Lykoi Cats

Bridget

Lykoi Cats

Berichtdoor Bridget » zo 20 sep 2015, 13:49

Gisteren kreeg ik van Wil de vraag of ik het zag zitten om een volledig topic te wijden aan de Lykoi, gezien ik het ras nu al ongeveer 3 jaar volg zijn er niet echt veel geheimen nog voor mij en aanzien ik intussen dan ook mijn eigen wolfje heb en die super fantastisch is twijfelde ik dan ook geen moment!
Vandaar dit Topic, volledig gewijd aan het nieuwe ras: Lykoi Cats!

Hoewel zij misschien wel al vele jaren voorkomen vinden de Lykoi's hun oorsprong in Amerika, waarom zeg ik al vele jaren, allereerst de Lykoi is een natuurlijke mutatie van een zwarte domistic SH, dus misschien zijn er in het veleden wel nog zulke kittens gevonden, alleen heeft men nooit eerder de moeite gedaan om verdere onderzoeken te doen, wie weet hoeveel kittens er zo al het dodenspuitje gekregen hebben sad1_sm en dat terwijl zij eigenlijk niets mankeren, perfect gezond zijn.
Het eerste nestje met zulke kittens werd geboren in juli 2010 het was Patty Thomas (in Virginia)die als eerste zag dat het niet om zieke kittens ging, alleen zij dacht dat dit misschien een kruising was met een Sphynx, Dr Leslie Lyons deed DNA onderzoeken op de kittens, uit die resultaten bleek dat zij noch het Sphynx-gen, noch het devon-gen droegen. Via een gemeenschappelijke vriend Cheryll Kerr kwam zij in contact met de familie Gobble, Brittany Gobble een Sphynx-hobbyfokker en haar man Johnny Gobble die DA is, beiden waren onmiddelijk gefacineerd door deze verschijning. Dus Brittany Gobble ging de kittens en hun moeder ophalen, iets wat een hele onderneming was gezien ze in verschillende staten van Amerika woonden, gelukkig bleken de kittens en hun moeder goede reizigers te zijn! Kort daarna vond Cheryl Kerr een nieuw nestje van deze prachtige kittens, dit keer in Tennessee. Toen zij ging kijken zag zij onmiddelijk dat dit om de dezelfde verschijning ging als de eerste maal. Na de nodige onderzoeken kwamen zij tot de bevestiging dat dit nestje exact was wat het eerst gevonden nestje was, dit was in September 2010...Dr Johnny Gobble deed opnieuw testen om te kijken of er wel degelijk geen Sphynx of devon-gen in voort kwam wat uiteindelijk zo bleek, dit was het 2de nestje Lykoi's! Ook werden op beide nestjes dermatologisch onderzoek gedaan om te kijken dat er geen ziekte in het haarpatroon aanwezig was, het enige wat zij vonden was dat sommige haarwortels niet in staat waren om vacht te produceren. Dit is wat ervoor zorgt dat de Lykoi's van tijd tot tijd verharen en zelf bijna helemaal kaal kunnen worden. Ook werd er cardiologisch onderzoek gedaan om te kijken dat er geen hart afwijkingen waren.
Uiteindelijk kwamen zij tot de conclusie dat de kittens gezond zijn en dat de ontbrekende vacht ook niets met een of andere ziekte te maken heeft.

Waarop men besloot een fokprogramma op te starten, op 14 september 2011 werd de eerste kitten uit een Lykoi X Lykoi combinatie geboren!

