De Selkirk en de Teckel

Martie

De Selkirk en de Teckel

Berichtdoor Martie » wo 20 jan 2010, 16:45

Ons bolletje wol is opgegroeid met een Golden Retriever, onze Teckel is opgegroeid bij drie katten... dat moet goed gaan, denk je. Niet helemaal... Ik denk dat je beter een hond(je) bij een kat kunt zetten dan andersom.

Toen Jazz (de Teckel) hier kwam wonen, kon hij onder de katten doorlopen...zó klein was hij. Joy vond hem een engerd, Spirit vond hem wel lollig en Blues...ach, die vond alles wel best. Zo niet, dan beet hij hem toch gewoon in z'n snuit? Ha ha....ja, dat was Blues...

De kleine Teckel werd een wat grotere Teckel. Nog steeds kleiner dan de katten en hij was als laatste binnen gekomen, vandaar het respect. Met Siamees Blues werd hij zelfs dikke vrienden.
Maar ja, Blues is er niet meer. Spirit heeft een beetje de zorg over de Teckelvriend overgenomen, maar het contact met haar is anders.

Toen Zsa Zsu hier kwam wonen, hadden we dan ook niet het idee dat ze ooit zo bevriend zou worden met Jazz zoals Blues dat was. Wel dachten we dat ze elkaar snel zouden accepteren, juist door hun achtergrond. De kat kent honden en de hond kent katten..., maar dan zie je dat dit niet het geval hoeft te zijn. De schuld ligt absoluut bij de Teckel.

Jazz is jaloers, voor zover dieren die emotie kennen... Als hij de kans krijgt, verjaagt hij Zsa Zsu. Vandaar dat het zwarte bolletje wol de veilige plek kiest: boven en in de hal, de plekken waar Jazz niet kan komen. Heel af en toe komt ze door het open raam de kamer in om even te kijken... maar goed, ze heeft nog niet het vertrouwen dat Jazz in feite niets doet. Gelukkig heeft ze een perfect voorbeeld aan Spirit. Die loopt geen stap harder voor Jazz maar draait zich om, loopt op hem af en geeft kopjes. Op zo'n moment heeft de Teckel even geen antwoord... Zsa Zsu heeft het inmiddels zelf ook gemerkt dat ze, als Jazz haar bespringt, gewoon moet blijven zitten. Dan zie je een heel lieve Jazz, die likt en nibbelt. Nu nog het grenzeloze vertrouwen in die (wilde) hond... Het zal nog wel even duren voor dat er is.

Ik neem Zsa Zsu nu dagelijks een paar keer op schoot met Jazz ernaast. Hij likt en nibbelt. Was ze maar wat meer als Spirit, denk ik wel eens. Die mept er rustig op los als het haar niet zint. Zsa Zsu is veel te lief... Zij blaast niet, gromt niet, slaat haar klauwen niet uit... Vreselijk zacht van aard is ze. En dat moeizame contact? Aan haar ligt het niet. Ooit komt het goed, weten we ook uit het verleden.
Laatst gewijzigd door Martie op wo 20 jan 2010, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.

maria

Re: De Selkirk en de Teckel

Berichtdoor maria » wo 20 jan 2010, 18:36

zodra ze niet meer wegloopt komt het goed is mijn ervaring.. Roos mijn oudste poes heeft jaren de honden en poezen gehaat.. en kwam nauwelijks binnen en de teckels vonden het ook een uitdaging om haar na te zitten.. nu loopt ze niet meer weg en zijn het kameraden.. ook zo met iwan .. daar hebben ze heel veel respect voor .. die is te groot en als je daar een mep van krijgt die voel je wel..
Boris is een lieverd en heeft het na de kat uit de boom kijken nu wel door.. die teckels zijn leuk.. en geeft ze nu kopjes. en loopt ze na..
bel laten ze allemaal met rust.. dus ook bij jullie komt het nu wel goed.

geertje

Berichtdoor geertje » do 21 jan 2010, 09:29

azz is jaloers, voor zover dieren die emotie kennen...
Reken maar dat dieren jaloers kunnen zijn, als Heaven op schoot zit en Fly wil bij mij zitten dan komt ze 'poeslief' aan en geeft dan een geweldige mep op de kop van Heaven, voor de rest is het een lief poesje hoor...

Met veel geduld en liefde zal het wel lukken.
Een huis zonder katten is als een aquarium zonder vissen..

