Suikerziekte

asielkat

Suikerziekte

Berichtdoor asielkat » ma 23 sep 2013, 15:41

Suikerziekte

http://www.vetsenpets.nl/diergeneeskund ... ikerziekte

Wat is suikerziekte ?

Koolhydraten uit het voedsel worden in het maagdarmkanaal afgebroken tot o.a. het suiker glucose. Dit wordt vervolgens opgenomen in het bloed en naar de lichaamscellen vervoerd waar het als brandstof en bouwsteen wordt ingezet. Voor de opname van glucose in de lichaamscellen vanuit het bloed is het hormoon insuline – wat gemaakt wordt door de b-cellen in de alvleesklier (pancreas) – nodig. Blijft er ten gevolge van een gebrek aan of een ongevoeligheid van de lichaamscellen voor insuline teveel glucose in het bloed achter, dan neemt het bloedsuikergehalte toe en is er sprake van suikerziekte (Diabetes Mellitus = DM).

Hoe ontstaat het ?

Suikerziekte kan ontstaan:

door vernietiging van de insuline-producerende b-cellen in de alvleesklier, door het afweerapparaat van het dier zelf. Er wordt dan uiteindelijk te weinig insuline door de alvleesklier aangemaakt. Deze vorm van suikterziekte (type 1 DM) wordt met name gezien bij de hond.

door dezelfde factoren die bij de mens het ontstaan van suikerziekte sterk bevorderen, namelijk lichamelijke inactiviteit en vetzucht (o.a. door overdadige inname van te goed verteerbare koolhydraten in het voer). Deze beide leiden tot een verminderde gevoeligheid van de lichaamscellen voor insuline, waardoor er steeds meer insuline door de alvleesklier moet worden aangemaakt om het bloedsuikergehalte binnen de normale grenzen te houden. Deze overproduktie van insuline leidt op zijn beurt weer tot het neerslaan van schadelijke stoffen in de alvleesklier zelf, waardoor de alvleesklier uiteindelijk zelf ook niet meer in staat is om voldoende insuline af te geven. Deze meest voorkomende vorm van suikerziekte bij de kat en de mens wordt type 2 DM genoemd.

als gevolg van andere aandoeningen zoals de ziekte van Cushing (waarbij een overmaat aan bijnierschorshormoon door het lichaam wordt afgegeven), de loopsheid (waarna gedurende de eerste 10 weken het vrouwelijk hormoon progesteron wordt afgegeven, wat in de melkklieren leidt tot de produktie van groeihormoon > sterilisatie voorkomt dit !) of als bijwerking van bepaalde toegediende medicijnen (bijnierschorshormonen als prednisolon, dexamethason, etc.). Bij al deze overige af en toe optredende categorieën van suikerziekte (overige specifieke types DM) gaan de door het lichaam zelf geproduceerde of de toegediende stoffen, de werking van insuline tegen, wat op den duur tot uitputting van de insuline-producerende ß-cellen leidt.

Waar bestaan de verschijnselen uit ?

Als er veel glucose in het bloed aanwezig is en blijft, zal er via de nieren glucose met de urine uitgescheiden worden. Vanwege het feit dat glucose vocht aan het lichaam onttrekt moet het dier meer plassen en gaat om niet uit te drogen, vervolgens ook meer drinken Aangezien glucose een belangrijke brandstof is, die het dier door het absolute of relatieve tekort aan insuline nu niet kan benutten, zal het meer gaan eten, maar desondanks vermageren (hij verliest ! zijn brandstof immers via de urine) en lustelozer worden. Als de aandoening niet wordt behandeld, verslechtert uiteindelijk de eetlust en conditie met o.a. braken als gevolg.

Hoe wordt de diagnose gesteld ?

De genoemde symptomen wijzen vaak wel in de richting van suikerziekte maar kunnen ook bij andere ziekten voorkomen. De definitieve diagnose wordt dan ook gesteld door het suikergehalte in het bloed te meten, waarbij andere aandoeningen met enkele vergelijkbare symptomen – zoals een verminderde nierfunctie of een hyperactieve schildklier – tegelijkertijd moeten worden uitgesloten.

Wat zijn de behandelmogelijkheden ?

Een dier met suikerziekte wordt behandeld door het liefst tweemaal daags (met 12 uur tussentijd) onderhuids een injectie insuline toe te dienen waarbij de insulinedosering a.h.v. bloedsuikercontroles wordt afgestemd op het gewicht, de lichaamsbeweging en de voeropname (liefst in de vorm van een speciaal voor de suikerpatiënt ontwikkeld dieet) van het dier. Aangezien een kat met suikerziekte een sterk verhoogd risico heeft op een verhoogde bloedruk, is het tevens zeer verstandig bij dit dier bloeddrukmetingen uit te laten voeren.

Hoe zit het met de nacontrole ?

Als eenmaal de juiste dosering insuline is vastgesteld kan het aantal bloedsuikercontroles worden verminderd. Regelmatige controle blijft echter wel noodzakelijk, daar na verloop van tijd de behoefte aan insuline kan veranderen en een tijdige aanpassing van de dosering in zo’n geval absoluut noodzakelijk is.