Natuurlijk moest er dan ook een naam gekozen worden voor deze prachtige verschijnen, aanzien de kittens de looks van een weerwolf hebben lag de keuze van de naam voor de hand, vandaar de naam Lykoi, Lykoi betekend "wolf" in het grieks, nadat de naam was gekozen besloot Dr Johnny Gobble alles in orde te maken zodat zij bij TICA konden erkend worden als experimenteel ras...een nieuw ras was geboren!! En toen startte de procedure om tot de erkenning te komen van de Lykoi, iets wat in verschillende stappen gebeurt, heel waarschijnlijk zal in de loop van 2016 het ras volledig erkend zijn.
Sinds 4 september bevind de Lykoi zich in het laatste stadium (TICA'S Newest Advanced New Breed - The Lykoi!!)
https://www.facebook.com/TheInternation ... =1&theater

Ze hebben gemerkt dat de zwarte katten meer de weerwolf-look hebben dan andere kleuren, vandaar hun keuze dat de standaard Lykoi dan ook zwart moet zijn met het roan-patroon, enkel in deze kleur zijn zij show-standaard. Omdat de genen-pool nog heel klein is mogen ze dan ook worden uitgekruist met een volledig zwarte huiskat.

Intussen zijn er meer Lykoi's gevonden over heel de wereld wat hun genen-pool alleen maar versterkt. Ook zijn er nu meerdere fokkers in het ras, de eerste fokker voor Europa was Christine Auverdin. In totaal zijn er op dit moment 18 fokkers met Lykoi's over heel de wereld, waarvan er 7 nog maar korteling gestart zijn, wat dus inhoud dat die nog niet onmiddelijk kittens zullen beschikbaar hebben. Voor Europa zijn er momenteel 2 fokkers Christine Auverdin en Cattery Shalnavazz (UK), 1fokker in Isreal, 1 in Australie, 1 Zuid-Afrika, 2 in Canada en de overige 11 in USA.

Deze link geeft een duidelijk beeld over het verharingsproces bij Lykoi-kittens: http://lykoikitten.com/lykoicoat

Dit is hoe de rasstandaard moet zijn:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rechts is een SHOWstandaard Lykoi, links is een standaard Lykoi, maar geen SHOW-kleur
Afbeelding

Afbeelding

Standaard show MOETEN ze degelijk zwart zijn met het roan patroon en haarloze vlekken, maar in het fok-programma worden wel degelijk ook andere kleuren of gewone zwarte huiskatten in gestoken, dit is nodig om gezonde kittens te wereld te brengen en om hun gene-pool (wat nu nog klein is) te verbreden. Kittens die niet geschikt zijn voor show of voor fok gaan naar liefhebbers! Gemiddeld zijn er meer dan 20 gewone huiskatten mee opgenomen in het fokprogramma.

Nu volgen enkel voor beelden hoe Lykoi's kunnen zijn, kwa vacht, uiterlijk,..

Dit is Daciana de eerste Lykoi geboren in een cattery! GBD: 14/09/2011
Daciana is een standaard Lykoi zowel geschikt voor show als voor fok.
Vader: Lining Wolfie
Moeder: Opossum Roadkill
Afbeelding

Dit is Gobsgobblins Black Fury
GBD: 16/07/2014
Vader: Gobsgobblins Pinpoint Singularity
Moeder: Lovell Pepper Ann
Niet geschikt voor show maar wel voor fok doordat de moeder een natuurlijk lykoi is en zij hierdoor uitermate geschikt was om het gen-pool te verbreden. Vandaar de keuze om haar ondanks de niet standaard kleur toch ook mee in het fokprogramma te houden.
Afbeelding

Dit is Gobsgobblins Theoretical Mass
GBD: 16/07/2014
Vader: Gobsgobblins Pinpoint Singularity
Moeder: Lovell Pepper Ann
Dit is een F1 Lykoi, niet geschikt voor show maar wel voor fok doordat hij drager is van het Lykoi-gen.
Afbeelding

SuperCell Storm Cloud
GBD: 16/08/2013
Domestic Shorthair
Deze poes is uitermate geschikt als fok-poes om de gen-pool bij de Lykoi's te verbreden.
Afbeelding

