Help... graag jullie mening hierover!

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Re: Help... graag jullie mening hierover!

Berichtdoor Clemmetje » do 02 mar 2017, 20:35

Bij twee van mijn sphynxen zijn al de nodige tanden en kiezen getrokken, bij Navajo (htk) zijn alleen zijn hoektanden nog over.
Het komt dus wel vaker voor dat een kat een slecht gebit heeft en de sphynx staat erom bekend.

De tegemoetkoming van € 150,= is netjes vind ik, maar als hij/zij echt last heeft van een gebit dat door slechte stand van tanden/kiezen of kaak is dat wel wat anders.
Ik weet niet of de fokker dit had kunnen voorkomen.
Groetjes Clem
Afbeelding

KimM

Berichtdoor KimM » do 02 mar 2017, 20:35

Dank je voor jullie reacties! Ben gewoon ook heel erg bezorgd en weet vooral niet wat normaal is. De DA had gezegd dat dit heel weinig voorkwam bij katten en dat ze dit niet vaak had gezien. Ben ook naar een speciale dierenarts gegaan met verstand van tanden. Ik ga die onderste tand ook idd laten trekken mir... want eerst zag je niks en nu zie je al een klein gaatje bij zijn lip.
De fokker is ook heel begaan hoor !! Maar ik wil me gewoon niet met het eerste beste verhaal eens gaan. Ik heb nergens verstand van en ben op het gebied van sphynxen nog heel zoekende! Bedankt zover!

Verstuurd vanaf mijn SM-N910F met Tapatalk

mirnadaa

Berichtdoor mirnadaa » do 02 mar 2017, 20:41

Doe me anders ff toevoegen op Facebook dan stuur ik je een paar foto's. miranda van duin

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Miran

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » do 02 mar 2017, 20:44

Hoi Kim,
kan me heel goed voorstellen dat je hier mega van baalt,heeft hij er last van met eten ? zag ik het goed dat hij van 1 hoektand zijn lip stuk heeft ?
als dat zo is moet je een stuk van die tand af laten slijpen,

Heb je hem als kitten gekocht ,ik moet eerlijk bekennen als onze kittens goed eten ,je ziet niks raar dat ik er ook waarschijnlijk geen erg in zou hebben ,
Het is wel heel netjes dat de fokker je een te gemoed komt ,bel om je heen voor de prijzen van een gebits behandeling ,het kan je heel veel geld schelen ,,Veel sphynxen hebben een slecht gebit ,(andere wel of niet rassen ook trouwens)
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

KimM

Berichtdoor KimM » do 02 mar 2017, 21:05

Clementine ik denk dat het idd daarom gaat. Zijn tanden zijn niet slecht, maar wel de stand van zijn tanden en kaak. Het staat gewoon scheef op elkaar.
We willen hem voor geen goud meer missen hoor.

Maar ja... Ik baal idd wel wil. Ik heb ook pas sinds vandaag ontdekt dat zijn lip nu door is van zijn tandje. Dus die ga ik er gewoon uit laten halen. De kosten van de 2 hoektanden laten trekken en de pijnstillers voor erna zouden op 230 euro komen. Heb ik het wel pas bij 1 dierenarts geïnformeerd. Dus ga ik dat toch maar eens doen wil. Dank je voor de tip!

Mir... Ik heb geen Facebook! Ik vindt dat zo verschrikkelijk! Hihi... niet van deze tijd he en ben ik toch maar 33

Audrey

Berichtdoor Audrey » do 02 mar 2017, 22:21

Sorry voor de koude toon, natuurlijk weet ik dat een kat een wezen is en geen product. Maar de aankoop van een kat valt onder het consumentenrecht. Dat binnen het fokwereldje misschien niet gebruikelijk is dat fokkers aansprakelijk gesteld worden ("garantie tot de deur") hoeft nog niet te betekenen dat zij ook echt niet aansprakelijk zijn. Een tijdje terug hadden we hier ook twee gevallen met een fokker die zieke kittens verkocht had (heel naar, de kittens gingen dood). Toen zeiden veel mensen ook dat het al mooi was als die fokker een deel van het bedrag terug zou betalen. Maar uiteindelijk was zij aansprakelijk voor zowel het aankoopbedrag van de kittens als voor de medische kosten die de kopers gemaakt hadden.

