! U kunt uw kat op schoot nemen tijdens het poetsen. Houdt u er rekening mee dat het aanleren van het poetsen enige tijd zal duren. Op lange termijn zullen u en uw huisdier er echter veel baat bij hebben.

Wat heb ik nodig?

Vingerpoetsdoekje
Kattentandenborstel
Handdoek om uw kat in te wikkelen als die zijn nagels gebruikt
Speciale tandpasta

(Gebruik beslist geen mensen-tandpasta; deze veroorzaakt maagklachten bij doorslikken.)

Rustige omgeving
Geduld!

Hoe poets ik op de juiste manier?

Stap 1 Oefen eerst met het optillen van de lippen en aanraken van de tanden. Ga pas verder als uw huisdier zich hier op zijn gemak bij voelt. Mocht uw kat dit als onprettig blijven ervaren, dan kunt u met de vingers over de buitenzijde van de wang wrijven, zodat het wangslijmvlies langs de tanden schuurt.
Stap 2 Als uw kat dit tot zover toegelaten heeft, begint het poetsen met het zachte vingerpoetsdoekje. Ga langzaam en zachtjes over de hoektanden en kiezen heen, liefst van achter naar voor.
Stap 3 Begin met het gebruiken van tandpasta: laat dit eerst van uw vingers of het poetsdoekje likken zodat uw kat aan de smaak kan wennen. Als u dit niet doet dan zal uw kat steeds proberen in het poetsdoekje te bijten.
Stap 4 Indien uw kat hieraan gewend is, kunt u de borstel gaan gebruiken: laat uw kat eerst wennen aan het prikken van de borstel door hem opnieuw de tandpasta er af te laten likken.
Stap 5 Nu begint het echte poetsen. Begin met de hoektanden aan weerszijden. Hier eenmaal aan gewend, dan volgen de bovenkiezen aan de buitenzijde. Het poetsen aan de binnenzijde van de kiezen en de snijtandjes is voor de gevorderde poetser.

Geef niet te snel op:

Elke stap kan een paar weken in beslag nemen, maar eenmaal gewend zal het bijdragen aan een frisse adem en het gezond blijven van het gebit van uw huisdier!

http://www.vetsenpets.nl/diereninfo/kat ... bij-uw-kat

Wil
Beheerder
Contacteer:

Re: Tandenpoetsen bij uw kat

Berichtdoor Wil » ma 23 sep 2013, 19:27

Hoi Hoi
weet zeker dat het hier een drama gaat geven als ik hun tanden zou moeten poetsen ;))
Denk dat je daar heel jong mee moet beginnen .
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

asielkat

Berichtdoor asielkat » ma 23 sep 2013, 21:45

Hier ook Wil
ik had al destijds van even badderen tot watergevecht
ooit geschreven en toen zat mijn gezicht ook onder het bloed.

dit is denk te ideaal voor woorden

groetjes An

Yaella

Berichtdoor Yaella » za 09 nov 2013, 03:08

Klopt hier gaat het ook niet maar wat wel gaat is 2 kinder tandenborstels aan elkaar binden ( bij de steel met haar elastiek) dat de gladde kop kant op elkaar ligt dus aan beide buiten kanten de haren) Daar smeer je vitamine pasta op en legt het op de vloer van je badkamer ( ondergrond wat vies mag worden)
Dat is interessant is wel eens waar geen tandpasta maar dat kan de volgende stap zijn. Maar ze pakken hem wel in de bek en spelen ermee. Kauwen erop en likken eraan. Zo worden de tanden toch geborsteld en de tong schoon geschrapt. En het gaat spelende wijs zonder dwang of stress. Die vitamine pasta kun je daarna vervangen door tandpasta maar ik betwijfel of ze dat net zo lekker vinden als vitamine pasta. Maar hier wordt de tandenborstel af gekloven en uiteraard maakt de haar elastiek het spannend want uiteindelijk moet die er ook af. Maar dan pak ik het af. Zodat het steeds weer hun interesse wekt. Dus eerst snel de vitamine pasta eraf kauwen en dan aan het elastiek beginnen. Mispoes !

Dus met een beetje creativiteit en vitamine pasta zuivert dan wel niet zo sextanten als tandpasta maar belonen net een snoepje brengt dat ook teniet. Maar dit werkt wel.

