Rouw?

Opvoeden is leren. Maar voor wie?
Bespreek hier onderwerpen m.b.t. het gedrag van katten

Sanneke1133

Rouw?

Berichtdoor Sanneke1133 » ma 16 mar 2015, 00:08

Hallo!

Ik ben nieuw hier op het forum, heb me aangemeld omdat ik een probleem heb met mijn sphynx.

Even een korte omschrijving van de situatie hier in huis.
We hadden 7 katten, waarvan we er de afgelopen 3 weken 2 hebben moeten laten inslapen. (1 vanwege diabetes en de andere vanwege nierfalen)

Nu hebben we dus nog 5 harige schatjes rondlopen. Nou ja, 4 harige en 1 blote dame, onze Isis.

Isis is een week voor het overlijden van de eerste kat gesteriliseerd, waarbij ontdekt werd dat ze een baarmoeder ontsteking had. Haar baarmoeder is verwijderd en alles is verder goed genezen. Hierna was ze echter wel schijnzwanger. Dit is nu 4.5 week geleden en haar schijnzwangerschap begint al een stuk minder te worden.
Vorige week vrijdag hebben we de 2e moeten laten inslapen. Sinds dien is Isis erg onrustig, vooral 's nachts. Vanaf 5 of 6 uur begint ze te miauwen, en blijft dat doen tot we naar beneden komen. Met af en toe een kwartier pauze.
We doen erg ons best haar te negeren, en pas naar beneden te gaan als ze een paar minuten stil is. Verder is ze erg gefocust op mij, en als ik beneden ben volgt ze me het eerste half uur overal en blijft ze maar spinnen en kopjes geven.

Ze slaapt overdag ook meer dan ze voorheen deed, en af en toe gaat ze midden in de kamer zitten en lijkt ze wat onzeker. Ik heb het idee dat ze echt niet lekker in haar vel zit een maak me zorgen.

Ik probeer nou extra veel met haar te spelen (zeker 2x per dag een kwartier of een half uur) en knuffel regelmatig met haar. Als ze miauwt negeer ik haar,omdat ik dat niet wil stimuleren.

Een van onze andere katten (de 2e kat die we hebben moeten laten inslapen was zijn maatje) mauwt ook af en toe heel doordringend, en zit veel naar buiten te staren, maar hij knapt erg op van extra knuffelen, dus heb bij hem het idee dat hij gewoon wat tijd nodig heeft.

Mijn vraag is eigenlijk, kan het zijn dat Isis in de 'rouw' is, of een soort van verlatingsangst heeft? Hoe kan ik er het beste voor zorgen dat ze zich weer beter gaat voelen?

P.s. Ze is een week geleden nog bij de dierenarts geweest, en toen was alles goed, dus heb niet het idee dat het iets lichamelijks is.

manoe76
Contacteer:

Re: Rouw?

Berichtdoor manoe76 » ma 16 mar 2015, 01:10

Hoi Sanneke,

Jeetje, wat naar om in zo'n korte tijd 2 van je maatjes te moeten verliezen... Daar heb jij verdriet van, maar daar kunnen je katten ook zeker verdriet van hebben. De ene kat gat daar heel makkelijk mee om, maar de ander is echt in rouw van zo'n verlies. Ik weet niet hoe lang het geleden is dat je je 2 katten hebt moeten laten gaan, soms komen katten er zelf overheen en hebben ze gewoon wat tijd nodig, net als wij mensen. Soms kunnen ze (en we) wel een beetje hulp gebruiken. Daar kan een reguliere da meestal niet bij helpen. Zelf ben ik homeopaat voor dieren en weet dat homeopathie goed kan helpen bij dit soort problemen. Maar als het nog maar kort geleden is, moet je het misschien gewoon wat tijd geven. Anders mag je me altijd een pb'tje sturen. Maar geef haar ook wat tijd om het te verwerken, soms is dat alles wat nodig is.
Heel veel sterkte met je verlies. Is niet niks om 2 van je geliefde katten in korte tijd te verliezen....

Groetjes Manoe
Afbeelding

marisser

Berichtdoor marisser » ma 16 mar 2015, 09:43

Zo he dat is een pittig verhaal, en ja een kat in de rouw kan zeker!!
Ze voelen jou verdriet ook en als de andere kat het maatje was van Isis dan is het nog moeilijker!!
Ik wilde je idd voor stellen nog ff aan te kijken wat er veranderd over een week.
Anders manoe te vragen.
Manoe is echt goed in der werk met homeopathie.
Ik hoop dat jullie alle jullie rust kunnen vinden met dit grote verlies.
Sterkte met alles.

Raaf
Contacteer:

Berichtdoor Raaf » ma 16 mar 2015, 10:02

"Rouw "in de dierenwereld is al door veel bekende gedragsdeskundige vastgesteld.
Het bestaat.
Ik vind dat je zelf al erg opmerkzaam en goed bezig bent, en ook op het forum zijn zeker mensen die je kunnen helpen!!
Heel veel sterkte, ook met jou verlies!!
CATHOUSE-ART; EEN UNIEK PORTRET VAN JE HUIS/DIER/WILDLIFE.
http://www.cathouse-art.nl/

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » ma 16 mar 2015, 17:23

Allereerst: wat verdrietig dat jullie in korte tijd 2 katten hebben moeten laten inslapen, veel sterkte daarmee!
Katten kunnen inderdaad een soort rouw doormaken wanneer een andere kat overlijdt. Dit hangt vaak ook samen met het feit dat met het wegvallen van een kat een leegte valt in alle routines en regels die katten onderling 'afspreken'. De structuur verandert en hier reageren ze vaak sterk op. Katten zijn niet zo'n grote voorstanders van veranderingen, dat leidt tot stress.