ENKELE BELANGRIJKE WEETJES

1. De Lykoi werd opgericht en geregistreerd bij TICA in 2011
2. De Lykoi ras werd in Tennessee gestart door Dr. & Mevr Gobble.
3. De Lykoi is momenteel een Prelimanary New Breed in TICA. We hopen om te verhuizen naar Geavanceerd New Breed in september 2015. WAT INTUSSEN DUS GELUKT IS!!
4. De oprichtende Lykoi's getest zijn op huid steekproeven, echocardiograms (om gezondheid van het hart te controleren), DNA-onderzoek, schildklier testen, besmettelijke ziekte testen, bloedgroep testen
5. Lykoi zijn niet hypoallergeen.
6. Van tijd tot tijd verharen zij en op sommige momenten kunnen zij bijna helemaal kaal worden, de dikte van hun vacht heeft veelal te maken met het klimaat waarin zij leven.

Dan wat het KARAKTER bereft, kan ik intussen uit eigen ervaring vertellen love3_sm

Wanneer je uw Lykoi voor het eerst ontmoet moet je niet verwachten dat hij net zoals de Sphynx recht op je afstormt, Lykoi's bekijken (bestuderen) je vanop een veilige afstand en zullen pas naar je toekomen wanneer ze het "veilig" vinden. Ze kijken je aan, net alsof ze je gedachten willen lezen...en oordelen dan pas: het is veilig, kan ik komen? Dit merk ik steeds wanneer er iemand binnen komt die hij niet kent. Zo wilde ik vorige zondag testen hoe hij zou reageren wanneer ik iemand meebreng naar huis die hij niet kent, dan reageert hij totaal anders, wanneer ik thuis kom van werk bv komt hij onmiddelijk af om mij te begroeten, dus dacht ik: ik neem een bevriende collega mee naar huis, dan kan ik kijken hoe hij daarop reageert. Normaal wanneer er iemand binnenkomt die hij niet kent, observeert hij die vanop een afstand, nu kwam hij dus onmiddelijk af doordat ik net thuis kwam en hij ging ook onmiddelijk mijn collega begroeten, na het nodige gesnuffel uiteraard. Zo doen ze ook wanneer ze op een vreemde plaats komen, ze gaan stap voor stap iets verder om zo alles rustig en op hun manier te verkennen. Dit merkte ik vooral de eerste dagen, op dag 1 verbleef hij in de badkamer, met de deur open, gesloten deur wilde hij niet, op dag 2 kwam hij tot in de keuken, dag 3 in de eetkamer en pas op dag 4 verkende hij eigenlijk het hele appartement. Romulus is heel nieuwsgierig waardoor zijn angst voor het onbekende op de achtergrond komt, maar toch beseft hij gelijktijdig dat er ook gevaar bestaat, waardoor ze alles voorzichtig, stap per stap verkennen, eens ze daar allemaal vertrouwd aan zijn bloeien ze dan ook helemaal open! Lykoi's zijn zeer speels, op dat vlak kun je hun vergelijken met de Sphynx, ook houden ze enorm van knuffelen, op je schoot liggen, dit tegen je aan in de zetel ("bank" voor de nederlanders razz_sm ) Lykoi's zijn ook heel intelligent terwijl ze spelen merken ze toch nog steeds op wat er rondom hun gebeurt. Vaak verbergt Romulus zijn speelgoed om er later mee verder te spelen, ondanks dat willen ze wel speelgoed delen. Ze kunnen zowel alleen spelen, als samen met vriendjes of samen met jou als liefhebbende eigenaar. Romulus aanziet mij niet als baas of als personeel, hij aanziet mij eerder als vriendje, speelmaatje of knuffeltje.

Wanneer je hun ziet op foto zou je denken dat hun vacht zo een beetje varkenshaar-achtig aanvoelt, maar wanneer je hun echt voelt zijn ze super zacht, misschien lijkt het alsof ze super zacht zijn doordat je een totaal ander beeld hebt bij het zien van de foto's, kan ook zijn, maar ik vind ze zijdezacht. Ook voel je een duidelijk verschil als bij een gewoon harige kat, die zitten dik in hun vacht, dat is bij Romulus helemaal niet het geval, eigenlijk zie je door zijn vacht heen gewoon zijn huid.

