Fabels over de Selkirk Rex

Martie

Fabels over de Selkirk Rex

Berichtdoor Martie » di 31 aug 2010, 12:23

Nu ben ik nog niet zo lang bezig met me te verdiepen in de Selkirk Rex, maar ik weet er inmiddels wel wat van... genoeg om te weten dat er hier en daar nogal wat fabels worden verteld en geschreven over de Selkirk, nota bene door zogenaamde gerenomeerde fokkers en daar erger ik me aan.

1. Het fabeltje van 'het niet mogen kammen/borstelen'...

Bij een korthaar heb je er geen last van, maar de langharen MOETEN toch echt geborsteld of gekamd worden. Dit doe je niet met een natte vacht, want dan kun je wel schade toebrengen aan de haren, maar bij een droge vacht kan het geen kwaad en is het een vereiste omdat de ondervacht anders gaat vervilten. Het lijkt misschien dat je de krul eruit trekt, maar dit is slechts tijdelijk. De krul schiet er al snel weer helemaal in.

2. Pasgeboren kittens die al als langhaar of korthaar worden bestempeld...
Dit vind ik erg voorbarig, want ik ken het uit mijn hondenfok-tijd: vachten kunnen lang en pluizig lijken, maar hoeven dat niet te blijven, terwijl een ogenschijnlijk kortharige vacht ineens een groeispurt krijgt en lang wordt. Pas als een kitten een week of 3, 4 is, valt er iets meer over te zeggen. Mooie voorbeelden daarbij zijn onze eigen Zsa Zsu en Clarence. De dame in het nest vol in de vacht, best langharig....de heer redelijk kortharig en het eindresultaat is andersom. In ons huidige nestje valt er ook nog niets over te zeggen. Het lijken 4 langharen en 1 korthaar, maar dat beeld is anders geweest en zal weer anders worden....dat weet ik zeker. Je ziet de vachten nl bijna dagelijks veranderen.

3. Uitkruisen met Exotic, Brits lang- of korthaar, Pers toegestaan tot 2015...

Nee, dat mag niet. Tot 2010 mocht de Exotic maar ook de Pers worden gebruikt in combinaties met de Selkirk, maar vanaf nu tot 2015 mag alleen gebruik worden gemaakt van de Britse lang- of korthaar.

4. De Selkirk moet eruit zien als een Brit met krulletjes...

Nee, het is de bedoeling dat de Selkirk een eigen smoeltje krijgt. Er zijn wel veel Selkirks die eruit zien als een Brit, maar dat is geen wonder . Om te voorkomen dat het echt een gekrulde Brit wordt, zijn ze in Amerika druk aan het discussiëren over het mogelijk weer uitkruisen met andere rassen, zols de Pers (een stapje terug dus) en verder al zoveel mogelijk Selkirk x Selkirk combinaties te gaan doen. De discussie woedt hier ook al.

Tot zover... ik zal waarschijnlijk nog wel meer tegenkomen.

Tanja
Contacteer:

Re: Fabels over de Selkirk Rex

Berichtdoor Tanja » di 31 aug 2010, 12:53

Goed dat je het hier neerzet Martie, jammer dat er bij elk ras dingen niet helemaal duidelijk is bij fokkers.
Groetjes van Tanja

Cattery Thisabor
Siamezen en Oosters Korthaar
http://www.thisabor.nl

Wil ik er iets mee? Moet ik er iets mee?

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » di 31 aug 2010, 13:01

Inderdaad goed om de dingen eens te noteren waar jij al tegen aan gelopen bent.
Ik geloof zelf overigens niet dat ik het als selkirk rex fokker zou prefereren om (weer) met perzen te gaan kruisen, dan krijgen ze een (nog) kortere snoet. Tenzij het natuurlijk perzen zijn die wel gewoon een neus hebben i.p.v. 2 neusgaten tussen de ogen.
Hoe dan ook: het zijn nu in ieder geval mooie katten!