Het is wel goed dat je het miauwen negeert, maar vanuit de gedragstherapeutische kant is het juist ook interessant om te kijken wanneer ze stopt als je er wel aan toegeeft. Het achterliggende idee is dat katten gedrag inzetten om een bepaald doel (bijv. aandacht, eten) te bereiken. Als je weet wáárom ze miauwt, is het ook gemakkelijker om het gedrag weer ten positieve te keren. Het kan in theorie ook zo zijn dat ze 's nachts samen met de laatst overleden kat lag, en ze die zoekt. In dat geval zal het gedrag met de tijd vanzelf verminderen, of misschien is ze wel op zoek naar warmte ('s avonds een kruikje of snugglesafe in haar dekentje leggen??). Er zal denk ik wel een samenhang zijn met het overlijden van de laatste kat, omdat je zo duidelijk beschrijft dat het sindsdien begonnen is. Had Isis een sociale band met deze kat? Dus dat ze elkaar begroetten door middels van kopjes geven, even langs elkaar wrijven, elkaar wassen en bij elkaar slapen?

Meer slapen kan een uiting van stress zijn. Waaruit maak je op dat ze soms onzeker oogt als ze midden in de kamer zit? Hoe zie je dat aan haar?
Je zou Isis eventueel, als het gedrag niet spontaan vermindert, wat ter ondersteuning kunnen geven om haar minder gestrest te maken. Ik ken mensen die goede ervaringen hebben met Zylkène. Zelf heb ik positieve ervaringen met Telizen S, maar dat werkt wat meer op angst, terwijl Zylkène meer op stress inspeelt. Beiden zijn smakelijke voedingssupplementen die je wel even moet geven voordat de effectiviteit zichtbaar is, verkrijgbaar online en vaak ook bij dierenartsen.

isolde

Berichtdoor isolde » ma 16 mar 2015, 19:18

Zeker weten dat dieren veel last kunnen hebben van een rouwproces.
Ik ondervind het ook met een poesje van mij. Ze heeft plots afscheid moeten nemen van haar "slapie" en tot
overmaat vaan ramp moest ze ook haar allerbeste vriendje missen.(wegens herplaatsing)
Probeer haar te helpen,maar heb er zelf ook zoveel last van. sad1_sm
Afbeelding

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » ma 16 mar 2015, 20:25

Hoi Sanneke
welkom hier ,meid wat vreselijk verdrietig om 1 zo'n korte tijd 2 katjes te moeten verliezen ,diep triest heel veel sterkte hiermee ,,

Ja katten kunnen rouwen om een maatje wat weg valt ,het enige wat je kunt doen is ze steunen ,,
onwijs veel sterkte hiermee.
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Sanneke1133

Berichtdoor Sanneke1133 » ma 16 mar 2015, 22:39

Allereerst bedankt voor de lieve reacties.
Fijn om zoveel begrip te lezen. In mijn omgeving krijg ik toch vaak te horen: 'Het was wel beter zo voor de kat.' Wat natuurlijk ook zo is,maar we hebben er echt erg veel verdriet van.

Dat we Marlow hebben moeten laten gaan (de 2e) is nou 1.5 week geleden, dus nog niet zo lang geleden. Heb gisteren avond ruim een uur met ze gespeeld, en Isis begon pas rond half 7 te miauwen, dus ze was goed moe, of ze vind de afleiding prettig.

Overdag lag ze inderdaad regelmatig bij Marlow te slapen, of dat 's nachts ook zo was weet ik niet. Morgen kan ik via marktplaats 2 metalen kruiken met bescherm hoesje ophalen, misschien dat ze het inderdaad prettig vind om tegen iets warms te liggen.

Als ze naar mijn idee onzeker midden in de kamer zit, zit ze in elkaar gedoken met grote ogen om zich heen te kijken. Dit doet ze (naar wat ik zie, en ben best veel thuis) ongeveer 2 of 3 keer per dag. Normaal zit ze rechtop en lijkt ze erg zelfverzekerd, echt zo'n dapper meisje.

Verder merk ik dat ze overdag ook vaker miauwt, ook als ze aan de andere kant van de kamer is en ons ziet, komt ze aan gemiauwt.

Ik denk zelf, na het lezen van jullie reacties, dat het inderdaad wat tijd nodig heeft en het wel weer goed komt. Ik kijk het nog een week aan, als het dan niet over/minder is, kijk ik of de voorgestelde voedingssupplementen of eventueel iets homeopathisch iets voor haar is.

Vind het zo sneu voor haar. sad1_sm

marisser

Berichtdoor marisser » ma 16 mar 2015, 22:49

Ja het is ook sneu voor haar maar uit eindelijk komt het goed hoor met hulp of zonder.

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » di 17 mar 2015, 20:02

Hoi Sanneke
het is ook nog maar kort geleden meid ,fijn dat ze wel bij Marlow gaat liggen Super dat je 2 kruiken op kan halen is zeker fijn voor haar ,
Ach ik denk dat sommige mensen niet weten wat ze moeten zeggen als je een diertje verliest ,en dan maar zeggen dat het het beste is zo ,

Fijn dat ze genoten heeft van het spelen ;))
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Terug naar “Gedrag en opvoeding”