Maar nog steeds houd ik het bij ieder 4 denta stix snoepjes voor het naar bed gaan.
Heb het bij mijn honden tijd gedaan en hadden tot aan hun overlijden op hoge leeftijd beide nog een stralend wit gebit tot geen of zeer weinig tandsteen.
Hopelijk bereik ik dit ook met mijn katten. !!!!
Maar wilde jullie toch de tip mee geven.
Wie nooit op de proef wordt gesteld, proeft nooit van het goede.

bunty

Berichtdoor bunty » za 09 nov 2013, 18:11

Ik poets wel regelmatig (nog niet iedere dag) de tanden van Lodewijk en Olivier. Ze zijn er niet dol op, maar ik hoef ze ook zeker niet in een dwangbuis te stoppen ohmy_sm
Bij de dierenarts heb ik tandpasta met vleessmaak en dat doe ik op een peutertandenborstel. Lip optillen en poetsen. Doordat ze de tandpasta lekker vinden gaan ze hun bek ook aflikken en daardoor gaat hun bekkie vanzelf open. Juist op dat moment kan ik even poetsen.

En als ze het niet zo fijn vinden.... pech haha. Ik vind het ook nooit leuk om mijn tanden te poetsen, maar ik zeg ook altijd tegen ze: dit is niet omdat het leuk is, maar omdat het moet. Soms lijkt het net of ze me begrijpen wub_sm
Zonder deze mooie dieren, is ons huisje niet compleet!

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » za 09 nov 2013, 20:55

Hoi Hoi
wat een goede tips!!!!! Yaella je haalt de steel van de tandenborstel eraf ?

Ik wist niet dat je voor katten ook Dentastick's had de honden krijgen ze wel altijd.
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Yaella

Berichtdoor Yaella » zo 10 nov 2013, 21:40

Ja klopt Wil heb ik met de ijzer zaag gedaan en afgevijld. Had eerst een nagel borsteltje in gedachten maar de haren zijn te hard en te breed om in hun bek op te kunnen pakken al kauwend. Kinder tanden borstels zijn klein. En ze hebben hier een tik op mijn dikke zwarte haar elastiek. Als ze hem kunnen stelen doen ze het. Dus zo strak langs elkaar gebonden. En kluiven de pasta Erdam al kauwend af maar gaan door omdat ze toch de elastiek eraf willen krijgen wat niet lukt maar tandjes zijn mooi schoon gekauwd. !! En niet iedere dag hoor want moet spannend blijven en interessant dus niet een oplossing denk ik voor een kat met echt tand problemen want dan moet het dagelijks en dat zou mij ook een klus zijn denk ik. Maar zo is het toch leuk en stress loos.
En whiskas verkoopt de denta stix snoepjes in de vorm gemaakt van een ovaal product met inkepingen voor de tanden als ze bijten.
Ik doe dit iedere avond geven ieder zo'n 4 a 5 stuks en werkt echt. Witte tanden en nog steeds geen aanslag van tandsteen achter op de kiesjes.

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » zo 10 nov 2013, 22:23

Goed dat je kunt poetsen Yaella! Je hebt ook een soort vingerborsteltjes, die vind ik zelf het beste, want dan voel je waar je zit en kan je ze niet per ongeluk pijn doen. (per ongeluk met het plastic van de tandenborstel tegen het bot) De tandpasta's voor dieren zijn ook heel smakelijk hoor, dus daar zou ik me geen zorgen om maken. AST heeft een nieuw soort pasta: dentisept. Dat hoef je alleen maar in de bek te smeren en dat verdeeld zich dan vanzelf. Dat zorgt er ook voor dat tandplak minder snel aanhecht en werkt bacterieremmend.
Eerlijk gezegd moet ik wel zeggen dat ik absoluut niet enthousiast ben over de dentastic's en aanverwante artikelen. ten eerste zijn het caloriebommen waar veel zout in zit. Dus echt niet goed voor je dier. Ten tweede hebben ze het zo op. Geef een hond een dentastic en die is met een minuut op.... Dat geld ook voor die tandensnoepjes voor katten. Daar heb je, voor honden, veel betere en gezondere alternatieven voor waar ze veel langer op moeten kauwen, voor katten voor zover ik weet niet, behalve de speciale tanden brokken. Maar poetsen blijft het beste, maar dat moet je meestal toch van kitten af aan doen.
Afbeelding

Hildeke

Berichtdoor Hildeke » ma 11 nov 2013, 20:02

Nielsje die laat gewillig zijn tandjes poetsen ,doe dit ook met het vingerborsteltje
en speciale tandpasta, hij vindt het niet erg.
Bij de andere niet zo vlot maar ik volhard ,want telkens onder narcose voor een
gebitsreiniging is toch ook niet goed.
Groetjes Hildeke

Yaella

Berichtdoor Yaella » ma 11 nov 2013, 20:43

Geweldig dat het lukt. Hier in het begin een rubber vinger borsteltje gebruikt maar vinden het leuker daarop te bijten als dat ik bij hun tandjes kan komen. Daarom ben ik blij met de poeder van Manoe. Een soort jif door het eten heen wat de tandjes schoon schuurt.

Terug naar “Gebit/Mondholte/Kaak”