Wel maar ook niet erkend...

Martie

Wel maar ook niet erkend...

Berichtdoor Martie » do 21 jan 2010, 17:12

Voor Zsa Zsu hier kwam, heb ik veel gelezen over de Selkirk Rex. Over hun eigenschappen, het uiterlijk, het karakter, mogelijke ziektes en afwijkingen... Wat me toen ontging, althans voor een deel, was het gehakketak over het wel en niet erkennen van het ras.
De Selkirk is het namelijk, zoals wel meer rassen, allebei.

Jarenlang fokte en showde ik rashonden, op zich is dat al een aparte wereld, maar kattenland sloeg alles... Wat een wirwar van verenigingen, verenigingen waarbij je ook de catterynaam en stambomen voor je kittens aan moet vragen als je fokt. Verenigingen die al dan niet onder de FIFE vallen... Heel anders dan in de rashondenwereld, waar je veel rasverenigingen hebt maar waarbij alles toch via de Raad van Beheer op Kynologisch Gebied in Nederland verloopt. Voor een beginnende exposant/en misschien fokker is het een wirwar waarbij je door de bomen het bos niet meer ziet.

Uiteindelijk werd me duidelijk dat de FIFE de Selkirk Rex niet erkent. Nog niet in ieder geval. Een beetje gek dat dit Europese overkoepelend orgaan het ras NIET erkent, maar de wereldorganisatie het ras WEL erkent....maar goed, wie ben ik. Oké, dan nog de zoektocht naar een vereniging die niet onder de FIFE valt... Dan heb je nog het FNK, de Federatie Nederlandse Kattenverenigingen met hun CAC-lijst van erkende katten.... Tja en nu???
Ik heb dus maar wat mails gestuurd en kwam zo bij de Nederlandse Kattenfokkers Vereniging terecht. Een onafhankelijke vereniging en met een Selkirk Rex moet je dus bij zo'n vereniging zijn.

Het is eigenlijk ongelooflijk dat je dus ook niet bij shows, georganiseerd door Felikat en Mundikat, terecht kunt. Zij vallen immers onder FIFE... Een prachtige kat als de Selkirk Rex, wereldwijd erkend, zal daar worden gekeurd als huiskat. Het is toch wel erg krom in kattenland...

geertje

Re: Wel maar ook niet erkend...

Berichtdoor geertje » do 21 jan 2010, 17:46

Wat een rommeltje, ik had geen idee dat het allemaal zo ingewikkeld is.
Spijtig dat er geen éénvormige afspraken zijn.
Een huis zonder katten is als een aquarium zonder vissen..

Anunaki
Contacteer:

Berichtdoor Anunaki » do 21 jan 2010, 20:01

Ik kan je alleen maar groot gelijk geven.... de kattenwereld mist een overkoepelend orgaan.
Groetjes, Wendy
Wie met mensen omgaat als pionnen, ziet spoedig dat zijn schaakbord leeg is!
Afbeelding

Martie

Berichtdoor Martie » do 21 jan 2010, 20:24

De Selkirk wordt al sinds 1987 ontwikkeld....al 23 jaar dus. Zou het niet beter zijn geweest voor de FIFE dit ras al eerder te omarmen en een vinger in de pap te kunnen hebben voor wat betreft show en fok, denk ik dan. Niet dat de andere organisaties het niet goed doen, hoor, dat bedoel ik niet. Maar FIFE mist nu een beetje de boot.
Maar goed, het zal mij verder een zorg zijn. Er zijn verenigingen genoeg die zich ver houden van FIFE.

Eranthe

Berichtdoor Eranthe » ma 25 jan 2010, 00:17

Ik loop eigenlijk een beetje tegen hetzelfde aan als nieuwkomer en dan heb ik niet eens fokplannen. Zou er ooit een kans zijn dat de Selkirk Rex wel door alle verenigingen erkent wordt? Of ligt dat in dit geval enkel en alleen aan FIFE?
Groetjes, Karen
Afbeelding

Martie

Berichtdoor Martie » ma 25 jan 2010, 01:05

Yep....puur FIFE, verder wereldwijd erkend. Geldt voor natuurlijk veel meer kattenrassen, kijk maar eens bij FIFE....
Maar geen nood, kan verder overal terecht D5

Uiteindelijk zullen ze wel overstag gaan, maar ik denk pas na 2015 als ook de Brits Korthaar niet meer wordt ingefokt.

nisha's wonderland
Contacteer:

Berichtdoor nisha's wonderland » za 20 aug 2011, 12:16

wat ik dan ook weer spijtig vind is dat mensen die lid zijn van fife me dikwijls duidelijk maken dat ik geen ras heb omdat fife het niet erkend...
tja, das dan pech voor hun vind ik!
Afbeelding

nisha's wonderland
Contacteer:

Berichtdoor nisha's wonderland » za 10 sep 2011, 16:02

Yep....puur FIFE, verder wereldwijd erkend. Geldt voor natuurlijk veel meer kattenrassen, kijk maar eens bij FIFE....
Maar geen nood, kan verder overal terecht D5

Uiteindelijk zullen ze wel overstag gaan, maar ik denk pas na 2015 als ook de Brits Korthaar niet meer wordt ingefokt.
ik heb een mailtje gekregen voor een kitten en die dame zei me dat het de 3de generatie moest zijn omdat ze het ras wouden laten erkennen door fife. Nu het kan nooit geen 3 de generatie zijn zolang iedereen er brit blijft tussen stoppen!
om de lijnen breder te maken, ja goed maar er is wel een verschil van krul hierdoor. combi selkirk x selkirk geeft een veel mooiere krul.
Afbeelding

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » za 10 sep 2011, 19:05

Hoi Hoi
Moeten jullie dan niet met een x aantal katten komen ,ouders grootouders enz ,Dat was met de erkening van de Sphynx toen wel ,ook moesten we ??? aantal katten aanwezig wezen ,voor de rest show ik nooit ,dus weet er weinig van ,
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

nisha's wonderland
Contacteer:

Berichtdoor nisha's wonderland » di 13 sep 2011, 00:14

ja en je moet aangesloten zijn bij een fifevereniging.
nu ik doe er niet aan mee maar blijkbaar zijn er genoeg selkirk fokkers die dit wel willen doen aangezien ze nu kittens uit een de generatie selkirk aan het zoeken zijn.

nu eigenlijk vind ik dit maar zoeken om te zoeken...
Afbeelding

Terug naar “Selkirk Rex”