Liefdesbeetjes??

Dit subforum is speciaal voor onze kattengedragstherapeute Marthe.
Zij is afgestudeerd kattengedragstherapeute en zal ons regelmatig van interessante onderwerpen over kattengedrag voorzien.
Verder kunt u haar algemene vragen over kattengedrag stellen.

manoe76
Contacteer:

Liefdesbeetjes??

Berichtdoor manoe76 » do 18 sep 2014, 19:47

Hoi Marthe,

Ik heb een vraagje waar ik eigenlijk al een tijdje mee rondloop... We kennen allemaal de zogenaamde "liefdesbeetjes" die sommige katten geven, maar ik ben toch benieuwd hoe dat vanuit gedragstherapeuten benaderd wordt? Ik ken het eigenlijk vooral van Rico die dat af en toe deed, maar nu heb ik Jessy en hij doet het heel vaak! Het is absoluut niet zo dat hij mij bijt omdat hij niet geaaid wilt worden, ik aai hem alleen als hij daar om komt vragen. Anders vind hij het eng en loopt hij weg. Maar vaak komt hij dus naar mij toe en dan wil hij geaaid worden, dan strek ik op een gegeven moment mijn hand naar hem uit en dan gaat hij kopjes geven en geeft hij me beetjes (niet altijd even zachtzinnig laugh_sm ) Ik vind het totaal niet erg hoor, vind het juist heel aandoenlijk en lief, maar ben toch eigenlijk wel benieuwd of dit nou echt een teken van affectie is of toch iets anders?
Afbeelding

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Re: Liefdesbeetjes??

Berichtdoor Clemmetje » do 18 sep 2014, 20:09

Goede vraag Manoe, daar ben ik ook wel heel erg benieuwd naar.
Groetjes Clem
Afbeelding

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » vr 19 sep 2014, 19:33

Hoi Manoe
je word er altijd zo lekker wakker van ;) Kiss deed het van de week dat ik koffie aan het drinken was ,je word dat heel even goed wakker,
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

ClioCleo
Contacteer:

Berichtdoor ClioCleo » vr 19 sep 2014, 22:17

Ik ben ook heel benieuwd, Eden hier heeft het heel sterk.. ze pakt je dan ook met beide voorpoten vast en begint met veel kracht te trappelen.. daarbij bijt ze dan, maar niet heel hard. Hebe doet het ook, die trappelt weer niet, maar bijt wel redelijk hard en Hikari doet het heel zachtjes.. Ik ben ook heel benieuwd wat nu de achterliggende gedachte is.

Zelf denk ik alleen maar dat het heel lief is wub_sm

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » za 20 sep 2014, 13:27

Ik heb mijn literatuur er nog eens op nageslagen, maar over liefdesbeten hebben ze het nergens. Het wordt toch eigenlijk allemaal weggeschreven onder een vorm van aai agressie. Het kan zijn dat een kat ergens wel geaaid wil worden en er ook om vraagt, maar bij het aaien zelf snel overprikkeld raakt waardoor ze gaan bijten omdat subtiele signalen die ze afgeven vaak niet voldoende opgepikt worden. Het bijten is een minder subtiel signaal dat ze afgeven op het moment dat ze er echt genoeg van hebben.
Wil niet zeggen dat sommige katten niet echt vanuit een liefkozend iets bijten, maar ik denk dat je in zo'n geval veel meer moet weten over de context waarbinnen het gedrag optreedt (wat gaat eraan vooraf, lichaamshouding en signalen van de kat, wanneer stopt de kat ermee) om te bepalen waarom de kat dit gedrag inzet (het doel, wat wil een kat met het gedrag bereiken).
Miaula wast wel eens mijn hand en komt dan blijkbaar onregelmatigheden tegen. Zij gaat dan heel zachtjes knabbelen met haar tandjes op mijn huid, precies dat wat je katten zelf ook ziet doen als ze een hardnekkig vuiltje tegenkomen in hun vacht/vel. Kun je ook als bijten zien, maar het is totaal anders dan wat jij beschrijft.

In het geval dat jij zelf beschrijft zou het in theorie mogelijk kunnen zijn dat het kopjes geven dat Jessy doet voor hem genoeg is. Het zou kunnen dat jij toch onbewust mee gaat aaien of kriebelen, wat misschien te veel is voor Jessy? Ik weet het ook niet zeker hoor, zou het moeten zien dan om er wellicht wat meer over te kunnen zeggen. Als je zegt dat hij echt alleen geaaid wil worden op eigen initiatief, zou het wel kunnen dat het een vorm van aai-agressie is. Wanneer stopt het bijten? Moet jij je hand terug trekken, of loopt hij zelf weg na het bijten?
Je zou eens kunnen kijken of Jessy toch andere signalen afgeeft als hij kopjes geeft tegen jouw hand, vaak beetje zwiepen met de staart, oren opzij of naar achteren draaien. Ook interessant om te kijken hoe zijn lichaamshouding is na het bijten. Als het vanuit aai agressie is zul je wel enkele signalen van o.a. stress zien (tongelen, vergrootte pupillen, oren die opzij gedraaid staan, zwiepende staart, sidderingen over rug).

Dus helaas kan ik je geen eenduidig antwoord geven, omdat het analyseren van het probleem wat complexer is dan puur alleen het gedrag.

LenseL

Berichtdoor LenseL » za 20 sep 2014, 15:14

Wanneer Gynx hier honger heeft en nadat hij je heeft zitten aan te staren en aangetoond heeft ''hé ik heb honger"
komt hij naar ons toe en begint hij eerst met zen pootjes te krabben aan je been (zonder nageltjes) en als je dan nog niets doet begint hij ook zachte beetjes te geven waar het maar kan.

dus misschien zijn het wel ik heb wat van je nodig beetjes bij hem ohmy_sm

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » za 20 sep 2014, 19:00

Ha Ha zou ook kunnen ,ze doen het gelukkig allemaal en dat klinkt toch wel super voor mij ;)
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » di 23 sep 2014, 16:21

Dank je wel voor je antwoord Marthe! Ik heb er even op zitten letten. Gister ochtend lag ik in bed en toen kwam hij bij me. Eerst even geaaid en toen hield ik mijn hand boven de deken, maar deed verder niks. Hij ging toen zelf mijn hand kopjes geven en vervolgens beetjes geven. Ik hield mijn hand stil, dus geen reden voor hem om geïrriteerd te raken. Hij zwaaide ook niet met zijn staart en oren stonden (voor zover ik kon zien) niet naar achter of opzij. Dus ik denk toch niet dat het irritatie is, want hij doet het vaak als ik alleen maar mijn hand naar hem uitsteek en verder niks doe. Soms als ik dat doe heeft hij geen zin en loopt hij gewoon weg.
Afbeelding

Terug naar “Onze Kattengedragstherapeut”