diarree bij de kat

Kwalitatieve informatie rond de gezondheid van onze poezels oa. (Erfelijke) Ziektes en Aandoeningen
peggy72

diarree bij de kat

Berichtdoor peggy72 » za 04 jan 2014, 21:08

Ik krijg nogal eens de vraag of ik geen middeltje weet tegen diarree. Dit schijnt toch een van de meest voorkomende problemen te zijn.

Helaas heb ik nog geen wondermiddeltje gevonden zoals met de niesziekte.

Ook hier hebben we diarree problemen gehad en vroeger gebruikte ik altijd bene bac maar dat doet helaas niet bij alle katten wat.

Sommige zweren bij vers vlees...maar niet alle katten willen het eten. Op dit moment geven we zelf een mix van Grau en Catlovers als brokjes en dit helpt tot nu te afdoende. En ter afwisseling krijgen ze gekookte zeer fijn gemalen kippenkarkassen.

Maar toen schoot mij vanavond ineens wat te binnen en ben benieuwd of een van jullie dit al wel eens geprobeerd heeft tegen de diarree.

Als ik zwerfkittens binnen krijg moeten deze meestal eerst goed doorgevoerd worden om aan te sterken. Daarvoor heb ik altijd RC kittenmelk poeder in huis en brinta of rijstebloem poeder. Dit meng ik een beetje door de melk heen.

Dit zorgt ervoor dat de maagjes goed gevuld worden......MAARRRRRR hier moetje altijd heel goed mee oppassen omdat de kittens er verstopt van kunnen raken....de ontlasting kan dan te hard worden waarna je ze weer een tube'tje met laxeer moet geven.

Het komt er dus eigenlijk op neer dat Brinta of liever rijstebloem poeder de ontlasting indikt.....dus jullie begrijpen hem waarschijnlijk al.....het zou een hulpmiddeltje tegen diarree kunnen zijn.

vandaar mijn vraag heeft iemand al een geprobeerd dit door het voer te mengen ???

Wil
Beheerder
Contacteer:

Re: diarree bij de kat

Berichtdoor Wil » za 04 jan 2014, 21:24

Hoi Peggy
wij geven dat altijd aan de kittens Als we een groot nest hebben krijgen ze dat al met een dag of 10 ,we maken dan een vla achtig papje van kitten melk of HOUDbare melk met rijsten bloempap ADhilks en een pep HOUDBARE slag room de vloeibare gewoon bij de Aldi vandaan dat werkt super

Het is alleen altijd een beetje uitdokteren hoeveel ,krijgen ze wel iets diarree kan je 1 van de dingen (slagroom ) er weer afhalen ,
het is heel voedzaam dus ze eten niet tot ze knappen ,
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

peggy72

Berichtdoor peggy72 » za 04 jan 2014, 21:28

Hoi Wil....maar heb je het al eens gebruikt om van de diarree af te komen bij een volwassen kat ??

Want als het de ontlasting indikt bij een kitten....dan zou het dat ook moeten doen bij een volwassen kat....en zou een relatief goede oplossing zijn voor diarree problemen.

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » za 04 jan 2014, 21:33

Hoi Peggy
nee eigelijk niet ,ben bang dat onze grote er wel van aan de diarree gaan ,wat wij vroeger wel een gebruikte tegen Diarree was groene klei in het drinkwater .
dat hielp wel ,niet gelijk dat het dik is maar is wel super spul ,Ik had dan die poeder .
Groetjes Wil
Afbeelding

peggy72

Berichtdoor peggy72 » za 04 jan 2014, 21:37

schindlers leem.....daar wordt de ontlasting alleen een ander kleurtje van hier....heb ik bij de kittens geprobeerd na die geweldige vitaminthe ontworming

onderstaand stukje slaat op de hond maar kan evengoed voor een kat
Behandeling

Geen eten geven bij diarree is alleen verstandig als de hond ook veel braakt. Is er alleen sprake van diarree, dan dreigt zijn vochtbalans verstoord te raken. Dit moet worden voorkomen. Via de ontlasting verliest een hond met diarree ook belangrijke zouten en mineralen. Hierdoor raakt de mineralenbalans verstoord en worden allerlei celactiviteiten ontregeld.