Prognose

De levensverwachting van een goed gereguleerd dier is goed. Voor een goed ingestelde kat geldt zelfs dat diens levensverwachting vergelijkbaar is met die van een normale kat. Wordt de suikerziekte tijdig en adequaat aangepakt, dan kan deze bij de kat (komt voornamelijk type 2 DM voor; de b-cellen raken uitgeput) en bij een teef waarbij de suikterziekte juist na de loopsheid is ontstaan, zelfs reversibel zijn.

Audrey

Re: Suikerziekte

Berichtdoor Audrey » do 10 okt 2013, 12:33

Ben ik net klaar om George z'n bs waardes te meten, hoor ik gesmek. Wat blijkt: het loeder heeft ergens een Maltezer vandaan gehaald en is die nou aan het opeten! Het hele ding zat in z'n bek. Heb m er meteen uitgewrikt, maar de buitenkant was al flink ge-spuug-lebberd. Eén grote chocoladeplakboel! Naja wat hij binnen heeft heeft hij binnen, niks meer aan te doen. Maar die bs test heeft nou dus geen enkele zin meer.

Vuile saboteur!

Audrey

Berichtdoor Audrey » do 10 okt 2013, 14:31

ps: "bs" betekent "bloed suiker". Dat is hoeveel suiker er in zn bloed blijft zitten en dus niet opgenomen wordt in zijn lichaam waar het nodig is. Te hoge bs. betekent meer insuline spuiten, te lage bs. betekent teveel insuline dus kans op coma, stuipen etc.

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » do 10 okt 2013, 19:31

Hoi Audry
ik schrok al dacht dat hij je hond opgegeten had smile7_sm smile7_sm soms zijn het van die giga slimmerikken ,,
bedankt An
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Audrey

Berichtdoor Audrey » di 24 dec 2013, 12:13

Georgieboy ging weer wat meer om eten en water jengelen dus de bloedsuiker test maar weer gepakt en wat blijkt: bs. 12.3. Dat is te hoog. Bah. Morgen maar weer checken en kijken of het een toevalstreffer was. Zoniet dan da bellen of z'n insuline omhoog moet. Wat ik vooral niet moet doen is meer eten geven ondanks dat hij vraagt, want daarvan gaat z'n bs nog meer omhoog en het voedsel wordt toch niet goed opgenomen als z'n insuline balans niet goed is. Verder alles OK hier hoor, hij zit op schoot te snorren en met zijn oogjes te knijpen. Gister wou hij buiten spelen maar ik moest weg dus dat ging niet. Bovendien denk ik niet dat hij beseft hoe het nu buiten is.

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » di 24 dec 2013, 12:38

Gelukkig weet je nu al aardig hoe je hier mee om moet gaan maar het is wel moeilijk hoor.
Groetjes Clem
Afbeelding

Audrey

Berichtdoor Audrey » di 24 dec 2013, 18:11

Ja in theorie zou ik moeten weten dat suikerziekte steeds kan veranderen. Maar in de praktijk zodra het een paar weken goed gegaan is denk ik gelijk dat het nu stabiel blijft en baal als dat niet zo is. Naja, in het ergste geval moet zijn insuline weer een beetje omhoog, is ook niet het einde van de wereld. Het testen is geen drama meer. Ik heb het steeds beter onder de knie wat George een tripje naar de da bespaart (hij houdt niet van reizen), en mij ruim 15 euro per keer. Alleen vraag ik me nou af: ze zeggen voor bs check moet je katten prikken in hun oortje. Maar zou dat zijn omdat dat bij harige katten één van de weinige plekken is waar je bij kaal velletje kan? En zou bij kale katten dus veel meer plekken kunnen?

Yaella

Berichtdoor Yaella » di 24 dec 2013, 19:58

Ja dat is een goede vraag kan het niet op meer plekken bij de Sphynx? Of het is omdat de doorbloeding het beste is in het oor en daardoor de betrouwbaarste uitslag naar voren komt. Ik snap je als hij zo weken goed gaat hoop je stiekum dat het zo blijft. Hopelijk is het snel weer stabiel. Ben benieuwd bij de tweede test of hij weer zo hoog is. Sterkte!
Wie nooit op de proef wordt gesteld, proeft nooit van het goede.

Audrey

Berichtdoor Audrey » wo 25 dec 2013, 12:21

Vanochtend weer getest. George en Asbo lagen net zo lief samen dus het was naar om George er bij zijn lurfjes uit te trekken maja wat moet dat moet. Bs was 11,7. Dat is nog steeds te hoog maar wel wat lager dan gisteren. Maar even niks veranderen nog dus en morgen weer testen om te kijken hoe het verder gaat. Pfff.. arme Georgieboy. Wel helemaal top dat hij zo'n makkelijke patient is. Dat scheelt een hoop stress, zowel bij hem als bij mij.

Oja: tijdens de BS check was George het nieuwsgierige aapje op TV, waar George de nieuwsgierige kat naar genoemd is. Dat moet een goed voorteken zijn, toch?

Yaella

Berichtdoor Yaella » wo 25 dec 2013, 15:43

Dat is inderdaad een goed voor teken. Mooi dat hij toch wat lager is als gisteren.
Wie nooit op de proef wordt gesteld, proeft nooit van het goede.

Terug naar “Gezondheid Overig”