Natuurlijk is een kat een levend wezen en kan er van alles gebeuren. De vraag is wat je als koper redelijkerwijs zou kunnen verwachten. Als een kat na 10 jaar aan kanker overlijdt lijkt dat mij niet iets waar de fokker verantwoordelijk voor zou kunnen zijn. Maar de verkoper (meestal de fokker dus) is wel verplicht om een deugdelijk product (= gezonde kitten) te leveren. Zeker als de koper de hoofdprijs betaalt, voor 1000 euro mag je een gezonde kitten verwachten. Mijn zieke herplaatsers waren gratis, maar daarvan was bekend dat er een dodelijke ziekte in het spel was. Als je verwacht een gezonde kitten te kopen dan ligt dat anders. Dan denk je aan vragen zoals of het om een aangeboren afwijking gaat, of de fokker dit had kunnen of had moeten weten. Heeft de fokker al het mogelijke gedaan om gezonde kittens te fokken? Of het een "verborgen gebrek" is waarvoor de verkoper toch verantwoordelijk is? Als dit van toepassing zou zijn dan zou je kunnen stellen dat de fokker aansprakelijk zou zijn voor de "herstelkosten". In dit geval zouden dat de medische kosten zijn.

@ Miran: als kittens veel antibiotica gehad hebben dan weet de fokker dat. Stel dat dit risico's voor de tandjes zou hebben (hoor ik vaker, zou best kunnen, weet ik niet zeker) dan zou de fokker dat aan de kopers moeten vertellen. En dan bijvoorbeeld wat van de prijs af doen omdat de kittens dan toch niet helemaal in orde zijn, of afspreken dat de fokker de tandartskosten zal vergoeden of zoiets.

Ik begrijp het als je geen narigheid met de fokker wil en dat je de zaak liever met overleg of onderhandelen oplost. Maar je kan daarbij dit wel in je achterhoofd houden. Laten we wel wezen, de tandarts kosten zullen tenslotte ver boven die 150 euro uitkomen.

https://www.dierenrecht.nl/nieuwsartike ... so-betaalt
https://www.dierenrecht.nl/nieuwsartike ... cht-ruilen
https://www.dierenrecht.nl/nieuwsartike ... met-fokker
http://www.leonberger.nl/wp-content/upl ... Fokker.pdf

mirnadaa

Berichtdoor mirnadaa » do 02 mar 2017, 23:17

Bij duif kwam het toen die ging wisselen... die AB ja wist ik maar ik wist niet dat het zulke gevolgen zou hebben... de bijwerkingen van doxeral staat ook online en idd daar staat tanden issues ook tussen...Kiss daarentegen nooit AB gehad en die heeft een gebit om op te schieten... je zou hem bijna een kluif geven.. kan niemand iets aan doen ligt niet aan de fokker of aan mij. Hoort bij het beestje. Heeft Kiss er last van? Neeee tis een papzak:) zit er er fris uit als een prodent smile? Nee dat ook niet

Groetjes Miran

mirnadaa

Berichtdoor mirnadaa » do 02 mar 2017, 23:20

Neeeeee joh! Ik weet iet waar je woont maar ik was voor duifje 100 euro kwijt! Kiss was wel wat duurder maar die bleek een soort van vergroeiing te hebben? Mega dramaa geweest maar tanden van hem kwamen uit op 180 euro...

Groetjes Miran

KimM

Berichtdoor KimM » do 02 mar 2017, 23:22

Dat is wel voor 2 tanden! En de pijnstillers voor erna!
Maar wil zei al dat ik maar eens bij een andere moest vragen. Ga ik morgen ook doen.

mirnadaa

Berichtdoor mirnadaa » vr 03 mar 2017, 00:02

Jaa had ik ook 2 hoektanden geslepen pijnstillers en na controle.. 97,50:)

Groetjes Miran

Terug naar “Gebit/Mondholte/Kaak”