Bij acute diarree moet de hond vocht en elektrolyten binnen krijgen. Dergelijke poeders zijn bij de dierenarts te koop. Een eigenaar kan ook zelf een dikke pap van water en bijvoorbeeld rijstebloem maken. Per halve liter moet hier een mespuntje zout (= de elektrolyten natrium en chloor) aan worden toegevoegd. Maar ook de eerder genoemde bouillon van kip- of rundvlees is geschikt en zal met smaak opgeslobberd worden. Geef voorlopig matig vetrijk voedsel en verspreid de voeding in kleine porties over de dag.

Vaak wordt bij maag- en darmaandoeningen een commercieel dieet voorgeschreven. Deze diëten zijn meestal hypo-allergeen en hebben slechts één eiwitbron. Bij chronische maagdarmproblemen echter, moet een dieet aan meerdere eisen voldoen. Het voer moet goed en gemakkelijk verteerd worden, het eiwit moet hyperallergeen zijn, er mogen geen gluten in zitten en het moet lactose-vrij zijn. Om de darmen te prikkelen en vocht op te laten nemen is het raadzaam voedingsvezels erbij te geven.

Audrey

Berichtdoor Audrey » za 04 jan 2014, 22:51

George doet t eigenlijk alleen goed op de carnibest. Maar die hebben maar één variant voor diabetes, die bestaat volledig uit kip. Nou eet hij dus eigenlijk al maanden alleen maar kip. En ik vraag me af: zou dat niet te eenzijdig zijn? Probleem is als ik hem ook maar één maaltijd droge brokjes geef heeft hij gelijk weer diarree. Koolvis van de AH gaat iets beter maar volgens de da zit daar niet voldoende voeding in. Hills MD blikje krijgt hij ook af en toe (als de oppas moet voeren) maar dan heeft hij gelijk weer een grotere stinkdrol. Niet zo erg als met droge brokjes maar ook niet zo goed als met Carnibest. Wat denken jullie? Op de Carnibest laten of afwisselen met ander voer, en zoja, met welk voer?

RenskeZee

Berichtdoor RenskeZee » zo 05 jan 2014, 00:07

Ik zou niet kunnen zeggen of alleen kip te eenzijdig is.
Wat ik alleen nog evt als tip kan geven voor brokjes is granenvrije brokjes. Ik weet niet of je dat al eens geprobeerd hebt.
Hier heb ik namelijk ook al talloze soorten brokken geprobeerd en tot ik bij de granenvrije uitkwam hadden ze ook alleen mooie drollen op vers vlees. Maar dat wou de een ineens helemaal niet meer hebben. Maar sinds deze brokjes gaat het dus eindelijk weer goed. Alleen stinken doet het wel :-p
Groetjes,
Renske, Fu en Chi

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » zo 05 jan 2014, 10:42

Hoi Peggy
nee ik heb dat nog nooit geprobeerd eigenlijk .het zou kunnen helpen het is altijd zo verdomd moeilijk met diarree waar hebben ze het van gekregen ,,,
Groetjes Wil
Afbeelding

peggy72

Berichtdoor peggy72 » zo 20 apr 2014, 18:24

We zijn met Ollie op dit moment bezig met iets nieuws om zijn chronische darm klachten onder controle te krijgen.

ben benieuwd of meer mensen het al eens geprobeerd hebben.....???

Engystol krijgen de katten hier al standaard van Heel. Maar nu voegen we daar Mucosa van Heel aan toe. De ampulversie vet. dagelijks krijgt hij 1ml rechtstreeks in zijn bekkie.

Diarree heeft hij eigenlijk al niet meer maar wel een ongekende drang om de kattenbak op te moeten.....zonder dat er iets komt.

Nu hij inmiddels 2 weken Mucosa krijgt is deze drang ook steeds minder aan het worden.

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » zo 20 apr 2014, 20:05

Hoi Peggy
Wat goed dat je dit uit aan het proberen bent ,ik ken het niet
Maar als hij al minder drang heeft om de bak op te gaan werkt het dus wel ,
Groetjes Wil
Afbeelding