Braken

Hier kunt u alle vragen en onderwerpen kwijt over maag- darmproblemen.
Eileen

Braken

Berichtdoor Eileen » ma 09 mar 2015, 12:08

Help, mijn 2 sphynxen geven opeens vaak over.

Zaterdag kwam ik thuis en lag heel de vloer onder met braaksel.
Vannacht heeft mijn 5 mnd oude sphynx al zijn eten eruit gegoood op de bank. Er zaten veel hele brokjes tussen en ik merk dat hij ook vaak zijn eten op schrokt dus ik dacht dat het hier aan lag maar nu begint mijn iets oudere sphynx opeens ook over te geven! Bij hem komt er alleen maagzuur uit. Bij beide gewoon licht van kleur dus geen bloed erbij. Net hebben ze weer allebei over gegeven.
Ze doen verder allebei erg normaal en zijn nog steeds wild aan het spelen. Ontlasting is ook gewoon goed.

Moet ik me zorgen maken of even afwachtem? Als ik zelf moet overgeven ga ik namelijk ook niet meteen naar de huisarts.
Ik bem overigens sinds 3 weken overgestapt op royal canin sterilised omdat de iets oudere na zijn castratie wat dikker was geworden. Kan het zijn dat ze hierdoor een beetje van streek zijn?

Tevens ben ik zelf ook al een week een beetje grieperig, kan je zoiets doorgeven aan een kat??

marisser

Re: Braken

Berichtdoor marisser » ma 09 mar 2015, 12:32

Dit is heel lastig maar hebben ze de hele dag voer tot hun beschikking?
Zo nee moet je dat zeker gaan doen. Dan eten ze minder gulzig.
Je kleine sphynx heeft veel meer voeding nodig dan je grote.
Andere brokjes heb je langzaam afgebouwd?
Anders kan het zijn dat ze daardoor overgeven te snelle voer wisseling.
Mijn katten konden niet tegen rc daar gingen ze zo ie zo van spugen.
Ik zal nog ff koorts meten en als ze vandaag nog vaker alles uit spugen.
Morgen zeker naar de DA gaan.
Sterkte.

Eileen

Berichtdoor Eileen » ma 09 mar 2015, 13:16

Hiervoor gaf ik ze royal canin sensible gemengd met royal canin kitten
De kitten heb ik nu vervangen door kitten sterilised. Laatste dagen wel weinig van het sensible voer erdoor heen gedaan want de oudere is echt een dikkertje geworden. Misschien dat ze toch echt het sensible voer nodig hebben? Alleen worden ze hier zo dik van!!

Voer wordt de hele dag aangeboden

marisser

Berichtdoor marisser » ma 09 mar 2015, 14:21

Ja dan weet ik het ook niet kijk als je 2 soorten voer neer zet welke ze beter eten en er beter in blijft.
Het senseble is puur voor de diaree volgens mij gaan ze niet minder braken ervan dus dat moet geen verschil geven.
Sorry ik zou het niet meer weten voor je hebben ze nu nog gebraakt??

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » ma 09 mar 2015, 20:15

Hoi Hoi
had je vanaf zaterdag de nieuwe brokken erdoor ? dan zou het kunnen dat ze te gulzig gegeten hebben ,en gooien ze het eruit ,Maar als er 1 spugt en dat is gelig van kleur is dat gal ,dan is de maag leeg ,als ze nu nog spugen zou ik morgen toch even naar de DA toe gaan ,
Nee het spugen kunnen ze niet van jou hebben ,of jullie moeten hetzelfde gegeten hebben ,,succes!!!
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » ma 09 mar 2015, 21:20

Inderdaad niet te lang aankijken. Kan meerdere oorzaken hebben.
Succes daar.
Groetjes Clem
Afbeelding

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » di 10 mar 2015, 09:43

Ik zou het ook niet al te lang aankijken, maar ik zou eerst terug gaan op het oude voer. Het kan heel goed aan het voer liggen dat ze nu gaan braken, dat ze het nieuwe voer toch (nog) niet zo goed kunnen verdragen. Als het braken met het oude voer ophoudt kan je ze opnieuw aan het nieuwe voer laten wennen, maar dan heel langzaam overwennen. Dus mengen, eerst een klein beetje van het nieuwe voer en dan steeds een klein beetje meer. Neem daar rustig 2 weken de tijd voor. Als het braken niet overgaat met het nieuwe voer, dan naar de DA...
En nee, ze kunnen het niet van jou hebben, er zijn maar weinig ziektes die van mens op dier of andersom over kunnen gaan.

Succes!
Afbeelding

Eileen

Berichtdoor Eileen » di 10 mar 2015, 12:04

Nee het nieuwe voer hebben ze al zeker 2,5 week en nog steeds gemengd maar de laatste dagen is de verhouding wel echt omhoog gegaan.
Vannacht en vanochtend was het weer feest. De kleine heeft weer 2x overgegeven. Gooit al zijn brokjes eruit. Het rare was dat mijn oudere kat een hapje van zijn kots (bahh) wist te stelen en nog geen minuut later ook moest overgeven! Ik vertelde dit tegen mijn vriend en hij zei dat het gisteren ook zo was (ik was er toen niet bij)

Toch deze week maar even naar de dierenarts!

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » di 10 mar 2015, 21:08

Hoi Eileen
ga zo gauw mogelijk he helemaal omdat je een kleintje van 5 maanden hebt die drogen zo uit .succes bij de DA
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » di 10 mar 2015, 22:14

Ik zou inderdaad ook niet te lang wachten.
Zoals ik het lees zit er geen vooruitgang in en dan is er inderdaad een kans op uitdrogen.
Groetjes Clem
Afbeelding

Terug naar “Maag- darm problemen”