Leververvetting bij katten

asielkat

Leververvetting bij katten

Berichtdoor asielkat » zo 30 jun 2013, 16:23

Door langere tijd (gedurende 1 week of langer) niet of slecht te eten, ontstaat een energietekort. Dit geldt natuurlijk voor zowel honden als katten. Elk dier gaat bij een energietekort over op het verbranden van lichaamsvet, voor een groot deel kan op die manier in de nodige energie worden voorzien.
Bij katten loopt er echter iets mis bij deze vetverbranding. Om nog onbekende redenen gaat een kat het afgebroken lichaamsvet weer opslaan in de lever, in plaats van het te verbranden tot energie, met alle gevolgen van dien.
Vooral katten met overgewicht (obesitas) lopen een risico op het ontstaan van leververvetting bij langdurige anorexie (niet eten).
Door de enorme opslag van vet in de lever raakt het normale leverweefsel, maar ook de galgangen, in de verdrukking. De lever kan zijn normale functies (zoals ontgiften van het lichaam, de aanmaak en vertering van eiwitten en de aanmaak van bepaalde vitaminen) niet meer goed vervullen. Bovendien treedt er galstuwing op omdat de afvoer van gal onvoldoende kan plaatsvinden.
De kat wordt hierdoor steeds zieker. Door de galstuwing en de slechte omzetting en afvoer van gifstoffen voelt de kat zich misselijk en krijgt steeds minder zin om te eten.
Hierdoor zal het energietekort alleen maar erger worden, de vetverbranding doorgaan en komt de kat in een vicieuze cirkel terecht.
Oorzaken
Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor het ontstaan van leververvetting. Meestal is het een gevolg van anorexie. Dit kan een onderliggende medische oorzaak hebben, zoals diabetes (suikerziekte), hyperthyreoïdie (te snel werkende schildklier), ziekten van het maag-darmkanaal, pancreatitis (ontsteking van de alvleesklier, een vaak voorkomend probleem bij katten). Maar vaak (in ca. 50% van de gevallen) is er geen aanwijsbare oorzaak. Dit wordt dan idiopathische (Latijn=zonder bekende oorzaak) leververvetting genoemd. Een zekerheid is dat stress een grote rol speelt in het ontstaan van anorexie c.q. leververvetting, dit kan bijv. optreden bij veranderingen in huis (nieuw gezinslid, baby, nieuw dier etc.), verhuizing, verbouwing etc.
Symptomen
De meest voorkomende symptomen bij leververvetting zijn: geen eetlust, misselijkheid, braken, gewichtsverlies en geelzucht (icterus). De gele verkleuring is vooral te zien aan het derde ooglid, het oogwit, het verhemelte en bij licht gekleurde katten aan de binnenkant van de oren en de voetzolen. Verder kunnen er symptomen zijn van de onderliggende ziekte die de anorexie in eerste instantie veroorzaakt heeft. Dit kan van alles zijn, maar vaak is het een probleem met de lever of galwegen zelf, of een aandoening van de alvleesklier (pancreas) of maag-darmkanaal die de anorexie veroorzaakt tengevolge waarvan uiteindelijk de leververvetting ontstaat.
Diagnose
Iedere kat, met name katten die een overgewicht hadden, die een week of langer slecht of niet eet en geelzucht heeft, is in principe verdacht van leververvetting. Voor de diagnose is dus de voorgeschiedenis en het klinisch beeld erg belangrijk.
Maar het is ook van belang om bloedonderzoek en echografisch onderzoek van de lever uit te voeren.
De bevestiging van de diagnose kan worden verkregen door een zgn. dunne naald aspiratiebiopt (DNAB) van de lever onder echobegeleiding, te doen. Hierbij wordt door de buikwand heen met behulp van een dunne naald en vacuüm wat celmateriaal uit de lever gezogen. Dit celmateriaal wordt na kleuring microscopisch onderzocht, waarbij de infiltratie van vet in de levercellen goed zichtbaar wordt.
Bij bloedonderzoek worden verhoogde specifiek leverenzymen gevonden en een verhoogd bilrubine (galkleurstof). Tevens zien wij vaak een lichte bloedarmoede.
Bij echografisch onderzoek vinden wij een vergrote lever, die diffuus veel te echorijk (te wit) toont. Door de witting in de lever te vergelijken met de witting van het buikvet in de buikholte, kunnen we een indruk krijgen van een ev. vervetting van de lever. De bevestiging is dan het biopt zoals eerder beschreven, maar in de praktijk zal het biopt uit praktische overwegingen niet altijd worden gedaan.
Behandeling
Bij de behandeling staat natuurlijk één zaak centraal: de kat moet uit de negatieve energiebalans komen m.a.w. de kat moet voedsel binnen gaan krijgen (en houden).
Omdat de kat uit zichzelf totaal geen eetlust zal hebben, moeten wij het voedsel onder dwang naar binnen zien te krijgen. Soms gaat dat door vloeibaar voedsel in de bek te spuiten, maar in veel gevallen zal het nodig zijn een sonde in de slokdarm of maag te plaatsen. Via de sonde kan dan vrij gemakkelijk (ev. thuis!) een hoogwaardige vloeibare voeding worden gegeven. Voor het aanbrengen van de sonde is wel een algehele narcose nodig, waardoor het soms noodzakelijk zal blijken te zijn om de kat eerst te stabiliseren voordat een narcose gegeven kan worden (een doodzieke kat onder narcose brengen is uiteraard zeer riskant).
Om braken te voorkomen dienen (vooral in het begin van de behandeling) medicijnen per injectie te worden gegeven om braken en misselijkheid te voorkomen.
Ter ondersteuning is altijd een infuus noodzakelijk, aan het infuus kunnen allerlei stoffen (zoals bijv. Kalium indien nodig) worden toegevoegd.
Bepaalde voedingssupplementen zoals Methionine (Zentonil) zouden het herstel van leverweefsel kunnen bevorderen.
Omdat vaak niet helemaal duidelijk is in hoeverre er tevens een infectie van het leverweefsel of de galgangen meespeelt, kan het zinvol zijn om ook antibiotica te geven.
Bij een leververvetting kan tevens een vitamine K tekort optreden, gedurende de eerste 3-5 dagen van de behandeling wordt daarom geadviseerd om vitamine K toe te dienen.
Geduld
Een behandeling van een kat met leververvetting kan weken duren. Een periode van 5-8 weken is helemaal niet gek en sommige katten hebben zelfs maanden nodig om volledig te herstellen.
Het lukt helaas niet altijd om de kat hier doorheen te slepen, vooral als de leververvetting - en dus ook de leverschade - heel erg is op het moment dat de kat wordt aangeboden. Bovendien speelt er mogelijk een achterliggende medische oorzaak mee die niet die niet altijd even gemakkelijk te doorgronden is. Alleen al vanwege het feit dat de leververvetting op zich de kat zo ziek maat, is het moeilijk in te schatten welke symptomen van de leververvetting komen en welke eventueel door de oorspronkelijke ziekte worden veroorzaakt. En dat maakt de behandeling dan weer extra lastig.
Het blijft echter in alle gevallen het belangrijkst om de kat van voldoende energie te voorzien met een goed uitgebalanceerde voeding. De energiebehoefte van een kat is 60-80 kcal/kg per dag met een eiwit behoefte van 3-4 gr/kg per dag. De behandeling kan pas worden gestaakt als de kat minimaal 3 dagen zelf eet.
In alle gevallen van leververvetting is het een kwestie van volhouden, goede monitoring en goede verpleging.
Meer informatie (Diergeneeskundig artikel in het Engels).