Wat gezondheid betreft in later stadium, ikzelf ik ga er vanuit dat Lykoi's best een sterk en gezond ras zouden kunnen zijn, uiteraard hangt dit ook grotendeels af van de fokkers zelf, blijven zij op een goede en verantwoorde manier verder fokken, dan zal de Lykoi naar mijn gedacht een perfect gezond ras kunnen zijn, vooral gezien zij oorspronkelijk voortkomen van een natuurlijke mutatie bij een gewone huiskat. Er zijn dan ook geen menselijke trucjes aan te pas gekomen om de weerwolf-look te bekomen. Er is enkel verder gefokt op de mutatie, dit gebeurd grotendeels door outcross met gewone zwarte huiskatten. Uiteraard kan men dit niet met 100% zekerheid zeggen, de oudste gevonden Lykoi is intussen dan ook nog maar 5 jaar en de eerste Lykoi geboren in een cattery 4 jaar...Dus wat dat betreft kunnen fokkers geen enkele garantie geven, ook niet hoe ze zullen uitgroeien. Er staat dan ook duidelijk in je aankoopscontract vermeld dat het om een experimenteel ras gaat. Eens ze volledig erkend zijn door TICA zullen ze dan ook met stamboom worden verkocht en gaat het dan ook niet langer meer om een experimenteel ras...

Dit is de link van de Lykoi-database:
http://lykoi.tangor.net/genealogie/index.php?LANGUE=EN

Wat het dan ook nog heel belangrijk maakt is dat er steeds nieuwe natuurlijk mutatie's gevonden worden. Zo werd Lenticchia gevonden in Italie, Lenticchia is intussen dan dus ook de papa van mijn eigen wolfje, dus bij deze dank u Fiammetta om Lenticchia tijdelijk bij Christine te laten verblijven. Lenticchia is uiteraard heel belangrijk omdat hij voor nieuwe genen heeft gezorgd om toe te voegen aan het ras.
Dus bij deze, mocht iemand kittens vinden, in asielen of waar dan ook, oordeel niet te snel dat ze misschien ziek zouden zijn! Misschien ben jij dan wel de gelukkige vinder van een natuurlijke mutatie Lykoi!! Indien dat het geval is neem dan contact met 1 van de fokkers, zij zullen je dan ook bijstaan en helpen waar nodig. Lenti is intussen terug bij zijn adoptiemama in Italie nadat hij 6 maand bij Christine heeft gelogeerd.

Indien je na het lezen van dit alles ook graag je eigen wolfje wilt, neem dan contact met Christine: http://lykoicats.eu/index.html

En verder kan je natuurlijk ook altijd mijn eigen wolfje Romulus opvolgen: phpBB3/viewtopic.php?f=26&t=8783

Hopelijk straks vele wolfjes op het forum! Ze zijn zo speciaal, zo lief love3_sm
Afbeelding

Renevo

Re: Lykoi Cats

Berichtdoor Renevo » zo 20 sep 2015, 15:25

Dit zijn nu de een ras dat ik heel graag een kitten van wilde. Drie tal weken geleden had ik de kans, maar ik vond het dood eng dat het katje de hel weg van Canada naar hier moet afleggen. Dus hebt ik besloten te wachten tot er eentje iets dichter bij beschikbaar zijn. Was een zware besluit..
Afbeelding

