niezen & snot, benieuwd naar ervaringen

Kwalitatieve informatie rond de gezondheid van onze poezels oa. (Erfelijke) Ziektes en Aandoeningen
*bonnie*

Re: niezen & snot, benieuwd naar ervaringen

Berichtdoor *bonnie* » do 28 mei 2015, 21:49

Afbeelding

marisser

Berichtdoor marisser » vr 29 mei 2015, 00:02

Sorry ik ben niet zo goed in zo lezen kun je een foto maken van zijn stikkertje in zijn boekje??

Viktor
Contacteer:

Berichtdoor Viktor » vr 29 mei 2015, 01:57

VREES dat een veel voorkomend probleem is bij de KAT! Daarnaast heb je een giga probleem met katten veel testen al gauw goed terwijl ze HERPES hebben al je de pech hebt even te wachten al is het maar 1 dag te lang trekt HERPES zich terug en test meteen MIN (dus gezond) Ook met PCR testen...

Helaas weet ik dat testen op dit soort ziektes en Cattery heeel lastig samen gaat.. Uit veel studies blijkt dat straat katjes veel minder dit hebben, omdat ze niet in groepen leven, minder blootstellen aan vreemde katten, die hebben geluk wat dit betreft. Voor de rest komt HCM waarschijnlijk even veel voor of NOG iets meer.. Bij raskat en verschillende studies hier over is de schatting 90 procent drager of actief besmet met een enkele gezonde tussen..

HEEL VEEL STERKTE!!
Afbeelding

Yaella

Berichtdoor Yaella » vr 29 mei 2015, 09:12

Ik erger me dood.

Ten eerste is Zithromax goed in zetbaar bij Chlamydia maar doet niets voor een ander niesziekte component.

Tegen virussen heb je niets dan alleen dat je kunt zorgen dat je de weerstand hoog houd met bv lysine.

Een bacterie niesziekte component wordt chronische ma 4 weken als er behandeling uit blijft.
Vaak is het dan even weg worden symptomen onderdrukt en duikt het even later weer terug de kop op.

Dus een dierenarts moet niets roepen maar eerst vast stellen of het een virus of bacterie component is.

Bacteriën hebben baat bij een antibiotica en dan zeker 4 tot 6 weken.

Ik weet niet uit welke klei deze dierenarts komt want een PCR swap is gewoon af te nemen zonder narcose of ze moet in gedachten hebben dat ze een neus swap wil nemen dan wel.

Ik heb het al eens op het forum gezet de PCR oog profiel swap is niet voldoende krachtig om herpes op te sporen ook al zit hij wel in de categorie. Calici is alleen mogelijk vast te stellen met een keel profiel.

Dus is er een vermoeden van een virus/ bacterie raad ik altijd aan tegelijk zowel een pcr oog als keel profiel af te nemen. Dat gebeurd zonder narcose maar moet wel diep genoeg af genomen worden eerst met lichte druk over de oogbol van beide ogen en dan de swap verachter in de keel rond draaien met lichte druk bij de amandelen en als het den nies ziekte component is en afgenomen op die manier komt het er geheid uit. Maar nooit een test afnemen terwijl hij antibiotica krijgt want dan heb je een foutieve test.

En vermoed je dat er wat heerst in je huis of in je groep. En heeft er maar één kat symptomen. Test toch minimaal twee dieren tegelijkertijd uit je groep. Nooit maar 1 dier.
En hertest naar één maand weer beide katten.

Onthoud een positieve uitslag van pcr klopt een negatieve uitslag kan ook positief zijn.
Dat wil zeggen bv je hebt 10 micro organisme nodig om positief benoemd te worden maar ze vinden er bij de kat maar 9. Dan moeten ze volgens maatstaven de test toch negatief benoemen terwijl de kat wel degelijk positief is. Vandaar het advies test altijd minimaal twee dieren uit je groep en altijd her testen met 1 maand er tussen.

En door een goede dierenarts. Heel veel dierenartsen nemen ze niet correct af. En daar zit het hem in. Er zijn richtlijnen voor juiste afname en dat weten de meeste dierenartsen niet eens. Of niet te diep afgenomen of ze aaien maar moeten echt een lichte druk uit oefenen. Bij keel swap mag de kat niet net gegeten hebben of gedronken hebben. Ook beide zijdes diep in de keel bij amandelen af nemen Oog swap altijd beide ogen pakken en echt ook onder de oog bol dus niet alleen erop. Zorgen dat de watten tip volledig goed vochtig is en lichte druk uit oefenen.

Een kat zijn immuunsysteem behoorlijk stabiel en hoog is hoeft het dier niet alle symptomen te hebben die bij nies ziekte horen.
Dus kan goed zijn dat het bij niezen blijft.