Martie

Berichtdoor Martie » di 31 aug 2010, 14:02

Ik denk dat fokkers die fout niet snel maken (hoewel...), het gaat ze ook om de vachtkwaliteit. Te platte koppen, dat is uit den boze. Ik heb op het Amerikaanse forum trouwens wel eentje gezien en ook een paar die qua grootte lijken op de Exotic. Ik vind dat niet mooi... eigenlijk ronduit lelijk. Maar goed, dat het Britten worden stoort ook.
Wat koppen betreft: Clarence heeft een mooie kop, maar ze mogen van mij iets meer snuit. Zsa Zsu heeft dat. Ben benieuwd hoe mijn kittens worden...

Maxie

Berichtdoor Maxie » di 31 aug 2010, 18:23

Wat een informatief stuk Martie! Daar kan ik, als beginnend Selkirk eigenaar, wat mee. Inderdaad, al lezend op het internet, kom je zoveel tegenstrijdigheden tegen! Daar wordt je als liefhebber toch wel onzeker van.

Max heeft duidelijk minder snuit en een ronder gezicht dan mijn Birmaan en mijn Boskat, toch heeft hij gelukkig wel echt een snuitje... Ik hou ook niet zo van die ingedeukte koppies met tranende ogen en snuifgeluiden omdat ze te weinig lucht krijgen door het vervormde neusje....De pers die ik ooit (lang geleden) had, had wel iets snuit, maar duidelijk weer minder dan Max.

Max' moeder is een Selkirk korthaar, zijn vader een britisch langhaar. In het nest waren 1 brits korthaar, 1 brits langhaar en dus 1 selkirk korthaar... Bijzonder hoor!

Verder is het gewoon een lekker ding!
angel_sm

Martie

Berichtdoor Martie » di 31 aug 2010, 22:15

Kittens uit zo'n combinatie of Selkirk x Selkirk zijn inderdaad gekruld (die heten op de stamboom Selkirk Rex) en niet gekruld (die heten op de stamboom Selkirk Straight), tenzij de gebruikte Selkirk homozygoot voor krullen is (zoals onze Clarence). Is dit het geval, dan hebben alle kittens krullen. Zsa Zsu's vader is een Britse korthaar, haar moeder is een Selkirk Rex. Clarence stamt uit twee Selkirk Rexen (vader = korthaar, moeder = langhaar).
Uit langhaar x korthaar krijg je beide vachtlengtes. Uit korthaar x korthaar ook en uit langhaar x langhaar krijg je alleen maar langharige kittens.

Qua kennis heb ik erg veel aan de fokster van Clarence, die in Nederland als eerste met de Selkirks begon en dus al jaren kennis heeft opgedaan. Je hoort inderdaad zoveel tegenstrijdigheden... Gisteren las ik ook weer wat op Kattenplaza en dan reageer ik maar niet eens.... het is zo'n rare wereld, maar ik denk er dan wel genoeg over ;)

Eranthe

Berichtdoor Eranthe » vr 03 sep 2010, 02:02

Fijn dat je je kennis wilt delen Martie. Ik denk dat heel veel Selkirk liefhebbers hiermee geholpen zijn. Ik kende het ras nog niet, maar ik moet je eerlijk zeggen dat ik ze aan de hand van jouw verhalen en foto's een ontzettende leuke verschijning vind.
Groetjes, Karen
Afbeelding

Martie

Berichtdoor Martie » vr 03 sep 2010, 10:19

Ik heb het geluk gehad dat ik bij twee foksters terecht kwam die geen onzin verkondigden. Nu verstond ik Francaise Caroline niet zo goed als ze Engels sprak, ha ha, maar daarna heeft Lianne (fokster van Clarence) het allemaal verduidelijkt. Ik vind het verschrikkelijk dat mensen worden gelokt met langhaartjes bijvoorbeeld, terwijl dat bij de meeste kittens pas veel later zal blijken. Misleidend... Als ik meer onzin tegenkom, zal ik het hier vertellen...

nisha's wonderland
Contacteer:

Berichtdoor nisha's wonderland » za 20 aug 2011, 12:14

wat betreft het niet zien van lang en korthaar vind ik niet waar... ik haalde het er direct uit en het was mijn eerste nestje waar ze beiden inzaten...
Ik vond dat de krul langere golven maakten...
Kammen of borstelen doen wij hier nooit. we controleren wel op knopen of klitten en die halen we er dagelijks uit. Verder worden ze nooit volledig gekamd en toch zijn ze in perfecte conditie qua haarvacht...
Afbeelding

Terug naar “Selkirk Rex”