HCM en gebrek aan eetlust

Kwalitatieve informatie rond de gezondheid van onze poezels oa. (Erfelijke) Ziektes en Aandoeningen
*bonnie*

HCM en gebrek aan eetlust

Berichtdoor *bonnie* » do 02 jul 2015, 22:40

Onze Dobby heeft al een paar maanden last van slechte eetlust.
Eerst dachten we dat het aan zijn tandjes lag, hij is hiervoor behandeld en toen ging het weer iets beter.
Tussen het probleem met de tanden en de HCM-test 6 weken later is hij 100 gram afgevallen.
Toen woog hij 5.280 terwijl hij vroeger rond de 5.400 zat.
Nu sinds de HCM-test en de start van atenolol is hij toch ietwat lomer overdag en is zijn eetlust echt slecht geworden.
Op 2 weken tijd was hij 200 gram afgevallen , maar OK, hij had toen diaree (waarschijnlijk als bijwerking van de atenolol)
De diaree is ondertussen voorbij en ik kon hem zo op een gewicht van 5.100 a 5.150 houden.
Nu de laatste dagen met de warmte is het helemaal om zeep, overdag eet hij quasi niks, alleen snachts, dan hou ik hem alleen op de slaapkamer en dan eet hij goed van zijn natvoer , geen droogvoer.
Maar het is eigenlijk niet voldoende vind ik maar jah, ik kan ook geen massa natvoer neerzetten want dat wordt ook slecht.
En smorgens probeer ik hem weer een portie te geven en dan eet hij weer niet.
Op een paar dagen is hij naar 4.980 gegaan, volgens mij echt door de warmte.
Maar nu vroeg ik mij af of HCM hiervan de oorzaak kan zijn. Voor zijn jonge leeftijd heeft hij zeer ernstig HCM.

Maar nog belangrijker, wat kan ik hieraan doen ?
Hij was aan de dikke kant dus in principe mocht er wel wat af en nu is hij zeker nog niet te mager, eerder eigenlijk perfect op gewicht maar ik wil nu toch niet dat hij nog verder gaat afvallen en wil zijn gewicht op 5kg echt behouden.
Ik zou het natuurlijk ook fijn vinden moest hij weer brokjes gaan eten maar OK, als hij al zijn porties natvoer moest opeten meermaals per dag dan ben ik tevreden.

Hij heeft ook gevoelige darmen dus ik kan hem niet zomaar éénder welk voer geven en wil verder qua droogvoer o.i.d. ook niet overschakelen, hij doet het er goed op en heeft het altijd met veel smaak gegeten.
Afbeelding

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Re: HCM en gebrek aan eetlust

Berichtdoor Clemmetje » vr 03 jul 2015, 16:45

Ze kunnen afvallen door de HCM maar ik heb het hier nog niet meegemaakt.
Ik heb het idee dat ze hier met de warmte ook wat minder eten maar ze doen ook niets behalve in de warme ren liggen.
Groetjes Clem
Afbeelding

*bonnie*

Berichtdoor *bonnie* » vr 03 jul 2015, 17:23

Ik ben vandaag bij de dierenarts geweest en hij zei dat in zijn geval die warmte best gevaarlijk was en een risico voor shock. Ik moest hem recovery geven omdat daar meer voedingsstoffen in zitten in een kleinere hoeveelheid voer en overdag wat nutrigel. Hij adviseerde om hem in de kamer te zetten bij de airco.
Afbeelding

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » vr 03 jul 2015, 22:02

Bonnie het niet goed eten komt van het weer ,hier willen de katten ook weinig eten zelfs de kittens ,,,maak je daar met dir weer niet zo druk om ,,succes meid dry_sm
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

*bonnie*

Berichtdoor *bonnie* » vr 03 jul 2015, 23:23

Ze eten allemaal minder ja maar de andere blijven schoon op gewicht .
Dobby is al flink afgevallen dus ik maak me er wel druk om.
Afbeelding

fieken
Contacteer:

Berichtdoor fieken » za 04 jul 2015, 11:15

Als hij wat overgewicht had en minder eet zet hij zichzelf eigenlijk op "dieet" natuurlijk mag het niet teveel zijn.
Heb jij al a/d geprobeerd? Dat is een beetje soortgelijk aan recovery en dat is in pate vorm, je kan hem dit ook in een spuitje geven.
Als je bang bent voor natvoer te zetten met dit warme weer kan je altijd een koelelement van een frigobox onder zijn kommetje zetten of een kommetje vullen met ijsblokjes en dan het ander kommetje erin, dan blijft het goed koel. Belangrijkste is als hij natvoer wil eten je hem genoeg moet kunnen geven, constant.
Ik doe hier nu zelfs ijsblokjes in hun water en bij mijn ratjes en duifjes heb ik zelfs een "zwembadje" gezet lol_sm

*bonnie*

Berichtdoor *bonnie* » za 04 jul 2015, 18:16

Nee overdag eet hij quasi niks.
Hij heeft sinds vandaag terug diaree (van al dat natvoer waarschijnlijk) en weegt nu alweer meer dan 100gr minder tov vanmorgen :(
Afgelopen nacht had hij goed gegeten maar jah, dat is er waarschijnlijk dus alweer uit :( Hij heeft supergevoelige darmen dus ik vind al dat natvoer vreselijk, zou liever hebben dat hij weer netjes zijn brokken eet.
Afbeelding

*bonnie*

Berichtdoor *bonnie* » za 04 jul 2015, 18:18

En bijkomend probleem is dat mijn andere katten gestraft worden want die mogen snachts de kamer niet meer op omdat ik dan natvoer voor Dobby zet dat hij kan eten wanneer hij wil.
Afbeelding

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » za 04 jul 2015, 20:36

Ik snap dat je hier zorgen om maakt, maar ik wil toch proberen het forse gewichtsverlies in korte tijd wat te relativeren voor je. Als een kat normaal gewogen wordt, zit er altijd nog het nodige aan al dan niet verteerd eten in de maag en darmen en mogelijk urine in de blaas. Dit telt allemaal mee in het gewicht. Op een moment dat een kat, bijv. door hitte, minder eet, loopt het spijsverteringskanaal leeg. Resultaat: gewichtsverlies. Als een kat vervolgens mondjesmaat maar eet, zal het gewichtsverlies blijven en wat verergeren omdat het reserves gaat aanspreken. Dat laatste is natuurlijk niet goed, omdat er kans is op leververvetting, zeker bij wat te dikke katten. Echter, moet je echt onthouden dat het beeld nu vertekend wordt doordat er vele minder voeding in zijn systeem zit. Dat is bij mensen ook altijd. Ik was in december 1 dag ziek en hield niks binnen. De volgende dag woog ik 1,5 kg lichter, puur omdat mijn maag, darmen en blaas volledig leeg waren.
Wil niet zeggen dat je Dobby niet goed in de gaten moet houden hoor, maar het gewichtsverlies lijkt denk ik erger dan het daadwerkelijk is.

riddle

Berichtdoor riddle » za 04 jul 2015, 23:56

Hier eten ze ook minder, mijn 2 Hcm-ertjes van 14 jaar.
Ik probeer met gekookte kip, blikjes Gourmet en zakjes RCanin voor 12 plussers. Als ik die afwissel, het ze regelmatig voorzet, én erbij blijf en wat tegen hen praat, eten ze wél. Als je overdag niet thuis bent, bestaan er ook van die voerautomaten met een koelelement erin, die je op vaste tijden kan instellen, dan gaat het deksel open en kunnen ze bij het voer.
Hier komt mijn mama dan langs, want zonder babbeltje en knuffel werkt het helaas niet...
Succes!
Ann

Terug naar “Medisch”