En er kan ook iets anders zijn zoals geïrriteerde rhigent/ slijmvliezen of een gras haar in zijn neusje! Hier heeft mijn kat ook een tijd non stop geniest maar verder ook geen nies ziekte symptomen. Maar wel vaak met haar pootje over haar neusje heen. Mijn dierenarts stelde voor foto's te nemen van haar neus en met zo'n endoscopie te kijken. Was gelijk Bingo ! Eindelijk oorzaak gebonden. Mijn katten muur heb ik bekleed met Sisal matten. En daar een haar van stak in haar neus wand. Minuscuul klein maar na verwijdering was het niezen direct weg.

Allergie kan maar ik hen dat vaker gehoord dat het minder vaak voor komt bij dieren die nog zo jong zijn.
Maar zou het niet uit sluiten.
En verandering van was middel of toevoeging van was verzachter waar veel katten niet tegen kunnen?

Maar laat het er niet bij zitten. Een goede dierenarts zoekt verder met je. En zegt geen dingen om uit te sluiten maar doet dingen zodat je feitelijk dingen uit kunt sluiten.

En onthoud niesziekte component met een secondaire neven bacterie nooit korter behandelen met AB dan minimaal 4 weken.

En vanuit de cattery kan niesziekte komen.
Maar ook je eigen al aanwezigen zichtbare " gezonde" katten ook zelfs honden gezien de mycoplasma component het
Zelfde is kunnen drager zijn en het jonge kitten besmetten na binnen komst. Dat vergeten een hoop mensen. En zeggen maar mijn katten zijn niet ziek. Hoeft ook niet de ene heeft zo'n goede weerstand die is nooit ziek en de andere is continu ziek. Maar ook een drager besmet zonder zelf actieve niesziekte symptomen te uiten.
En dan ook nog mee genomen dat je zelf en bezoek vele niesziekte micro organisme mee naar binnen brengt aan schoeisel en kleding.

Maar Bonnie je hebt vaker met dit bijltje gehakt dat je moest door spitten naar de oorzaak. Dus geef niet op! Luister naar je gevoel en zoek verder naar een dierenarts die niet gelijk roept zonder uberhoud het dier onderzocht te hebben of je volledige verhaal gehoord te hebben.

Er kunnen tal van dingen gaande zijn.
Maar jou kennende kom je zeker achter de oorzaak.

Sterkte met Frodo
Wie nooit op de proef wordt gesteld, proeft nooit van het goede.

Yaella

Berichtdoor Yaella » vr 29 mei 2015, 09:18

En klopt wat Victor aan haalt. Herpes gaat na 7 weken in rusten en kruipt diep in het DNA van de kat weg. Pcr zegt dan negatief terwijl het positief kan zijn.
Daarom her testen na een tijdje en het liefste de pcr keel profiel.
Want herpes DNA mico organisme zitten meer in de keel als bij de ogen.
En die pakt alle vier de groepen mee.
Dus een neus profiel is niet altijd nodig! Dus narcose ook niet.

Succes!
Wie nooit op de proef wordt gesteld, proeft nooit van het goede.

Viktor
Contacteer:

Berichtdoor Viktor » ma 01 jun 2015, 14:42

Handig zou zijn als fokkers dit deden naast HCM etc.. Niesziekte is maakt veel meer slachtoffers dan HCM omdat dit vaak met mantel der liefde bedekt is mad1_sm Netzoals parasieten, verander voer, ze worden sterker en de rest van de fabels..
Afbeelding

*bonnie*

Berichtdoor *bonnie* » wo 03 jun 2015, 19:11

Ik ga hout vast houden terwijl ik dit typ maar tot dusver ziet alles er goed uit.
Ik ben vrijdag nog langs mijn eigen dierenarts geweest alvorens iets te beslissen en besloten om VERAFLOX te proberen 14 dagen en anders over te gaan tot de hele rimram van swaps en verder onderzoek.

3 dagen later was hij volledig snotvrij.
Er komt nog een occasionele nies maar verder niks meer te bespeuren en een mooi droog neusje. Hopen dat dit zo blijft
Afbeelding

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » wo 03 jun 2015, 20:20

Zou super zijn als hij ervan af is.
Groetjes Clem
Afbeelding

Viktor
Contacteer:

Berichtdoor Viktor » do 04 jun 2015, 00:07

Fijn dat het goed gaat! Klopt Yaella je kunt er direct niets tegen doen, maar een fokker kan testen en als de katten plus zijn laten helpen en met andere fokken.. Want de kittens worden straks vanzelf ziek in de meeste gevallen bij de nieuwe eigenaar plus besmetten de rest!
Afbeelding

*bonnie*

Berichtdoor *bonnie* » do 04 jun 2015, 18:36

Vandaag heb ik hem helaas heel vaak horen niezen :(
Wel is zijn neusje gewoon schoon dus niet nat en geen snot

Fingers crossed dat dat zo blijft
Afbeelding

Terug naar “Medisch”