Bridget

Berichtdoor Bridget » zo 20 sep 2015, 15:47

Dit zijn nu de een ras dat ik heel graag een kitten van wilde. Drie tal weken geleden had ik de kans, maar ik vond het dood eng dat het katje de hel weg van Canada naar hier moet afleggen. Dus hebt ik besloten te wachten tot er eentje iets dichter bij beschikbaar zijn. Was een zware besluit..
Volgens wat de fokkers zelf schrijven zouden het goede reizigers zijn...Maar idd ik begrijp je, ikzelf ben ook geen voorstander om het zover weg te zoeken, vandaar dat ik super blij was toen ik vernam dat de eerste Lykoi naar Europa kwam en toen Christine haar 2nestje had met Romulus erbij had ik dan ook die enorme drang om te weten wat zij ging doen met de kittens. In eerste instantie wilde ik gewoon afwachten tot wanneer zij een volledige standaard beschikbaar zou hebben...Maar telkens ik foto's van Romulus zag smolt mijn hart love3_sm Nuja Christine vroeg mij of ik het goed vond dat zij Romulus zelf zou brengen en ondanks het feit dat ik haar bende wel eens wilde zien ging ik ook onmiddelijk akkoord, ik vond het namelijk ook beter voor Romulus dat hij die lange rit in de auto van Gauchy (Frankrijk) tot Oostende (BE) kon afleggen met iemand die hij kende en vertrouwde.
Maar ze zijn echt geweldig! Niet enkel kwa uitstraling maar ook van karakter. Ik weet nu al zeer zeker dat er in de toekomst zeker nog een wolfje bijkomt. Alleen zal dit nog niet voor direct zijn gezien ik toch al een vrij grote kattenbende heb lol_sm
Afbeelding

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » zo 20 sep 2015, 15:57

Wat leuk dat de Lykoi een eigen topic hebben gekregen en wat veel informatie staat hier over ze.
Hopelijk hou je ons op de hoogte van de ontwikkelingen van dit bijzondere nieuwe ras.
Ik maak een nieuw subforum aan voor de Lykoi en zet dit topic daaronder.
Groetjes Clem
Afbeelding

Bridget

Berichtdoor Bridget » zo 20 sep 2015, 16:08

Ja ik heb wel behoorlijk werk gehad om alles zo goed en duidelijk mogelijk te kunnen posten...viva google lol_sm en met dank aan Brittany Gobble uiteraard waar ook alles heel duidelijk en goed vermeld staat op de website zodat ik ook de nodige foto's kon "stelen".
Wat de foto's van de rasstandaard betreft die heb ik enkele weken geleden van Christine gekregen, zodat ik ook wist hoe ze er exact moeten uitzien.
Ik zal proberen om jullie allemaal zo goed mogelijk op de hoogte te houden, ik ben natuurlijk geen fokker, wat dat deel betreft heb ik dan ook geen enkele ervaring maar indien ik het antwoord zelf niet weet ga ik wel ten rade bij Christine.

Alvast bedankt dat de Lykoi hun eigen topicje mag hebben...velen vinden dat ik Romulus nog geen raskat mag noemen doordat de procedure nog niet volledig rond is bij TICA. sad1_sm
Afbeelding

Yaella

Berichtdoor Yaella » za 26 sep 2015, 18:03

Top stuk Bridget. Ze zijn zeer mooi!
Wie nooit op de proef wordt gesteld, proeft nooit van het goede.

Bridget

Berichtdoor Bridget » do 08 okt 2015, 10:48

Intussen kan ik melden dat een 2de Standaard Lykoi verhuisd is binnen Europa!
Remus (het broertje van mijn Romulus) woont voortaan in Zweden als huisdier.
Christine heeft die keuze gemaakt doordat er in het nieuwe nestje met dezelfde papa, andere mama een volledige standaard Lykoi (kater) is.
Ze heeft Eros uit Canada, Jacob (F1) uit het eerste nestje met mama Diana en dan nu een kitten uit het nestje met papa Lenticchia en mama Bella Luna.
Gezien Christine in de toekomst ook wil showen met de Lykoi's kan zij dit enkel met de volledige standaard's en net dat is Remus niet, Remus is net als Romulus wel standaard in het uiterlijk, maar niet kwa kleur.
Afbeelding

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » do 08 okt 2015, 23:17

Leuk dat er nu ook een Lykoi in Zweden woont.
Heb je een foto van Remus?
Groetjes Clem
Afbeelding

Terug naar “Lykoi”