Patella Luxatie

Kwalitatieve informatie rond de gezondheid van onze poezels oa. (Erfelijke) Ziektes en Aandoeningen
Wil
Beheerder
Contacteer:

Patella Luxatie

Berichtdoor Wil » wo 16 jul 2014, 20:47

Hoi Hoi
er is mij al een paar x door iemand verteld dat hij zijn Sphynxen test voor Patella Luxatie dat dat in de Sphynx geregeld voorkomt ,Zelf heb ik het nog nooit gehad en van iemand doorgekregen ,dus dacht dat loopt zo'n vaart niet ,

en ja zo'n vaart loopt het dus wel ,ook nu hebben wij een kat met Patella wat dus een erfelijke aandoening is ,
natuurlijk gaan wij niet fokken met deze kat ,mijn vraag was eigenlijk
WIE van jullie heeft er meer van gehoord bij de Sphynxen ,ik hoop dat jullie mee willen helpen dit is een zeer pijnlijke aandoening voor de katten die dat hebben .

http://dierenziekenhuizen.nl/patella-lu ... ij-de-kat/
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Marthe
Contacteer:

Re: Patella Luxatie

Berichtdoor Marthe » wo 16 jul 2014, 21:20

Bizar, ik heb het eerder niet bewust gehoord bij sphynxen. Weet wel dat het bij de Devon Rex voorkomt, dus als een sphynx met een devon gekruist is / wordt, zou er theoretisch wel kans moeten zijn dat het er bij de sphynx in gefokt wordt.
Bij Miaula hebben ze er even aan gedacht, maar zij bleek het gelukkig niet te hebben. Verdrietig dat een van jullie katten het wel heeft, bij wie is dit vastgesteld?

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » wo 16 jul 2014, 21:23

Ik heb die vraag ook wel eens gekregen van iemand die interesse in het sphynxras had maar had er bij de sphynxen ook nog nooit van gehoord maar wat Marthe al zegt het komt bij de rexen voor en die zitten er te over in de spynxen dus waarom niet.
Balen dat een kat van jou het heeft Wil.
Groetjes Clem
Afbeelding

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » wo 16 jul 2014, 21:52

Marthe de Rexen zijn volop in de Sphynxen gezet ,daar zijn ze zo'n beetje mee opgebouwd ,dus heel aannemelijk
Ik kan nog geen namen noemen ,ik heb nog geen antwoord van de fokker ,
Maar dit was wel even mega slikken
Groetjes Wil
Afbeelding

peggy72

Berichtdoor peggy72 » wo 16 jul 2014, 22:07

ik heb inderdaad ook gehoord dat het bij sphynxen voorkomt. Ook hier op het forum heeft iemand het er al eens over gehad weet zo niet meer wie.

Onze dierenarts zegt altijd is geen erfelijke aandoening maar een erfelijke aanleg....sommige rassen zijn er veel vatbaarder voor. Ze hebben in de praktijk waar wij komen ook katten geopereerd.

Het kan erfelijk zijn maar ook komen door bijv. overgewicht of een trauma.

Onze hond Toscka heeft het aan beide achterpootjes.....door een trauma. Het zit verder totaal niet in de familie.

Eerst het ene knietje en doordat je het andere knietje dan zwaarder gaat belasten volgt het volgende knietje.

Bij haar was het ook nog eens de variant waar zowel het bot uitgediept moest worden en de pees verplaatst.

Onze hond Nouska die wij deze week hebben moet laten gaan had het ook aan 2 achterpootjes. Hierbij ging het wel om een erfelijke variant want bij haar was zowel de knie misvormd als de heupkom. En viel er dus niks te opereren.

Weet je in hoe een erge vorm de kat het heeft ?? en wil je hem/haar er aan laten opereren ?

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » wo 16 jul 2014, 22:15

Hoi Peggy
dit is de erfelijke Patella de poot draait naar buiten dat is altijd de erfelijke Patella ,

Dit is ook niet door een trauma of wat dan ook ,ik hoop dat degene die het hier gemeld heeft wil reageren ,
1 van onze Bordeau heeft het ook gehad en is eraan geopereerd ,

Deze kat hoeft nog niet geopereerd te worden gelukkig is ook nog jong ,maar je weet nooit wat de toekomst brengt ;(
het is wel giga balen ;((
Groetjes Wil
Afbeelding

marisser

Berichtdoor marisser » wo 16 jul 2014, 22:18

Ik had er nog nooit eerder van gehoord dus had het er met Linda over,
die wist mij te vertellen dat haar Siamees het ook had die had het in lichte vorm en is er uit eindelijk overheen gegroeid.
maar zij stond voor de keus als het erger zou worden opereren op uit eindelijk zelfs in laten slapen zij de da.
het schijnt volgens haar een vreselijke aan doening te zijn die in de gene kan zitten dus lijkt mij toch wel erfelijk.
sterkte hier weer mee Wil.

peggy72

Berichtdoor peggy72 » wo 16 jul 2014, 22:29

ja de vorm naar buiten toe is inderdaad de erfelijke.....dan krijg je ook het kikkerpootje effect.

Mariska in laten slapen om patella was vroeger, tegenwoordig zijn er veel optie's belangrijkste is dat de spieren stevig zijn om de boel recht te trekken. Zijn de spieren weg zoals bij onze Nouska die je gezien hebt dan krijg je die vreemde stand.

Omdat bij haar de heupjes ook vergroeid waren (zodoende kwam ze bij ons terecht) was een operatie niet mogelijk. En voorheen was ze heel gespierd dus liep ze nagenoeg normaal.

Ik begrijp heel goed dat je baalt Wil, dit zijn nooit leuke dingen en vooral niet als je er nestjes mee wilde.....dan is het weer een forse domper ook financieel gezien want bijna alle patella moet geopereerd worden vroeg of laat

Ben benieuwd hoe de fokker het met jou op gaat lossen

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » wo 16 jul 2014, 22:48

Hoi Hoi
Ik had het wel eerder gehoord ,maar nog nooit zelf meegemaakt en die fokker zei tegen mij Ik zou maar op die patella letten en iets minder op de HCM of zo ,dus dacht eigenlijk dat hij me te pakken wilde nemen ,

Peggy ik ben er al aan gewend dat als ik een kat koop en er is iets mee dat ik gewoon pech heb ,het zij zo Joop word er wel vaak woest om en dat kan ik ook wel begrijpen maar dat punt ben ik overheen ,

Ik heb nog steeds geen reactie van de fokker en dat vind ik wel heel jammer ,een broer hiervan gaat ook de fok in ,deze fokker kan ik pas inlichten als ik de papieren binnen heb en mijn fokker gereageerd heeft ,als ze volgende week nog niet gereageerd heeft waarschuw ik wel .
ze heeft wel de post gelezen ,
Groetjes Wil
Afbeelding

Raaf
Contacteer:

Berichtdoor Raaf » wo 16 jul 2014, 23:01

Balen, dit nieuws.
Of dat de Sphynx als ras al niet genoeg op zijn bordje heeft.
Denk als je gericht gaat kijken het bij meer rassen voorkomt dan we nu denken.
Mogelijk dat het hier en daar nog wat onder het tapijt wordt geveegd. sad1_sm
CATHOUSE-ART; EEN UNIEK PORTRET VAN JE HUIS/DIER/WILDLIFE.
http://www.cathouse-art.nl/

Terug naar “Medisch”