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » do 21 jan 2010, 11:55

Hoiii
Wis er waarachtig kunnen dieren jaloers zijn )) maar met goede begeleiding komt dat vaak wel goed ,En jij doet met je mooie bolletje wol ;)de goede dingen ,,
Groetjes Wil
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Martie

Berichtdoor Martie » do 21 jan 2010, 15:06

Wat zo mooi is, is de assistentie van Spirit. Spirit is een heel sociale poes. Zij is de 'buurtcoördinator', zeggen we wel eens... Alle poezen uit de buurt waren hier altijd welkom om mee te komen eten. Volgens Spirit dan hè?

Ach die Spirit is zo leuk...
Vannacht was ik nog op en Zsa Zsu kwam door het open raam de kamer in. Ik had Jazz op schoot, die heb ik vastgehouden en Zsa Zsu ging nieuwsgierig de kamer door. Op een gegeven moment ben ik met Jazz op de grond gaan zitten, Zsa Zsu zat onder de tafel. Ze konden elkaar zien en Jazz wilde gewoon naar die kat toe. Op zich wilde ik hem wel laten gaan, maar ik voelde aan zijn lijfje dat hij haar wild zou bestormen. Komt Spirit aangelopen...
Spirit liep de hele tijd heen en weer tussen Zsa Zsu en Jazz. En maar kopjes geven! Van links, van rechts, van links, van rechts... Kopjes, maar ze maakte er ook een geluidje bij. Het was alsof ze Jazz wilde vertellen dat hij rustig moest doen, dat het goed was... Dat hij Zsa Zsu niets moest doen....
Vanochtend is Zsa Zsu verschillende keren via het open raam de kamer binnen gekomen. Ze heeft zelfs op de stoelen gelegen. Jazz kwam daar snuffelen. Zij snuffelde aan Jazz. Het is lang goed gegaan, maar dan komt er weer zo'n moment dat Jazz zich niet meer kan beheersen... dan is hij weer veel te wild. Tja, dan verdwijnt ze weer uit de kamer.
Maar leuk hoor... Spirit begeleidt de boel

We hopen dat het straks zo zal gaan:

Afbeelding

(klik op het plaatje)
Laatst gewijzigd door Martie op do 21 jan 2010, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Anunaki
Contacteer:

Berichtdoor Anunaki » do 21 jan 2010, 15:23

Wat mooi, Spirit is relatietherapeute :D .... Het zal langzaamaan wel goed komen, ik lees toch elke keer vorderingen D5
Groetjes, Wendy
Wie met mensen omgaat als pionnen, ziet spoedig dat zijn schaakbord leeg is!
Afbeelding

Martie

Berichtdoor Martie » do 21 jan 2010, 20:29

Absoluut, Zsa Zsu gaat nu zelf op zoek naar Jazz. Ze is de hele dag in en uit de kamer geweest, ligt op dit moment te slapen op het hoogste zitje van de klimpaal. Die staat in de hal voor het open toograam, het raam waarlangs ze ook steeds de kamer binnen gaat. Ze zoekt steeds meer contact en wordt steeds brutaler. Vanavond probeerde ze het vlees uit mijn man's bord te stelen i3

Hieronder een fotootje van hoe indringend Zsa Zsu naar Jazz kan kijken....

Afbeelding

Martie

Berichtdoor Martie » vr 22 jan 2010, 12:58

En dit is een dag later.... let op de Teckel, waar die zit D5

Afbeelding

Anunaki
Contacteer:

Berichtdoor Anunaki » vr 22 jan 2010, 13:04

Ahhhhhh een beeld zegt meer dan duizend woorden ..... al vind ik wel dat "de teckel" een heel ondeugend koppie op z'n lijfje heeft staan ;)
Groetjes, Wendy
Wie met mensen omgaat als pionnen, ziet spoedig dat zijn schaakbord leeg is!
Afbeelding

maria

Berichtdoor maria » vr 22 jan 2010, 15:18

wat geweldig Martie.. het gaat nu heel hard. de volgende foto liggen ze samen op een kussen.. !!!! hier ga ik een selkirk op haar kop geven staat in de gang te miauwen dat ze binnen wil ik doe de deur open... nee toch maar niet. leuk dat je even kijkt naar mij lijkt ze te zeggen.... ik zit net weer en ze miauwt weer...

Terug naar “Selkirk Rex”