Tritrichomonas Foetus.....of toch niet

Kwalitatieve informatie rond de gezondheid van onze poezels oa. (Erfelijke) Ziektes en Aandoeningen
peggy72

Tritrichomonas Foetus.....of toch niet

Berichtdoor peggy72 » vr 06 feb 2015, 11:26

Sinds een week of 2/3 hebben we er tijdelijk een opvang kater bij.

Zijn baasje had hem inmiddels op alles laten onderzoeken tot darmbiopt aan toe en werd door de dierenarst inmiddels aangezien voor een aardige zijkerd.

Uit de onderzoeken kwam niet veel naar voren.....alleen dat zijn dikke darm wel heel erg ontstoken was.....zo erg zelfs dat het advies volgde hem in te laten slapen.

Deze kater heeft op marktplaats gestaan met zijn verhaal erbij.

Werd door verschillende mensen attend op de advertentie gemaakt en ook contact opgenomen met de eigenaar. Die uiteindelijk gezien de aard van de kwaal het niet verstandig vondt te herplaatsen.

Na veel mailcontact en de ernst van het verhaal besloten dat we hem 2 maanden een kans wilde geven. Met IBD hebben we veel ervaring en met tri inmiddels ook Meer dan genoeg dus niet geschoten is altijd mis........

De kater werd door zijn baasje afgeleverd met pampertje om......die hij zowel van binnen als Buiten compleet vervuild had......ook de bench was van binnen verschrikkelijk.

We hebben hem een flinke wasbeurt gegeven en een schone slaapplek. En zijn direct gestart met budenofalk.....want de dierenarts had vastgesteld dat de kater IBD had.

Na een paar dagen proberen en in de gaten houden werd duidelijk dat het geen IBD is Maar Tritrichomonas ondanks dat hij tot 2 keer toe negatief getest is.

tri laat zich ook Maar eens in de 5 dagen zien.

Dus gevoel gevolgd en gestart met Ronidazole. Wat al dezelde dag nog resulteerde in een vast drol......en we zijn nu een week verder...ze zijn nog steeds vast en steeds minder verlies tussendoor.

De dierenarts van de eigenaar wilde ook niet starten met ronidazole en verkoos het spuitje.........en is inmiddels diep door het stof gegaan na de bevindingen.

Het mag dus duidelijk zijn dat als er IBD bij een kat wordt geconstateerd zonder einige andere oorzaak dat er serieus gedacht kann worden aan een tri besmetting.

Ronidazole werkt alleen bij tri en nergens anders bij

Bij katten met tri is de ontlasting van waterig dun tot breiig dun.....bijna altijd hebben zij moeite hun ontlasting op te houden.....dit is wel het voornaamste symptoom. De sluitspier kann de druk niet aan waarna de kat toch steeds klodders....hetzij druppels ontlasting zal verliezen.

Bij deze kater was het zelfs zo erg dat hij zijn behoefte niet Meer op de kattenbak deed......omdat alles er zo uitliep. Gelukkig behoord dat inmiddels tot het verleden.

Inmiddels is hij zelfs zover opgeknapt dat hij zichzelf weer schoonmaakt, speelt en behoorlijk wat praatjes krijgt.....dat maakt het toedienen van de medicatie wel moeilijker.

Ik heb er bewust voor gekozen dit verhaal in eerste instantie niet hier te plaatsen.

Maar ik weet dat er ook wat mensen van het Forum zijn waar er tri in de lijn is vastgesteld

Een kat met Tri.....of sterke verdenking daarop kann een andere kat besmetten...en ook zijn of haar kittens. Ga je met je kat naar een Show....dan is ook het besmettingsgevaar groot.

Als dit je fokpoes of kater is zul je moeten behandelen....en ronidazole is nu eenmaal geen lekker goedje.....dus voorkomen is Beter. Dan zometeen zitten met een kat en nest die beiden besmet zijn.

Marthe
Contacteer:

Re: Tritrichomonas Foetus.....of toch niet

Berichtdoor Marthe » vr 06 feb 2015, 12:21

Wat mooi dat jullie deze kat een kans gegeven hebben. Ik merk toch ook wel dat tritrichomonas nog vrij onbekend is. En de niet altijd betrouwbare diagnostiek maakt het blijkbaar nog eens extra lastig dit te diagnosticeren. Wat ben ik blij dat ik in 2008 de kans kreeg om deel te nemen aan onderzoek naar een meetinstrument naar tritrichomonas. Wie weet hoe het anders met Miaula was gegaan. Ze had toen ook al veel te lang diarree, waardoor haar alvleesklier onvoldoende functioneerde en ook haar hele darmen van binnen kapot waren.