bron: http://www.dierenkliniek-heemskerk.nl/L ... 20kat.html

Via Google kwam ik er achter dat mijn naam op een forum werd genoemd. (LET WEL NIET ONS FORUM)
Dus ging ik op onderzoek uit.
Ik zie dat het in verband met de leververvetting verhalen op mijn website is. Ik heb me aangemeld omdat ik de discussie wat eenzijdig vond.

Als eerste wil ik even informeren hoe het met de zieke poes is, want dat kan ik hier niet meer vinden?

Verder wil ik even ingaan op het lacherige omtrent de psyche van de kat!
Leververvetting is een ziekte die al vele malen mijn pad heeft gekruist en elke zomer word ik door talrijke kattenliefhebbers gebeld en gemaild, wat men met hun dier aanmoet, hij/zij eet niet meer.
Deze katten hebben bijna allemaal heimwee gehad tijdens de vakantie van hun mensen.
Ook echtscheidingen zijn funest, katten voelen veel meer als wat iedereen denkt. Of een verhuizing, of nieuwe huisgenoten.
Ze komen in een depressie en staken het eten, daarna krijgen ze anorexia en daarna leververvetting, waaraan ze zullen sterven als er niet langdurig behandeld wordt.
De kat is tijdens de leververvetting ook vaak erg depresief.
Dus niet zo lacherig over wat er tussen de oren zit bij een kat.
Ik heb het hier in huis 2 keer met dezelfde poes meegemaakt, de tweede keer werd haar fataal.
Als deze kat een mens was geweest dan had ze al jaren bij een psychiater gelopen.

Maar hoe is het nu met de poes waar het in deze topic omgaat.

Petry.

Meer verhalen over leververvetting op mijn website: http://www.nemophila.nl/Desluipmoordenaar.htm

Terug naar “Gezondheid Overig”