Heel mooi om te lezen hoe deze kat inmiddels is opgeknapt!

zenga13

Berichtdoor zenga13 » vr 06 feb 2015, 12:52

Peggy, petje af voor jou hoor.. Hoe jij je steeds weer inzet voor deze dieren en ze er zo weer bovenop komen. Sommige dierenartsen moeten een flinke schop onder hun kont krijgen.

In elk geval fijn dat het inmiddels beter gaat.. En dankzij jou leren wij dit ook allemaal weer dry_sm
Afbeelding

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » vr 06 feb 2015, 21:41

Hoi Peggy
TOP TOP voor het plaatsen weer ,

Geweldig dat jij je weer in de strijd geworpen hebt voor een diertje waar nog maar 1 ding mee kon gebeuren en dat was inslapen ;((
Jij bent letterlijk en figuurlijk zijn reddende engel geweest ,

Ben zo blij met jou dat je ook niet altijd de mening van een DA aanneemt maar je eigen plan trekt,hoeveel dieren heb je hier al niet mee gered ,en nog gaat redden ,

Je zou bijna als katereigenaar ,of je moet eigenlijk wel van alles testen moeten hebben alvoor je er een vreemde poes bij laat,je moet er toch niet aan denken dat en mams en de kinders ook tri kunnen krijgen ,wat dan als je bij een DA komt die hier niks vanaf weet ,ja dieet brokken ;((( die niet helpen,

Wat heerlijk Peggy dat hij weer praatjes gaat krijgen ,wat moet dat je een geweldig gevoel geven ook al is pillen nu moeilijker ;))
je bent een MEGA TOPPER meid !!!!!!!!!!!!! veel respect voor al het leed wat je in huis haalt ,
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

jzocchi

Berichtdoor jzocchi » vr 06 feb 2015, 22:42

Wat fijn voor voor die kater dat die bij jouw terecht is gekomen! Top dat je heb een kans geeft dry_sm .
Groetjes,
Jolanda, Max, Balou en Catootje

peggy72

Berichtdoor peggy72 » za 07 feb 2015, 08:32

Marthe en daar komt bij dat Tri ook maar eens in de 5 dagen in de ontlasting terug te vinden is. Dus de kans op negatief testen is groot omdat je maar 3 dagen ontlasting opvangt. Bij een darmbiopt zou hij toch niet te missen mogen zijn of het is net zoals giardia dat het zich terug trekt in de lever. Zonde dat het met miaula zo gelopen is .....

peggy72

Berichtdoor peggy72 » za 07 feb 2015, 08:35

Wil als ik niet mij n eigen gevoel zou volgen en steeds klakkeloos de mening van de dierenarts zou volgen dan waren er hier al 4 dood geweest. Soms heb ik echt het idee dat dierenartsen symptoom blind aan het worden zijn en niet altijd open staan voor suggesties. Gelukkig hebben wij zo'n dierenarts die inmiddels bekend is met mijn eigenwijsheid. Wat ik veel zorgelijker vindt is dat er toch meerdere Fokkers met Tri zitten en daar niks mee doen

heidifleur
Contacteer:

Berichtdoor heidifleur » za 07 feb 2015, 10:26

Ja verschrikkelijk , verplicht testen voor een nestje moeten ze invoeren maar ja met zo een da's sta je nog nergens he!

thenakedlove.be
Groetjes
Heidi

www.thenakedlove.be

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » za 07 feb 2015, 11:45

Hoi Peggy
ik weet het ben het helemaal met je eens ,het is boeken waarheid wat ze uitvoeren ;(((( dat is eigenlijk heel erg triest ,

Terwijl hun ook weten dat sinds internet er is dat er zoveel dingen mogelijk zijn ,

Dat met het importeren van katten we ook de wereld ellende wat we eerst niet kende hier ,hier dus wel zit

Ik ben mega blij dat jou DA er nu wel voor open staat ,die van ons soms

Het is helemaal meer dan Schandalig als een cattery dat weet en het niet meld ,beseffen die niet hoeveel dieren leed je hiermee veroorzaakt ,
of willen ze dat niet beseffen , Je leest over veel Cattery's hoeveel ellende daar zit en ze stoppen niet om eerst de problemen op te lossen ,nee gaan door ,WAAROM ,ja we weten het wel het moet geld opbrengen ;(((
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

marisser

Berichtdoor marisser » za 07 feb 2015, 12:35

Ik vind het echt heel goed wat je doet!!
Zo deze kater kan straks echt weer zijn oude ik zijn gelukkig!!
Gelukkig heb ik er nog nooit mee te maken gehad en hoop dit ook nooit mee te maken.
Ik hoop dat deze kater echt zo nog een heel mooi en lang gelukkig leven krijgt.
Geef hem maar een extra knuffel!!

Terug naar “Medisch”